Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1782 ggr
molbojse
2015-10-12 15:08
0

Funkar detta..?

Den 19:e oktober ska Plus till veterinären för allt som behövs innan han flyttar med mig i slutet av månaden.

Just nu bor han fortfarande med mig, min vän och hennes lille kille (halvbror till Plus) och de har växt upp ihop. Plus halvbror (Devil) har aldrig varit hos veterinär tidigare för någon som helst vaccination, vilket inte Plus heller har. Nu får han sin första vaccination nästa måndag, men undrar om det går bra att släppa ihop killarna igen? De har ju trots allt bott ihop hela sitt korta liv så om Devil har något borde ju Plus ha det med, tänker jag? Eller är jag helt galen som låter Plus få umgås med sin halvbror igen efter vaccinationen? Han får en påfyllnad sen igen.

När jag flyttar kommer han få bo med en annan katt, men det dröjer ännu en vecka innan Plus får komma dit, för att vaccinet ska sätta sig och får då bo med en vän så länge.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Katthemsmatten
2015-10-12 17:40
4

Varför inte övertyga din kompis om att även Devil ska bli vaccinerad mot kattpest och kattsnuva?  Så himla dyrt är det inte och det ingår i god djurhållning att skydda katten från onödiga sjukdomar. Kattpest är dessutom dödligt så det finns all anledning att vaccinera unga katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

molbojse
2015-10-12 17:53
0

#1 Ska prata med min vän och föreslå detta! :) Om hon inte går med på det, kan jag fortfarande släppa ihop pojkarna igen eller bör jag leta efter någon som kan ha honom från dag 1 med vaccinet? De har varit synligt friska hela sitt liv. Hur märker man av kattpest? Jag har aldrig haft katt tidigare så har inte råkoll på allt, så all hjälp uppskattas!

Vixxen
2015-10-13 08:24
4

Vaccinera båda! Kattpest är ett livskraftigt virus som klarar temperaturer ner till -36 grader och övervintrar utomhus. Det betyder att du kan ta med viruset in med dina ytterkläder och skor. Om katten blir sjuk innebär det blodiga kräkningar och diarréer vilket medför total uttorkning. Oftast dör katten inom en vecka…

molbojse
2015-10-13 11:21
1

#3 Som sagt, bara Plus som är min. Hade jag haft ekonomin för att vaccinera båda pojkarna hade jag mer än gärna gjort det, men just nu har jag inte den ekonomin efter Plus veterinärbesök som kommer gå på drygt 2000. Å andra sidan kostar det ju faktiskt bara 350:- för att vaccinera… Ska som sagt kolla med min vän om hon kan vaccinera Devil också.
De har ju inte visat något som skulle kunna tyda på kattpest, jag menar då borde ju båda pojkarna ha varit döda för länge sen? Båda är självklart innekatter.

Katthemsmatten
2015-10-13 14:30
2

Du vet aldrig när du råkar dra med dig kattpest hem. Om du drabbas av det så är förloppet mycket snabbt. 350.- borde din väninna kunna spara ihop till snabbt. Förlåt pekpinnen som kommer nu, men om man inte kan få ihop 350.- till en vaccination så har man nog inte råd att ha katt. Vad gör man om katten råkar ut för en skada eller sjukdom som kräver veterinärbesök? Det kommer kosta minst 10 gånger mer. T o m en avlivning är dyrare, så din väninna ska nog fundera över sina prioriteringar.

molbojse
2015-10-15 14:01
2

#5 Först läste jag det som att pekpinnen var riktad till mig, tills jag läste igen, haha! Både jag och min pojkvän håller på och bygger upp en buffert till Plus, hann ju inte göra det innan omplaceringen.

Har pratat med min vän nu, och vi bokade in Devil för vaccination samma dag som Plus, men en tid lite senare på dagen.
Plus kommer även kunna få bo hos en annan vän till mig efter veterinärbesöket då vi har både hundar och Devil här. Kom fram till att det nog blir lugnast för Plus att vakna upp från narkosen utan andra djur omkring sig, dels för att han lär vara helt groggy efteråt och kanske lite desorienterad, samt för att inget annat djur ska irritera hans stygn efter kastreringen. Jag antar att de syr ihop hans pung igen? Har aldrig kastrerat katt tidigare, så har inte jättebra koll på hur det är efteråt. Plus känner också kompisen sen tidigare, så det blir inte en helt okänd människa :) Låter det vettigt eller är jag helt galen som låter honom bo hos någon annan i två veckor? :o Stressen från flytten för oss lär ta nog på honom och tänker jag själviskt så blir det enklast att packa, haha. Han är nämligen en liten kung på att "hjälpa till" med allt, så lär väl bli att vi packar ner honom i en låda med annars, haha!

Katthemsmatten
2015-10-15 14:58
1

Vad bra att Devil också blir vaccinerad. Hoppas du kan få väninnan att även se till att han blir kastrerad. Det gynnar både katt och människa.

Kastration av hankatt är ett mini-ingrepp. Man brukar inte sy utan lägger ihop huden igen. Möjligen med speciallim. Så han är pigg och kry igen på någon timme eller två. Jag hoppas att du kan besöka honom ofta och mycket under tiden och att du är där en bra stund när han lämnas till kompisen så han inte känner sig övergiven i den här situationen. Jag tror inte att det skulle skada honom att vara hemma trots allt du beskriver, men visst är det enklare att packa utan "hjälp".

Att kastrera en hona är ett ingrepp som sker under full narkos. Där ska man ju igenom många lager vävnad och man tar bort äggstockar, äggledare och livmoder.

molbojse
2015-10-15 15:12
0

Ja, precis.

Oja! Kommer sakna hjärtat ur mig efter odågan, så lär vara där väldigt ofta. Kommer inte åka från min vän förrän jag ser att Plus orienterat sig och vaknat till ordentligt, så lär stanna där några timmar.
Jag tänker mest på ena tiken. Hon löper och går gärna i rumpan på katterna. Vill ju att hans kastrering läker så fint som möjligt utan några komplikationer :o Han lär ju studsa som vanligt efter någon dag.
Devil kan helt oprovocerat hoppa på Plus och jag har svårt att se om det är lek eller bråk han kommer med. Plus verkar bli irriterad och ger igen på lillebror som sedan ligger och gömmer sig i några timmar efter och vägrar komma fram. vill ju inte att något går snett så vi måste åka in med honom igen på grund av Devil :o
Då Plus även kommer byta foder efter flytten så fasas han ut på fodret han äter nu i samband med att han bor hos min vän för att inte magen ska kaosa sönder totalt med tvärt byte.