Kattvänlig inredning
Jag planerar att flytta från en trea till en tvåa, ett rum mindre för mina två katter med andra ord. Jag vill ta vara på utrymmet i tvåan så att det blir så kattvänligt som möjligt, inreda på höjden och fixa bra klätter och liggplatser osv.
Söker tips hur man bäst förvandlar en lägenhet på cirka 60 kvadrat till ett kattparadis!
Jag och min sambo bor i en ganska liten lägenhet med tre katter, vi löste det så att katterna fick en stor lekhörna.Vi köte ett jättestort klätterträd som når upp till taket och ställde det i ett hörn. Från det kan katterna hoppa upp på några bokhyllor som vi har längs väggen där. De tycker om att ligga och spana ut över sin lägenhet från den trygga höjden. Sedan satte vi upp en vägghylla längs den andra väggen och för att de skulle kunna klättra ner vid slutet av hyllan så byggde vi ett till klätterträd av en billybokhylla. Vi sågade ut runda hål i varje hyllplan och klädde hyllorna med klösvänlig matta. Katterna älskar sin hörna, de flyger upp och ner för trädet och bokhyllorna mest hela dagarna :)
Ikea har jättebra mattor av sisal som funkar toppen som klösmatta. Vi gjorde så att vi klädde alla hyllor och toppen på bokhyllorna med mattan så att katterna lätt kan hoppa mellan de olika nivåerna, det blir gärna för halt för dem annars med glatta ytor.
Mina tips är att sätta upp hyllor i olika nivåer som katterna kan hoppa mellan, om väggarna tål tunga hyllor. Har man dåliga väggar kan man använda bokhyllor som vi har gjort :)
Tack, det var jättefina tips 🙂