Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1485 ggr
Xerxi
0

Håravfall/röd irriterad hud.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Ny medlem här. Igår kväll såg jag till min stora oro att min katt på fem år (kastrerad innekatt, bor på andra våningen med innätad balkong) hade fått någonting sårliknande i ansiktet. Huden är röd och irriterad och pälsen är borta. Har inte sett att han kliat sig ovanligt mycket. Antog att det var ett sår, så jag försökte desinficera med Jodopax och han verkade inte få ont när jag försiktigt duttade på det med en bomullsrondell. Nu imorse såg jag att samma sak har hänt på andra sidan av ansiktet. Har bifogat bild, ber om ursäkt gällande kvaliteten på förhand. Ska ringa veterinären så fort de öppnat och boka tid. Kanske har någon därute någon idé om vad detta kan bero på? Han äter fodret "Orijen Cat & Kitten" med kyckling i. Äter och dricker som kan ska. Tack på förhand. Hoppas någon kan ge mig lite klarhet fastän jag ska till veterinären ändå. Är oerhört orolig nu och har knappt kunna sova. :( Mvh, En orolig och ledsen matte

MonicaLagerquist
0

Det ser ut som foder allergi.

Stolt ägare till tre La permer

Xerxi
0

#1 - Tack för ditt svar! Jag ger honom redan spannmålsfri mat. Jag får be veterinären ta prover och undersöka vilka matalternativ det finns.

[Lilyz]1
0

Tycker också det ser ut som foderallergi. Orijens foder innehåller fisk vilket ofta leder till allergi men det kan också bero på något helt annat så utredning hos veterinär är det bästa.

kattöga
0

Såna märken får vår honkatt varje sommar. Att hon reagerar på pollen och fästingbett vet vi. Men om dessa märken enbart är foderallergi så beror det på maten hon äter ute (sork, möss och fågel ibland). För under vinterhalvåret har hon aldrig såna märken.
Allergi/överkänslighet det är det nog, men orsakad av vad vet jag inte. Jag har tänkt att det nog är fästingarna på vår katt iaf. Men som sagt…. är inte säker.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Xerxi
1

Tacksam för alla svar! Jag har fått en akuttid hos veterinären klockan 14:30. Jag hoppas att de kan påbörja en utredning.