Grå kring nos och mun
Jag har en bekant vars katt mår jättedåligt. Jag försöker få dem att ta med den till veterinär naturligtvis och gör de inte det så tar jag med den dit själv. Katten i fråga är helt grå kring nos och mun. Smal och otroligt dålig päls. Lyfte upp den för att få med den in, men den tog sig loss så jag hade inte möjlighet att se över den närmare. Jag blev chockad över skicket.. Undrar främst om just det gråa kring mun och nos kan tyda på nån specifik sjukdom. Tackar för hjälp
"På natten är alla katter svarta"
Vilken färg har katten och vad är det som är grått? S.k. svarthaka kan se grått ut, kan det vara det?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 hon är vit i ansiktet egentligen. Jag kan inte säga om det är huden eller pälsen som är grå men det såg väldigt skitigt ut liksom. Och hela hakan var grå som jag minns. Ska googla det du skrev.
Skulle kunna vara det, utifrån det jag hittar i bildväg när jag googlar. Men det har i så fall spridit sig extremt för jag kan inte se en enda bild som är lika stort område som hon har. Dock inga sår vad jag såg. Finns det andra alternativ?
#2 På beskrivningen låter det absolut som kraftig svarthaka. Det i sig är ingen sjukdom och är inte heller något farligt, men om hela katten ser ut att vara i dålig kondition bör den förstås tas till veterinär för en hälsokoll.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för det! Behöver absolut ses över i vilket fall som helst, men då kanske jag kan släppa just det med det gråa så länge. Såg otäckt ut.