Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 757 ggr
Jowe02
0

Envis kattunge

Vi behöver lite råd! Har en katthona på 7 år och en liten kattkille på 5 månader. Den äldre damen är inte direkt överförtjust i nytillskottet men har kommit dit att hon kan ignorera honom., problemet är dock att lille herrn inte ger sig. Så fort hon är inne är han efter henne som en svans och försöker få henne att leka även när hon lagt sig att sova. Vi får stänga in henne för att ge henne lugn och ro och även honom ibland men det känns svårt när hon lägger sig med oss och han kommer sättande och "stör". Hon säger ifrån mycket tydligt och ibland blir det så att vi tycker att det går väl tufft till. Detta verkar dock inte bita det minsta på lilleman som sticker iväg för stunden ,en minuten efter gladeligen kommer skuttande igen. Finns det någon som har tips på hur vi ska få honom att lämna henne ifred?

Zepp
1

Kallas för uppfostran!

Äldre katter uppfostrar unga katter betydligt bättre än vad vi människor gör!

Däremot så kan de bli helt slutkörda emellanåt och då skall hon få vara ifred, då får ni ta över i stället!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MonicaLagerquist
2

Skaffa Lilleman en kamrat i samma ålder.

Stolt ägare till tre La permer

Jowe02
0

Jodå visst förstår vi att det handlar om uppfostran. Tänker bara att det blir ganska stressande för henne att han inte "lyssnar" på hennes uppfostran och lämnar henne ifred. Hon har trots allt kämpat i snart två månader.. En kompis i samma ålder vore ju toppen men två katter känns som det räcker ; )

Zepp
0

Det är lite som med egna barn.. ibland är det skönt att lämna dem till mor/far-föräldrar/granne och bara få lov att vara!

I ditt fall så är det ni som får ta på er barnpassningen!

För övrigt.. iomed att det handlar om katt, det värsta går snart över.. stötta er gammelkatt under tiden!

Hade det varit hennes unge så hade det varit lite annorlunda.. men det där styrs av hormoner o litta annat!

Ni har gjort henne till styvmorsa.. utan att fråga henne!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jowe02
0

Ha ha! Tack för uppmuntran! Jo det är väl det där med att hon inte fått välja som spökar, dvs mitt dåliga samvete över att hon kommer i kläm ; ). Tror dock också att det löser sig så småningom skulle bara önska att vi kunde hjälpa dem lite på traven… Vågar i dagsläget inte ha dem "lösa" i huset nattetid utan är den äldre inne får den yngre vara i ett rum.

Maria
0

Vi har en gammal hane på 14 år vars kompis dog. Vi adopterade en liten hittekatt på cirka 6 månader. Vår gamle katt levde upp och den lille sätter fart på honom och han får sällan vara ifred men han fräser ifrån när det blir för mycket och jag försöker att lägga mig i så lite som möjligt.

Hittills har det det fungerat bra.

/Maria

catcult
1

Jag håller med Monica, du bör köpa en katt i samma ålder som är lika lekfull som nytillskottet. Jag vet att det låter jobbigt att ha tre katter, men tro mig, det är faktiskt mycket enklare än två! Särskilt när det är så stor åldersskillnad.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Maria
0

#7 Jag funderar också ibland att skaffa en yngre katt som tillfredsställer den lilles behov mer men samtidigt tvekar jag då våra fungerar så bra ihop.

/Maria

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Det är ofta svårt att få en "äldre" katt att totalt gå ihop med en yngre. Man ska inte göra jämförelser mellan Katter och människor generellt men dock när det kommer till åldersskillnader vill jag ändåock göra det.

Personligen orkar jag inte med livet som 20 plus….. varför skulle din "gammelkatta" göra det?

Om du inte vill att din gammelkatta är ensam, skaffa två ungkatter, som har utbyte av varandra å är till nöje för din gammelkatta med