Ta någons katt
Jag har lagt märke till att min katt försvunnit mycket efter att jag var på semester och min granne fick se efter han. Grannen har själv sagt efteråt att min katt brukar komma till han och han släpper då in den i huset. Dealen var att han skulle se efter den under min semester och inte efteråt. Detta irriterar mig då min granne har egen katt redan och jag vill ha min katt tillbaka. Jag saknar han då han är det enda som ger mitt liv en mening. Vad ska jag göra? Jag vill inte direkt starta bråk med grannen men jag behöver min katt. Några tips?
Börja med att vänligt förklara att du skulle föredra att han inte släppte in katten hos sig. Jag skulle säga något i stil med "Det var väldigt vänligt av dig att passa min katt när jag var borta. Men jag skulle föredra om du i fortsättningen inte släpper in honom hos dig då jag saknar honom väldigt mycket när han inte är hemma. Jag förstår om du har blivit lite fäst vid honom, och du får gärna kela med honom ute. Men jag vill att han ska veta vart han hör hemma." Respekterar han inte detta kan du antingen hålla katten inne, eller anmäla honom. Det är inte tillåtet att ta annans egendom på det viset, även om man har för avsikt att återlämna det.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Kanske hålla katten inne om du inte vill att den ska smita till grannen.
Har haft katter som huxflux flyttat in hos mig för att dom trivs bättre.
Och varför dom en kom in från första början var för att det var så jäkla kallt ute att dom höll på att frysa ihjäl.
Eller ha delad vårdnad om kisse.
Dock vill jag påpeka att jag ALLTID ringt till den som äger katten och sagt att dom får komma och hämta den om dom vill. Men tillslut har katterna bytt hem och då har ägaren sagt att vi får behålla katten.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Släpp inte ut honom.
Jag kan ej hålla han inne hela dagarna då han är för aktiv för det. Dessutom är det ingen bra lösning på problemet. Jag överväger dock #1 förslag
Om han nu är för aktiv för att va innekatt skulle jag nog välja att ta ut honom i sele eller bygga en inhägnad så katten kan få va ute (och förhoppningsvis ingen annan kan ta den), om grannen trotts tillsättning fortsätter att ta in den
Hm…. prata med din granne. Personligen finner jag det konstigt att man som granne "tar över" någons katt man varit kattvakt åt. Klart inte denne granne ska ta in din katt hos sig i tid och otid.
Nu har denne granne jag tänker på flyttat, jag hade nycklar hem till granne 1. Så då jag visste hen jobba sent släppte jag in x antal katter när jag kom hem. Granne 2 hade en sötis till katt som gick hemmifrån på morgonen över till granne 1 för att ligga i hens soffa hela dagen. Ville kisse från granne 2 gå ut när jag kom hem så fick den så klart göra det. Dock är poängen att vi 3 olika kattägare kommunicerade.