Raketer/smällare
Hur gör man för att katten inte ska bli rädd när det börjar smälla vid nyår?
Jag har aldrig gjort något speciellt med mina
Varit hemma, rullat ner gardinerna och haft tv/musik på och pysslat i huset :) Fungerat på mina :) Betett mig normalt helt enkelt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mina katter sitter i fönstren och spanar. De är vana vid ljud och oljud.Fyrverkerier tycker de är spännande.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har inte gjort något speciellt, en sitter och glor som förstenad av facination på fyrverkeriet, en annan är så rädd så jag vet inte vad.
Ser fram emot tips i denna tråd.
#1 ME ni bor väl på landet?
Jag bor mitt i en storstad med massor av småglin som smäller på gården så det ekat mellan husen. Kan inte rulla ner mer än i sovrummet.
#2 Hoppas jag har samma tur :)
#4 Japp men grannarna smäller bland annat. Så är bara 200 meter bort.
Tror det bästa är att som husse/matte inte göra en grej av att det kommer smälla, katter och andra djur är duktiga på att känna av om vi människor är oroliga/ängsliga etc. Våra har varit mest nyfikna när det smällt
#5 Här smäller det precis utanför fönstret. Ibland stannar hjärtat på mig för det låter så hemskt.
Ska försöka vara lugnet själv alltså :)
#7 Aa ja är mindre roligt :/
Här har int något gjorts överhuvudtaget, utan valt och vänta och se hur de reagerat och äldsta katten kunde inte bry sig mindre. Satt och spanade ut genom fönstret när det smällde som mest. Yngsta är bara 7 månader, så han vet jag int hur han kommer reagera men troligtvis lär det va samma. Nu bor jag visserligen så att de typ inte går att använda fyrverkerier direkt på gården då det är för många höghus. Så närmaste ställe det smälls ligger ca 500m bort
Min älskling är mer rädd för åskoväder än för nyårsraketer (vi bor i Stockholms innerstad så här smäller det ganska bra på nyår). Blir hon rädd så gömmer hon sig under sängen en stund, vi beter oss som vanligt, och sedan kommer hon fram igen.