AKUT kattungar
Har tagit emot 3 hemlösa katter och inatt födde honan ungar.. Hon matade dem igång på morgonen men lämnade dem sedan…. håller på att stressa ihjälmig och får ingen hjälp. Hur varmt ska dem haa det? Jag fick ersättningsmjölk för hundar från kaatthemmet ch blandar som det står på beskrivningen där… hur mycket och ofta ska em ha detta? Hur får jag dessa små liv att klara sig är allt jag undrar just nu..
Vad menar du med att hon lämnade dem? Är hon ifred med sina ungar i ett begränsat utrymme?
Sajtvärd Katter iFokus
Kan inte katthemmet hjälpa dig med information? Om du nu fått ersättningsmjölk av dem borde de väl kunna bidra med sin kunskap också..
Varför ger ett katthem mjölkersättning för hund och inte till katt? Låt kattmamman och kattungarna ha eget rum. En kattmamma behöver inte ligga med kattungarna 24/7 utan ta hand om dem ändå. Väger du kattungarna dagligen och de går upp i vikt behöver du inte stödmata dem. Gnäller kattungarna mkt är de i regel hungriga, har inte mamman tillräckligt med mjölk kan hon bli stressad och flytta runt dem
Om kattmamman inte bryr sig om kattungarna behöver de matas med modersmjölkersättning för kattungar. Valpar och kattungar har helt olika näringsbehov så du måste fixa ersättning för kattungar!
Kattungarna ska ha rumstempererat i lådan och de får inte stå i drag. Är du rädd för att de ska frysa kan du lägga en värmeflaska (inte en rund flaska som kan rulla utan en platt, riktig värmeflaska) eller en fickvärmare under en handduk i ett hörn i bolådan. Om kattungarna behöver värme kommer de söka sig till värmen, om de behöver ha det svalare kommer de söka sig bort från värmen. Kattungarnas rumpor behöver masseras efter varje måltid om inte mamman gör det jobbet. De kan inte kissa eller bajsa annars. Bajset ska vara gult och löst. Ser det ut på något annat sätt behöver du söka hjälp för det.
Försök få mamman att vara med ungarna. Det är okej att hon går därifrån kortare stunder, det är normalt. Är det hennes första kull är det inget konstigt om hon är förvirrad. Då kan hon behöva lite stöd. Ta henne till kattungarna ofta om hon inte söker sig dit själv, men håll inte fast henne där.
Hej tack för svar! Allt har löst sig nu.. och nej katt hemmet hade inte direkt tid ned mig… lång historia och jag lär tyvärr inte hjälpa i framtiden efter allt som hänt :( kattungarna klarade sig och mamman har tagit dem till sig kan jag hälsa^^
#5 Vad bra :)