Vaccinationerna
Hej. Jag undrar hur vaccinations-"schemat" ska se ut när det gäller kattungar?
Dvs när ska de ha fått första sprutan/sprutorna och när kommer nästa etc?
Vilka vaccinationer bör en katt få. Det var "100" år sedan jag hade katt och har börjat uppdatera mig inför ev kattköp.
Avmaskning likaså - vad gäller där?
Sen en fråga om mat - finns det eller finns det inte färskfoder som är fullfoder till katter?
Tycker jag har läst att det skulle komma eller HAR kommit men hittar inget.
Har för mig första vaccinationen ska ske vid 7/8 veckor och fyra veckor senare för grundvaccineringen. Sen åter vaccinering vid ett års ålder. Efter det är det varje eller vart tredje år beroende på om den har kontakt med andra katter eller ej. Kattpest och kattsnuva är det som man vaccinerar mot. Avmaskning bör inte ske i onödan. Är man osäker på om katten har mask finns kolla masken smådjur. Kostar ca 200-300kr. Vad jag vet finns det ännu inget komplett färskfoder till katt. Men mush ska komma med det i höst rycktas det om.

Aha - "kolla masken"! Jag använder ju det redan fast till hästen :)
Visste inte det fanns till katter!
Tänkte på det där med vaccination och "kontakt med andra katter" - undrar om man då endast tar hänsyn till direkt kontakt med andra katter eller även räknar in att katten kanske rör sig på platser där andra katter också rört sig och ev kissat/bajsat etc?
Får nog läsa på lite om hur kattpest och kattsnuva smittar egentligen.
Ja men då är det nog det där Mush-ryktet jag tänkte på! Vi får väl se vad som händer då - jag fattar inte varför det inte redan finns.
Skulle ju vara bra också med prisbilden med lite konkurrens - att andra också följde efter men det kan jag tänka mig att det sker 🙂