Bortstött kattunge
Hej!
Vår granne har katter i ladan varav en katt har fått en kull. En kattunge verkar ha blivit bortstött och kattmamman för denna kattunge och kattmamman verkar vara rädda för varandra när de ser varandra. Jag har börjat mata kattungen (sedan 7/8) men misstänker att de inte kan äta vad som helst. Jag vet inte hur man bedömer ålder men tror de är födda i mitten på juni. Kattungens syskon leker med möss och är lite större. Nu har kattungen blivit lite uppspänd över magen och jag är orolig över att jag kanske kan ha gett för mycket och/eller fel mat (har fått korv av rapsgris med hög kötthalt, tillagad lax, kattmat från Lidl, kokt ägg).
Kattmamman är inte tam och inte kattungen heller.
Så mina frågor:
vad ska jag ge den för mat?
vad får den INTE äta?
hur mycket mat ska man ge?
ska den ha någon mjölkersättning?
Är mycket tacksam för svar :-)
/Linn
Vet inget om kosten. Men de där katterna bör alla fångas in, märkas, vaccineras och kastreras. Även mamman.
Om den nu är född i mitten av juni borde den vara runt 8 veckor (om jag räknat rätt) vilket är runt tiden mamman börjar spendera mindre tid med ungarna, just för att lära dem leva på egen hand. Vad de inte bör äta tja jag skulle säga allt som är tillagat eller innehåller spannmål. Mjölkersättning borde den vara gammal nog för att klara sig utan. Mängd är svårt att säga då kattungar alltid ska ha fri tillgång till mat, men kanske inte det lättaste i detta fall
Tack för svar :) . Men det går bra med t.ex. rå köttfärs ( om den varit fryst)? Rå torsk? Hur är det med kyckling, kan de äta benen ( har hört att benen kan splittras och skada, men det kanske gäller hund?)?
Kan den bajsa själv? Har läst att kattmamman slickar på magen och rumpan, men det kanske är när de är mindre?
#3 Går bra att ge rått kött. Det där att benen splittras är bara om det är tillagade ben. Är katten så pass gammal så bajar den själv🙂
Katter ska inte äta rå fisk, men kokt går bra ibland.
Rå kyckling går bra att servera. (Ej tillagad pga benen!) Köttfärs är bra också, helst rumstempererad.
Vanlig mjölk ska de ej ha eftersom de inte tål laktosen.
Bra kattmat är t ex Mjau blötmat, finns på ICA.
Låt den äta så den blir mätt och glad och ökar i vikt.
Tack för era svar :)
Låt den äta så mycket den själv vill äta, den växer och behöver all energi den kan få :) Mjölkersättning behöver den inte om den är så pass gammal, men har man hemma så skadar det ju inte att ge någon gång om dagen eller så, men huvudfödan borde bestå av annat som du redan fått tips om.
Uppspänd mage kan bero på mask!