Vad gör han?
Har två kastrerade hankatter på drygt 4 och 5 år, för ungefär två år sedan började den äldre med något som fick mig lite brydd. Han kunde nämligen bita tag i nackskinnet på den andre och sedan ställa sig bredvid honom, precis som om han skulle para sig men ändå inte. Detta slutade efter ett tag. Frågade här och fick förklarat att detta har med dominans/rangordning att göra, den äldre var i den åldern där han skulle visa att det är han som bestämmer.
Nu är det, som sagt, två år sedan och inget mer har hänt.
Men nu har han börjat med detta beteende igen, bara det att han nu ställer sig bakom/över och faktiskt juckar mot den yngre katten.
Varför gör han så här?
Den yngre gör ingenting, han verkar helt okej med allt. Men tycker att om det är för att visa vem som bestämmer, bör inte den äldre ge sig då när den yngre ändå inte gör motstånd? Detta har pågått i flera veckor.
Är inga slagsmål, ingen förändring i vardagen eller något utan de är som vanligt, inga synliga förändringar alltså.
Vad gör han?
Han gör samma sak som han gjorde för ett par år sedan. Han känner av någon anledning ett behov av att markera sin status inför den yngre katten. När det gäller katters relationer till varandra sker mycket på en subtil nivå att vi har svårt att uppfatta det. Detta gäller inte minst när de utmanar någons status. Man kan vara ganska säker på att den som utsätts för beteendet inte är så oskyldig som det kan se ut. Inte med kattögon mätt iallafall.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Hm, ja men då vet jag det i alla fall. Misstänkte det var något sådant men har kliat mig i huvudet en del ändå, bättre fråga en gång för mycket än för lite! =)
Tack!