Rapsolja
Haft en tråd innan om att min katt vart förstoppad. Gör historien kort nu. Han mår bra men har svårt att skita igen… ska ringa vet imorgon (trots att jag ärligt talat lessnat på dessa) men försöker få reda på om man kan ge lite rapsolja elr linfrö i blötare för att han ska få lättare att skita ;) Eller är det dåligt för katter?
Vad ger du för mat? Det kan hjälpa om du tillsätter extra vatten i tex. blötmaten.
Gjorde det i början utav veckan men verkar inte hjälpa.. :(
För några år sedan rekommenderade min veterinär att man kunde ge psylliumfrön som man blötlade en stund innan och sedan blandade i blötfodret.
Lactulos kan man också testa, men bara om katten dricker ordentligt (enl. samma veterinär), men kolla dosering först med din veterinär.
Man kan också köpa paraffinolja på Apoteket och ge, men den bör bara ges då och då, och det brukar bli lite allmänt kladdigt av paraffinolja (i kattens päls mm). Paraffinolja måste blandas i kattens mat eller smaksättas innan den ges till katten, så att katten verkligen sväljer och inte får ner den i lungorna (enl. veterinär).
Det är också bra att enbart servera blötfoder om katten har problem med förstoppning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för tips! Han får numera bara blöt foder med extra vatten och lactulos. Ibland paraffin olja men inte nu.även tablett för att stimulera tarm rörelsen. Så hoppas han blir bra nu:)
Psylliumfrön kan jag rekommendera! Måste bara se till så de får i sig ordentligt med vätska samtidigt, men det verkar ju inte vara ett problem.