Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 953 ggr
Squidon
0

Orolig för grannkatten

Jag bor i ett område med många katter och på sista tiden så har en viss liten honkatt orsakat mycket oro hos mig. Katten, vars namn jag inte har någon aning om, har alltid varit väldigt liten och smal och jag ser henne flera gånger varje dag när hon försöker smita in hos mig och äta upp min egen katts mat. Men nu på sistone så har hon utvecklat hängmage trots att hon inte visar några andra tecken på viktökning. Detta oroar mig eftersom familjen som äger katten verkar vara väldigt dåliga på att kastrera sina katter och det skulle inte vara första gången någon av deras katter får en oplanerad kattkull. Lägg till det att det finns ett stort antal katter i området, både härifrån och omkringvandrande, så det skulle inte förvåna mig om katten är dräktig. Jag behöver hjälp med två saker gällande katten:

1. Hur undersöker jag om hon är dräktig? Att gå till ägarna verkar inte vara någon idé, då de verkar ha väldigt dålig koll på sina katter överlag.

2. Om det visar sig att katten ska ha kattungar, vad gör jag då? Hon är som sagt väldigt liten och jag oroar mig för att hon inte skulle klara av att både föda och ta hand om sina kattungar utan någon hjälp.

Tack på förhand! :)

CorneliaAndersson
2

Hade jag varit du så hade jag kontaktat länsstyrelsen, och ev. gjort en anmälan om du anser att det är nödvändigt.
Jag hade inte börjat ''kladda'' (missta nu inte mig) med andras djur, då det kan bli tjaffs med ägare etc.

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/anmal-bristande-djurhallning.aspx :)
(Ta gärna bild på katten, och bifoga till anmälan, om en sådan görs)

Lycka till!
Hoppas att allt går bra för den lille kissen!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
2

OBS!
Anmälningsblanketten i #1 är från Skånes län. Se till att klicka in dig på rätt län!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus