UVI och foder någon?
Ska med min katt till veterinären imorgon, misstänker urinvägsinfektion. Eftersom det vanligaste rådet jag får hos veterinären är "byt foder till hills" så fort det är nåt med katterna, så förbereder jag mig på att det kan bli så även den här gången. Kan nån svara på vad man "vill åt" med ett foderbyte vid just uvi och liknande problem? Säger alltså inte nödvändigtvis att jag inte tror på veterinärens foder, inte alls så, byter väl om de ordinerar det, men är egentligen nöjd med Orijen… Och är lite orolig för att de kommer pracka på mig femton kilo hills utan att jag egentligen fattat varför. That's all. (Försökt med Google men finns så mkt att läsa, om nån kanske kan peka mig i rätt riktning åtminstone? ) Blötmat och rått av olika slag försöker jag ibland att få henne att äta men hittills utan framgång. Hennes tidigare ägare/uppfödare sa samma sak (hon hade katten i 7-8 år, jag har haft henne i snart 2). Så har nöjt mig med orijen.
Därför att veterinären får provis på allt foder han säljer in.
Har du funderat på att barfa din katt? Katter liksom alla varelser mår bäst på att få äta det som deras kroppar är designade för. Din katt kanske inte klarar torrfoder. Katter är dåliga på att dricka och det leder lätt till UVI.
Min förra katt åkte på uvi och blev rekommenderad Hill's torrfoder "mot uvi". Det fungerade faktiskt bra. Men efter ett tag, när han varit bra ett tag, fick han sitt vanliga foder också, så att han kunde välja, Han åt både och. Han gillade dessutom torrfodret som veterinären ordinerat honom…..
Han vägrade i princip all blötmat, utom möss som han fångade själv. Det fanns motsvarande foder (om jag minns rätt var det också Hill's?) som jag fick veta om först när jag frågade (eftersom jag helst vill ge blötmat). Men han vägrade ju blötmat, så det var ingen höjdare.
Så fråga efter blötfoder "mot uvi". Det kanske fungerar på din katt!
Annars kanske det kan vara värt att prova det foder som din veterinär rekommenderar åtminstone tills du vet att han är helt fri från uvin.
Men visst är det som Sindri skriver; dom får provision på allt foder dom säljer. Och Hill's har ju siktat in sej rejält på veterinärer och veterinärkliniker….. Och vinner säkert "förtroende" hos människor just därför. Även om det bara är "BS"…….
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#1 Ja, var väl lite det jag ville åt. ;-) Försäljare kan ju få vad för bs som helst att låta vettigt. Försöker få koll på vad som finns i "anti-uvi"-fodret som gör skillnad från vilket annat som helst. Utöver "försäljarsnacket" jag upplever att jag får hos veterinär. Jag (och uppfödaren före mig delvis) har gjort försök tidigare, men det enda hon över huvud taget tar i utöver torrfoder är kycklinghjärta och kycklinglever. Min andra katt åt både blött och kött, men inte lyckats övertyga nuvarande… Och hennes envishet vinner väl tyvärr över min, då jag inte vill "vänta ut henne" så länge att hon ska matvägra sig sjuk. #2 tack så mycket för ditt svar! Precis det du skriver i sista stycket tänker jag på. Samtidigt så, om hon nu äter hills, och det skulle verka fungera (hur jag nu vet om det är fodret eller ev medicin hon kan tänkas få, som gör henne bra?) kan jag som sagt absolut byta trots att jag inte kanske är nöjd egentligen. Viktigast är ju att hon blir bra… Om nån har fler erfarenheter får ni hemskt gärna dela med er!
Jättebra att du försöker ger blötfoder och rå mat ibland! Precis som Sindri skriver så rekommenderar veterinärer vissa foder för att de får provision och även får sin utbildning i katters näringslära av dessa företag, t ex Royal Canin, Hill's m.fl. Många torrfoder innehåller smakförstärkare, socker m.m. som är väldigt svårt att motstå och t o m kan göra katten lite sockerberoende. Orijen tillhör de bättre torrfodren men smakar också utmärkt. Att byta till blötfoder eller rå föda kan alltså ibland vara en utmaning, som att ersätta godis med grönsaker. Testa att krossa några torrfoderkulor och största på lite köttfärs eller blötfoder (mjau och bozita är bäst), som en krydda! =) Om katten lider av UVI så är det väldigt viktigt att den får i sig tillräckligt med vätska, och minimalt med tillsatser. Alltså ett bra blötfoder, eller barf! =)
Förlåt jag menade såklart att du kan *strössla* torrfoder på blötfodret!
#5 👍😉
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#4 Tack för ditt svar. :-) Den biten har jag dock ganska bra koll på. Precis så (strössla över) gjorde jag med min förra katt och det lyckades. Hon var också torrfoderjunkie när hon kom till mig… Den här katten vänder i dörren. Har försökt att blanda pyttelite av exempelvis nötfärs, i det hon faktiskt äter (dränkt i kycklinglever t ex) men hon rör det inte ens. Testat olika smaker, köttslag, temperaturer och konsistenser och skålar och platser, utan framgång. Har försökt alla knep jag vet om - nu säger jag inte att hon aldrig skulle gå att "omvända"; kanske nån annan hade lyckats, vad vet jag - men jag har det inte. Inte testat så engagerat nu på ett bra tag dock, eftersom jag varit förhållandevis nöjd med Orijen. Så kanske dags att ta en runda till med "knepen" nu..? Se om hon ändrar sig. Hon dricker ganska bra men uppenbarligen inte tillräckligt… (Faktiskt inte testat varesig Hills eller Royal… Vem vet, kanske funkar, är absolut villig att testa.)
Lyckades precis få urinprov, helst ville de ha morgonkiss ;-) så ska testa imorgon med. Men allt är bättre än inget så spar detta nu. Var lite mer blod i urinet nu ser jag. Innan var det bara lite rosa, nu är det tydligt rödare. Hon både dricker och kissar som vanligt i övrigt, varken mer eller mindre, alltid något… (Har tid mitt på dagen imorgon.)
Berätta gärna hur det går! Om hon är svårövertalad så tänker jag att det är viktigt att fortsätta försöka lite då och då. I en del fall får man ta bort allt torrfoder och sen försöka igen. Matens temperatur kan också vara viktig, många katter föredrar rumstempererad mat. Du kan också uppmuntra henne att dricka mer genom att leka med vatten, skaffa drickfontän, låta henne dricka ur kranen m.m. Kan också vara bra att fundera över om hon är stressad av någon anledning, lådsituationen, ev konkurrens med andra katter, med barn, eller om det skett förändringar i livssituationen, eftersom detta kan utlösa UVI i form av irriterad urinblåsa. Hoppas det ordnar sig!
Uppdatering om nån är nyfiken, även om inte tråden handlar om foder just för tillfället… Varit där nu, syntes inte nåt vid en första koll men veterinären ville göra en odling som jag får svar på imorgon (blir ju antagligen antibiotika…). Fick hem crananidin (tranbärstillskott) och recept på metacam. Togs blodprov och bad henne ta bl.a. njurar och lever så att jag slipper fundera på det. Verkligen alla värden såg bra ut, så det var skönt att höra, men lite högre på ena njurvärdet. Dock inte så att hon var orolig för njursvikt, men hon sa att man ju kan byta till ett njurfoder om man vill. (Men slapp försäljarsnacket. :-) bara ren information, skönt) Jag sa att jag kommer in och kollar det med nytt prov på just det värdet om ett par månader, och det om nåt hänt, och tar beslut om foderbyte först då. Imorgon bitti får jag svar på odlingen i alla fall. Hoppas vi blir av med problemet (både för kattens skull… Men för mig med! Ugh, kattkiss lite här och där när hon undvikit lådan).
Just det där med vattenfontän vet jag har fått katter att dricka mer. En del vägrar stillastående vatten.
Hoppas det löser sig med din katt. Det där med blötfoder och BARF; jag tror det bara är att vara ihärdig och inte ge upp. Vet en katt där de hållit på av och till i nåt år nu. Det går framåt om än låååångsamt.