Carnia Lynx
Hej
Jag skulle vilja höra vad ni med erfarenhet tycker om fodret Carnia Lynx. https://animail.se/carnia-lynx-original-5kg.html
Min katt har nu diagnostiserats med diabetes som hon kanske kan bli av med genom rätt foder sa veterinären. Jag blev rekommenderad fodret FXD för att det skulle ha långsamma kolhydrater i sig. Men genom lite forskning på detta forum och andra ställen på internet kom jag fram till att det är bättre om hon inte äter kolhydrater i stort sätt alls.
Dock innehåller FXD nästan 50% kolhydrater och en huvudingrediens är spannmål. Hon har tidigare ätit Applaws torrfoder, men på senare tid inte gillat det alls. Så som jag räknat så innehåller Applaws ungefär 15% kolhydrater medan Carnia Lynx innehåller ungefär 9%. Så jag funderar på att byta.
Någon som har erfarenhet av just detta foder? Läste någonstans att det har lite högt magnesium värde i sig. Hur påverkar det katten?
Jag vet att hon nog skulle må bäst av att äta bara blötfoder, men det vill inte min lilla envisa dam. Och just i detta läge så är det bättre att hon äter över huvud taget och då något med lite färre kolhydrater.
Tack på förhand!

Har bara positiva erfarenheter av det. Barfar katterna i vanliga fall, men när jag inte orkar får de carnia.
Jag varierar mellan Carnia Lynx , Canagan och Orijen. Mina katter tröttnar på fodret efter 1-2 månader och då byter vi. De får 50-50 torrmat och Bozita våtmat.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Du har fått Pm :) Carina vet jag tyvärr inget om
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Vi gav Carnia Lynx förut, men när vi nu har fler katter blir inte kostnaden försvarbar utan ger Porta 21. Men var riktigt nöjd med Carnia Lynx, så fanns möjligheten skulle vi troligtvis byta tillbaka.
Tack för alla svar! :)
Jag köpte Canagan för de hade inte Carnia Lynx på djuraffären.
Hon slukar den maten hur bra som helst och verkar må bra. :) Vill fortfarande testa Carnia någon gång i framtiden eftersom det är färre kolhydrater i den, men just nu vill jag bara att hon äter och vill skona hennes mage mot fler foderbyten.
#5 Det verkar inte vara så många fysiska butiker som har Carnia, jag har köpt på Animail.se
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#6 Nej, precis! Jag har inte hittat någon annan butik än animail som säljer det. Finns det någon mer?🤔