Kattställning zooplus
Hade tänkt skaffa ett kattställning till en kattunge(ragdoll). Någon som har erfarenhet av att köpa det från zooplus som vill dela med sig? Leveranssätt och levtid?
Den jag har kollat på ärhttp://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/medelstora_klostrad/medelstora_klostrad_hojd_upp_till_140_cm/467466
Hade gärna tagit emot andra tips på bra saker att köpa till en kattunge, som leksaker. Jag har redan mycket, men tips är alltid välkommet :)!
I wish I could write as mysterious as a cat
Zooplus brukar funka ganska bra att beställa från dock tar det ca en vecka från beställning till varan är levererad, då de har sina lager i Tyskland och Holland. På hemsidan uppges denna info angående betalning talningssätt Betalning av varorna kan göras genom banköverföring (förskottsbetalning från konto-till-konto), med kreditkort (Visa och Mastercard) och via PayPal (extra avgift 8 SEK). zooplus förbehåller sig rätten att acceptera endast bestämda betalningsmetoder i enskilda fall och beroende på leveranssätt. Det är inte möjligt att skicka kontanter eller checkar och zooplus tar inte ansvar för förluster vid sådana försändelser. Betalning med kreditkort Vid betalning med kreditkort debiteras kortet inom en vecka efter det att varorna skickats. Vi accepterar Visa och Mastercard. Banköverföring Önskar du betala genom banköverföring ska detta göras inom 7 dagar efter det att du fått din orderbekräftelse. Brukar välja det sista tar kanske lit längre tid men aldrig varit problem med betalningen för min del. Skulle dock köpa ett klösträd med tjockare pelare om jag vore du. Ragdolls blir ganska stora, och 9cm i diameter känns lite i klenare laget till en större katt
Vet många som haft strul med utkörningen så att de inte kommit till dörren utan att man måste åka och hämta den på närmaste avlämningsställe. Men har man bil är det inga problem.
Sen rekommenderar jag också att man kollar hur grova pelarna är. Ju grövre desto stadigare. Men priset är helt ok för den typen av träd och har man en eller 2 katter tror jag inte det är några problem.
Jag har beställt saker från zooplus ett par gånger. Har aldrig varit något problem för mig med dem.
Tack så mycket.:)
Tror du att det kommer bli något problem med stadigheten eller att det helt enkelt inte klarar vikten? Jag hade självklart tänkt att ankra i väggen, men det är klart det kan slita en del med en tyngre katt. Jag tänkte jag att det blev rätt stabligt i o med att det var flera stolpar, istället för en. Men det kanske inte blir så mycket bättre?
Hade gärna haft mer synpunkter på det hela! :)
Tyckte det var svårt att hitta ett fin och rolig ställning i den prisklassen med tjockare stammar.
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/medelstora_klostrad/medelstora_klostrad_hojd_upp_till_120_cm/468599
Hittade denna, men det känns så himla tråkig. Man vill ju gärna att det ska vara mer spännande för en kattunge :)
Mer vikten än att det int skulle va stabilt med tanke på den låga höjden borde ingen fast ankring behövas. Visst flera stolpar fördelar ju vikten bättre men vore ju samtidigt tråkigt att behöva byta pga böjda pelare har själv detta och väldigt nöjd, visst kan vingla lite när två katter rejsar och hoppar upp i det men inge mer än så. Dock lossnar bollarna ibland http://m.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/medelstora_klostrad/medelstora_klostrad_hojd_upp_till_160_cm/468500 En fråga varför så låga träd. Verkar som det är lättare att hitta med rejäla pelare om man väljer högre, och höjd är allt som oftast uppskattat av katter

Ett av mina klösträd är det här ifrån Zooplus.
Jag har en 7.3 kg tung Brittisk korthår och det står stadigt och har haft det över 1 1/2 år.
Beställer från Zooplus varannan månad och det tar tre dagar hem till dörren för mig, varje gång.
Men även jag har hört om andra människor som haft problem, men då har det inte varit hos Zooplus som problemet legat utan hos Posten. Så det kan vara värt att ha i åtanke.
Köpte ett därifrån i slutet av juni, kunde inte klistra in länken men det är ett Atlas klösträd i takhöjd. Själva resan från 'zooplus' till Sverige tog bara någon dag, det som tog tid var som någon ovan nämnde, posten som inte meddelade mig att det kommit och inte kunde levereras till dörren pga vikten. Så det cirkulerade på terminalen någon mil ifrån mig i en vecka innan jag fick hämta det. Har jättesvårt att få ställningen att fästa i taket så jag har nu fått skruvat loss toppen och satt den högsta hängmattan lägre så det inte tippar. Lite tråkigt tycker jag då man borde kunna få fast det utan problem men så fort nån av katterna kom högre så lossnade den och tippade åt sidan. Annars är jag nöjd och skulle kunna köpa därifrån igen, dock rekommenderar jag inga takhöga träd, inte bara jag som haft problem med dom vad jag har läst.

Kattens no 1 är det bästa klöströden :)http://www.kattkompaniet.nu/kattlada-tillbehor/kattsand/catrine-premium-extra-kattsand-75kg
#10 Du länkade till Kattsand :) Kanske detta du menade?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#9 Har samma träd och vi har gett upp tanken på att få det att fästa i taket. Men har sett att zooplus även säljer väggfästen om man vill staga upp det så.
För oss står det stadigt nog dock, men kommer nog se mig om efter ett lite stadigare träd när det här blivit alltför slitet. Tyckte det var prisvärt dock, två av katterna är helkära i trädet.
#6 av:
Anledningen till att jag valde ett längre är just att Ragdolls är rätt markbundna och generellt inte är uppe högt och klättra. Jag har ingen erfarenhet av just ragdoll än, får en i början av nov :)
Eftersom jag inte vet vad denna katt gillar än så gick jag på vad ragdolls generellt verkade gilla, såsom hängmatta och lite leksaker och gömställen för ungen.
Räknar med att ev köpa ett nytt om några år eller så, när katten är vuxen om han verkar föredra annat :D
#9 #12
Tack för varningen om takhöga träd, tänkte inte ens på att det kunde vara svårt. Jag funderade lite på det eftersom det kändes rätt stadigt, men jag skulle antagligen aldrig klara att montera det xD!
Förövrigt så har jag lite lågt i tak och hyr dessutom, är väl inte så uppskattat av hyresvärden-
Btw, hur tänker ni när ni placerar era träd? Jag hade tänkt försöka göra plats vid fönstret, men jag kom och tänka på att det kanske inte är det bästa, så tänkte höra med er :)
#13 Man skruvar inte fast trädet i taket utan liksom "spänner" det mellan tak och golv. Om det fungerar, vill säga…
Vi placerade våra där det fanns plats helt enkelt. Katterna har bra överblick över rummet också, så det är positivt tycker dem.
Jag har fått höra att dom ska placeras där vi ägare är mest, gärna kunna se ut samt helst inte i hörnor.