Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 790 ggr
Vifyra
0

Katt som spyr ofta

Jag har en katt som snart är 8månader. Enda sedan jag hämtade henne har hennes kropp varit strulig. I början åt hon four friends kattungetorrfoder, men hon fick stora knölar på flera ställen runt ansiktet och kroppen. Hon led inte av dom. Hon fick även massvis med röda prickar på magen, så jag bytte till applaws torrfoder som den äldre katten har ätit. Då slutade knölarna och prickarna komma. Men nu istället så spyr hon ofta. Oftast när hon hoppar ner från sängen eller när hon hoppar upp i sängen. Häromdagen stod hon med båda framtassarna mot glaset på ugnen (den var inte igång såklart) och baktassarna på golvet. När hon "hoppade" ner från ugnen så spydde hon. Alltså ett väldigt litet hopp. När hon spyr är det alltid endast vätska som kommer. Ibland kommer det mycket och ibland pyttelite. Oftast luktar spyet frän torrfoderdoft. Det lustiga är att hon verkar aldrig märka när det är på gång att spy. Hon bara gå helt vanligt å sen bara spyr hon. Hon sätter sig aldrig å börja spy, utan det händer alltid när hon går.. Iallafall dom gångerna som jag har sett det. Hon spyr uppemot 4ggr i veckan. Så nu undrar jag, är hon allergisk mot detta foder också? Eller kan det vara något invändigt som strular? När hon har spytt springer hon runt precis som vanligt, så hon verkar ju inte lida av detta heller. Men något är det ju som är galet. Ska tillägga att oftast hör man inte när hon spyr utan man märker när den andra katten slickar i sig hennes spy. Väldigt äckligt..

Therese
0

Jag skulle säga att för säkerhets skull, kontakta en veterinär. Mina katter har hetsätit och då fått upp torrfodret men så är ju inte fallet för din katt. Nu har tre långhåriga katter så ibland kommer det hårbollar men sällan bara vätska.

Min katt åt något som katter inte ska äta, och det stoppade upp, hon mådde illa och då spydde hon både mat och vätska, så vi åkte in och fick röntga henne, nu mår hon bra igen. Har alltså aldrig varit med om liknande.

Äter hon och dricker som vanligt? Sköter hon toan?

Hur länge har hon fått upp vätskan? Det kan ju kanske vara magkatarr eller liknande kanske :) Hur som helst hoppas jag att det blir bra snart.

Vifyra
0

Tack för svaret #1. Får nog kontakta vetrinären snart. Har inte gjort det eftersom hon har betett sig precis som vanligt. Hon har ju inte gått ner i vikt heller. Detta har hållt på 2 månader kanske. I början kom spyerna inte lika ofta som dom gör nu. Jag hoppas också att hon blir bra snart :)