Bäckenfraktur
Någon med erfarenhet av katt med ev bäckenfraktur? Förlopp, mående, återhämtning etc.
Självklart har vi redan varit hos veterinären med vår katt! Spenderade 4 h igår på djursjukhuset där kisse blev undersökt, smärtstillad och röntgad. Vet hade svårt att bedöma om det handlade om en illa sträckning eller fraktur på bäckenet, båda bakbenen såg frakturfria ut på röntgen iaf. Har ny tid för röntgen i narkos och ortopedbedömning på onsdag. Men nu undrade jag alltså om någon har erfarenhet av hur lång återhämtningstiden behöver om det visar sig vara en bäckenfraktur, hur det fungerade med toabesök, smärta etc OM det är detta.
Ingen? :(
Vi har flera patienter som återhämtat sig efter veckor av burvila, så länge det är "bra" bäckenfrakturer och man gör bedömningen att det läker med konservativ behandling så brukar det gå bra
Det är viktigt att man följer råden och att katten får bra smärtlindring och kan gå på låda och äter som den ska trots konvalescens
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack för respons! Som sagt kunde veterinären inte bedöma om det var det eller en sträckning, och vi lär förmodligen få åka på röntgen i narkos på onsdag om det inte skulle vara bättre imorgon, vilket det inte verkar…… :( Han får metacam, jag har hjälpt honom till både låda och med mat. Han har god aptit och har kissat två stora klumpar sen igårkväll när vi kom hem. Han vilar av sig självt mestadelen av tiden. Kommer ibland fram och lägger sig för att se vad. I gör. Å, det gör så ont att se dom må dåligt
Idsg röntgades misse i narkos och då såg man att höftbenet var av, så i skrivande stund opereras min lilla älskling. Han kommer alltid vara lite halt då de opererar bort en liten bit av höftbenet men han kommer bli bra!!! Jag som varit så orolig :/
Patienter som genomgått caput resektion brukar må väldigt bra och det är sällan man ser någon hälta på dem
Lycka till
Hur lång tid måste katter med denna fraktur vara still? Hur mår katter som inte får röra sig? Kan som bryta något bara av att hoppa ner från ett högt katträd?

Min katt blev (troligen) påkörd av en bil och var borta hemifrån en vecka. När han kom tillbaka var han ganska halt och hade väldigt ont. Han kunde inte heller bajsa. In till vet och röntga, bäckenet av på två ställen. Det hade läkt ihop så pass på den veckan att man inte kunde göra nåt åt det. Mittenbiten satt snett och tryckte på tarmen därav problemet att bajsa. Han var då nio år. Förra året fick han avlivas pga en stor tumör i halsen och då var han 14 år. Han fick paraffinolja med jämna mellanrum för att undvika förstoppning och det fick han livet ut. Han hade aldrig några andra men av det. Tog några veckor att bli återställd men han hölls inte stilla (vet sa inget om det heller). Under tiden det läkte fick han hjälp upp i sängen, soffan osv.
Skynda långsamt så går det fortare.
Höftkulan är bortopererad och de tror att han kommer ha viss hälta, oavsett kommer han bli bra! Dessvärre såg andra höften också taskig ut och precis som vi sa så sa vet att detta inte skett av ett trauma, utan han har dåliga höfter av okänd orsak. Därmed löper han risk för att detta ska ske på andra höften med, hoppas ej! Han är nu hög som ett hus men relativt välmående, äter och kissade äntligen efter över 1 dygn (var så otrygg på Djursjukhuset så kunde inte slappna av). Imorgon får han litet microlax om ingen avföring.
#8 vet inte om du syftar på bäckenfraktur eller borttagning av höftkula, men vår misse ska va lugn i 2 v, därefter kontrollrtg och ortoped bedömning. Han ska gå ner ca 1 kg (vet tyckte deras lightfoder men jag kör på blötmat och några kulor Canagan)
#8 angående katter som inte får röra sig, vår utekatt fick bo i en bur på strax under 2 kvadratmeter och med en höjd på 70cm då hon inte fick hoppa eller använda sitt bakben för kraftigt under flera veckor pga utbytt korsband. Hon mådde utmärkt, visst fick vi aktivera henne på andra sätt, och hon hade vissa synpunkter på tillvaron, men inga större problem trots detta. Hon reagerade mest med att bli extremt gosig och kelen. Men detta varierar såklart från katt till katt, vad jag märkt verkar katter som har ont trivas i mindre utrymmen, där de kan få vara lite i fred.
#12 Våra katter är inte vana vid ens en stängd dörr, så att ha i bur hade varit besvärligt även om man klart för göra vad som krävs. Speciellt den ena bli är extremt stressad av att vara instängd och krafsar och jamar i all evighet. Den som nu är skadad hade nog gått lite bättre, men inget som krävdes nu enl vet. Bara att han var lugn, och som tur är så är han en lugn katt i vanliga fall så känns hittills bra. Vi har tagit bort flera höjd-faktorer och skapat fler ligg & sovplatser i golvnivå. Ordnat med en liten trappa upp till favoritfåtöljen i form av att vi tagit ur dynan och lagt som ett fotsteg upp.
#13 Jo, det varierar ju från katt till katt, och måste man så måste man. I vårat fall hade det nya korsbandet kunnat släppa om hon hoppade eller använde benet för kraftigt innan det läkt helt, och då hade det varit ny operation som gällde, så hon fick vackert bo där i sin bur, Som sagt klarade hon det bra, men andra katter kan reagera annorlunda. Att försöka förklara för en katt att hon inte får hoppa och klättra på ett par veckor går liksom inte, så här var det mer eller mindre tvunget att göra så.
Som sagt, reaktionerna varierar. Jag trodde vår katt skulle flippa ur totalt eftersom hon är så mycket utekatt, men nädå. Lite mjauande emellanåt och mycket gos men inte några andra problem.
Nu har misse fått reaktalt laxermedel, och ut kom några hårda små korvar. Förmodligen det som "stoppat" till. Tänkte köpa hem något till att ha i reserv om han behöver lite mer hjälp på traven då han ju haft stopp sedan söndags. Jag hoppas dock att det löser sig självt med blötmat utblandat med mycket vatten!
#15 Annars finns det Lactulose som gör avföringen mjukare, man kan även ge lite messmör
1,5 vecka efter frakturen så har min kisses förstoppning äääääääntligen löst sig efter messmör, laktulos & flera microlax