Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1528 ggr
KitoBonito
0

Varför gör min katt utfall?

Hej! Lång historia kort. Jag har haft två katter i snart 3 år. En abessinier och en somali. För fem månader sedan skaffade jag en pudel, omplacering på två år, som är hur snäll som helst och väldigt "avvikande" vid minsta lilla missförstånd. Det är abessiniern jag har problem med från och till. Det är en honkatt på 2,5 år som redan från början haft lite problem med en hund i familjen men som ändå, efter två månader började gilla läget. Men ändå kan hon fortfarande helt oprovocerat (vad jag vet och tror) göra utfall. Hon fräser och kastar sig fram, ibland flera meter. Men det händer aldrig någonting för antingen stannar hon i spåren eller så blir det en sådan uppståndelse från oss människor att hon stannar. Och hunden skyggar så klart iväg när det händer. Hunden är en okasterad tik och honkatten är kastrerad. 

Jag vill gärna höra era teorier! Det är egentligen inget jättestort problem men jag är så klart rädd att någonting ska hända, speciellt min hund som är så genomsnäll. 

Kan det bero på att vi bor i en tvåa på 60kvm? Att de har för lite utrymme? (vi hoppas på att vara husägare snart)

Har det att göra med att de båda är honor?

Hankatten är ganska blyg och är inte alls lika osäker på hunden som honkatten är. Han kan ofta gå fram och nosa på henne och visa vilja att stryka sig mot henne men vågar inte riktigt. 

Tacksam för hjälp!

annzoo
0

nu vet jag inte om det är samma som hos mig men en katt jag hade var inte heller helt glad i hundar. Hon kom från en familj utan hund och flera katter till min kattgrupp + hund, säkerligen chockad över större familj.. Det gick väl ok efter någon månad men sedan "brann det" och hon började oprovocerat attackera hunden då hon sov och även de andra katterna. På något sätt ville hon hävda sig och vara tuffare än hon eg var. Det blev sedan ohållbart och hon flyttade till min mamma. Mina katter och denna katt tål fortfarande inte att se varandra men hunden kan hon nu vara i samma rum  men går helst stora omvägar runt hunden. Hon är fortfarande avvaktande mot hunden men förmodligen tryggare hos mammas villa än i min lägenhet. Innerst inne tror jag att hon var livrädd för hunden och de blev en dominoeffekt.

KitoBonito
0

Ja det är frågan om hon tycker det är för trångt.. Hoppas verkligen inte det går så långt att hon blir värre. Jag önskar så att de kunde bli bästisar istället!

KitoBonito
0

Inga andra som varit med om liknande?

[Forest]
0

Här har vi tre hundar och nu två katter bor nu i mindre 4, ena katten går ut o in som han behagar och ny kattunge som var helt ovan med hundar smen gått förvånadsvärt bra. Att säga att detta beror på att det är honor nej det tror jag inte men alla katter gillar inte hundar. Jag har haft både honkatter och hankatter som gett sig på hundar utan förvarning deras revir helt enkelt gissar jag på är mer osaken.  Sen är katter inte så korkade att göra utfall och få en hund att rygga undan är respekt, vad anser hunden om detta? Kan den koppla av helt  när hon går förbi hunden?

Jag undrar lite hur har kattern det annars i hemmet? klösmöbler bra hyllor att sova på i fred? Leker du för att aktivera dom?  Jag skulle aldrig ha hunden och katterna själva utan att man är med om läget är att den kan skada hunden. Jag rek att man helt enkelt skiljer det säkert när dom lämnas hemma för säkerhetens skull. 

Här var våran Bamse lite dum med blocka dörrpostarna när våran ena hund flytta hit och hon var katträdd, han älskade jäklas med henne i början. Men efter 2 v så börja dom leka och i dag är dom helt galna med i jaga lekar och kan tillomed brottas utan klor och bett. Han lekte innan med våran tidigare hund och leker även med våran minsting kattungen han är med i leken med inne ;)

KitoBonito
0

De är alltid åtskilda när de lämnas ensamma hemma. Jag vågar inget annat. :) Och det är inte för att hennes utfall händer varje dag, snarare en gång i veckan eller mindre.

Katterna har stegar och höga hyllor med värme som de älskar att sitta uppe på, och klösmöbler och leksaker. De har aldrig tråkigt här hemma! 

Hunden är försiktig vid katten som tenderar att vara ostabil, men hon är försiktig med det mesta! Vare sig det är att gå över trösklar eller att hälsa på andra djur. Men hon kan ligga och slappna av och ofta sover djuren tillsammans med mig och min sambo i sängen. 

Kanske är det bara förtroendet som måste stärkas mellan dem och att det bara kommer ta ännu lite mer tid. Det är bara så otäckt när hennes utfall kommer från ingenstans! Som tur är det inget stort problem och jag håller alla tummar och tår för att det ska bli bättre med lite mer tid. Snart flyttar vi också till hus och då blir det nog annorlunda då det inte är någons "revir" ännu. 

Tackar för svar. :)

[Forest]
0

5 är du säker på att det inte är lek från kattens sida? Här hoppar ju katterna med tassarna rätt ut mot varandra men även Bamse mot Donna och det är ren lek, Donna är snabb på svara upp på lek och det brukar vara att B springer och hon efter sen är det tvärtom sen brottas dom o vet inte allt dom gör full rulle är det iaf . 😂

KitoBonito
0

#6 Mja, tror faktiskt inte det tyvärr :/ Hon fräser och reser ofta lite ragg och är allmänt krökt i ryggen. Men hon är väldigt underlig den här katten, jag har alltid sagt att hon verkar ha någon slags störning, som om hon bara tänker halvvägs :P Haha så vem vet vad sjutton hon vill egentligen?

[Forest]
0

7 Vissa har mer personlighet 😉 Kanske är det bus som sen spårar ut och blir fel, Bamse kan se ut som en uppblåst katt och gå sidled som katter gör vid slagsmål och lillpissen gör samma mot honom men lek. Får se om lillpissen gör detta han med sen mot Donna men fräser det gör dom aldrig vid lek. Hoppas det blir bättre med tiden för er och att ni hittar erat hus med :)