Utställning
Hej hej!
Jag är lite sugen på att testa på det här med utställning men jag har ingen aning om hur det går till. Har vart och tittat på nån utställning för några år sedan men då gick jag liksom runt och tittade på katterna i sina burar.
Hur går det till när man ställer ut katt? Vad krävs av mig och min katt? Vad behöver man?
Om det blir aktuellt med utställning kan jag helt klart prata med min uppfödare för stöd och vägledning men jag kände att jag ville reka lite först för att se om utställing överhuvudtaget är nått jag skulle vilja pröva.
En sista fråga; får man ställa ut en kastrerad katt?
Tacksam för all hjälp jag kan få^^
Det finns utställning klasser både för fertila och för kastrerade katter. Är det katter utan stamtavla måste de vara kastrerade om de är äldre än 10 månader. För katt med stamtavla gäller följande: En fertil katt över 10 månader startar i klass 9 (klass 10 för kastrerade katter). För att få ställa på FFife - utställningar så måste man vara medlem i en Fife - ansluten Kattklubb. Kommande utställningar hittar man på sverak.se. När katten är anmäld och avgiften betald så får man en bekräftelse på att man har kommit med. Katten ska vara ren och kloklippt, vaccinerad för 364-15 dgr före utställningen. På plats får man en bur tilldelad, denna klär man med tyg på sidor och tak så katten känner sig trygg. Håll koll när katten ska upp till sin domare, be ev assistenten om hjälp. Ofta kan klubben du tillhör ha någon form av nybörjarhjälp.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
På vissa utställningar är det även fri burplacering så då kan man välja vilken ledig bur man vill. Tänk även på att klippa klorna några dagar innan utställningen så att det inte är några vassa kanter kvar.
På själva utställningsdagen så får man absolut inte glömma stamtavlan/huskattsbeviset och ev. vaccinationsintyg om man ett sådant separat. Bekräftelsen som man brukar få skickad till mailen ska man också ha med förutom alla andra pryttlar så som burskynke, säng, liten kattlåda och eventuellt sand om inte klubben bjuder på det, mat till katten och en själv, pengar/bankkort. När man har installerat katten i buren så kan man gå för att leta efter bordet där ens domare ska döma så man vet vart det är när det är dags, vilken domare man har står på domarfördelningen som brukar komma ut på arrangerande klubbens hemsida någon vecka innan själva utställningen. På domarbordet brukar det sitta en lapp med EMS-koder, rasens EMS-kod samt färg och i den ordning de står kommer även domaren att döma dom och på så sätt så kan man se om det är i början katten kommer bedömas eller om det är mot slutet. Sedan är det bara att hålla koll på hur långt domaren har kommit i sin bedömning och när det börjar närma sig tar man ut katten och fixar finliret, kammar igenom en extra gång osv. och så går man till domarbordet och inväntar sin tur.
Här kan du se vilka utställningsklasser det finns
http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/utstallningsklasser/
Här finns det även en bra nybörjarguide
http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/nyborjare/
#1 åh tack för svaret, några följdfrågor på det :p Brukar det vara ungefär lika många som ställer ut i kastretad som i fertil? Är det liksom högre "prestige" i den fertila klassen eller är de värderade lika? Är rasklubbarna anslutna till fife? "Sällskapet Sibirisk Katt" i mitt fall :) #2 tack så mycket för länkarna! Ska kika in där! Finns det speciella burskynken eller kan man använda vanlig fleece filt eller liknande? Hur lång tid brukar en utställning ta? Behöver man förresten träna katten på nått sätt inför utställning? Det är ju en väldigt stressande miljö kan tänka mig att inte alla katter hanterar det bra. Hur förbereder man liksom katten inför hela "ståhejet"?
Såg nu att det är en utställning i Luleå 29-30 augusti, perfekt! xD Men jag fundera också; det verkar inte vara så många utställningar per år, speciellt inte uppe i norr, hålls det även inofficiella utställningar av klubbar eller liknande under året? I sånna fall hur hittar man bäst dom?
Utställningen i Luleå är anmälningarna stängd
#5 Jag tänkte mer att jag skulle åka dit och se hur det går till, och kanske få tips och råd från nån erfaren utställare :) Skulle vara skönt med en "mentor" eller lite vägledning när/om jag ställer första gången, uppfödaren bor tyvärr för långt bort :/
Ett burskynke består oftast av väggar, ett tak, en botten och eventuellt en säng också då men är man lite sykunnig (kan sy raksöm och zickzack) så är det himla enkelt att sy ett själv =) Annars så finns det så man kan köpa färdiga, allt för från några hundralappar till upp över 1000:-, en del klubbar har även ett par skynken som man kan låna till utställningen för en liten slant. Det finns även en FB-grupp som heter Kattutställningsprylar som är en köpes/säljesgrupp och där kan det ibland dyka upp riktigt billiga begagnade skynken =) Det finns lite beskrivningar på nätet på hur man syr ett skynke, googla på burskynke så finns det två beskrivningar bland de första resultaten.
Fleece skulle jag dock undvika, det kan i värsta fall göra pälsen statisk och det känns inte så lyckat 😉Krossad velour är populärt men man kan i stort sett använda vilket tyg man vill så länge det går att tvätta.
Veterinärbesiktningen brukar vara öppen mellan 07.00 - 08.30 och sedan kan utställningen stänga allt mellan 16.00 - 18.00, en del kan tillämpa tidig hemgång som det heter vilket gör att man kan lämna utställningen innan panelerna om ens katt inte har gått vidare annars måste man stanna kvar tills utställningen stänger, och om katten har blivit NOM så måste man också stanna även om tidig hemgång tillämpas.
Gällande träning så är det bra på att träna dom på att bli hanterade och badade samt fönade. På kattutställningar håller man katten lite olika beroende på ras så det kan också vara bra på att träna på. Sibbar ska inte dras ut lika mycket som exempelvis orientaler utan lite mer lagom, ungefär såhär (länkar då det inte är min bild)
http://www.maollichs.com/bilder/kattungar/b_kullen/Benyamin%20december%202005.jpg
Några inofficiella utställningar finns inte, ibland kan rasklubbarna anordna rasspecialer men annars så är det bara dom utställningarna som finns på Sverak som gäller, nu har många redan varit (och då försvinner dom från listan) men det brukar vara ett par stycken uppåt norr/år dock kan man få räkna med att åka en bit för det mesta (nackdelen jämfört med hundutställningar) =)
#7 tack för yttrligare svar! :D Man ska alltså bada katten? Det räcker inte med att katten tvättar sig själv ren? O.o Att bada min tjej skulle antagligen vara som nått taget ur en mardröm xD
Japp, även pälsen och prepareringen (förberedelse av pälsen) bedöms =) Nackdelen med långhåriga katter är ju också att de lätt kan bli lockiga på magen om de får självtorka så enklast är att föna dom torra samtidigt som man kammar/borstar. Man kan många gånger få bort de värsta lockarna utan att föna med men det är krångligare ^^