Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 561 ggr
Therese
2015-09-18 11:47
0

Extrem hetsätning.

Jag har en vän som har en katt.

Katten äter så mycket den bara kan, hon har bytt till Applaws som jag har. För mig  går det åt 7.5kg på 3-4 månader på en och en halv katt (ena barfas men äter ca hälften av torrfodret ändå), för min vän har det gått åt ca ett kilo på en vecka. Hon har nu tagit bort matskål och istället ger hon all mat via aktiveringsgrejer men det hjälper inte. Hon tar slut på sin portion på en gång. Dessutom tuggar hon inte alls utan skövlar in så mycket hon kan i munnen, sväljer.

När hon inte äter så jamar hon, inget litet gulligt purrande utan tänk mer som en frustrerad löpande katt eller liknande. Hon JAMAR ordentligt dygnet runt om hon inte äter, eller ligger tätt intill min vän.  Hon är kastrerad.

Min vän och hennes sambo har inte fått sova en hel natt sen de tog hem katten, trots öronproppar.

Är det någon som varit med om något liknande? Någon som vet vad det beror på?

Katten har klösmöbel, krypin, filtar, fullt med leksaker, matte är hemma dygnet runt, vattenfontän, Feliway. Det känns liksom inte som att något fattas.

Uppkatten
2015-09-18 12:45
2

Vid "beteendeavvikelser" bör man alltid börja hos veterinären för att undersöka om det finns någon sjukdom bakom kattens beteende.

Är katten överviktig i dagsläget? Hur gammal är katten?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Therese
2015-09-18 13:09
0

De tog över henne ganska nyligen efter att hon mellanlandat hos ett annat par i två veckor.  Hon ska ha veterinärbesiktigats strax innan hon flyttade, men jag håller med om att en veterinär borde göra en grundlig koll.

Hon har ca 800gram övervikt, är fem år.