Katter iFokus

Katter

Etikett: allmÀnt-kattprat
LĂ€st 1819 ggr
let
2015-06-26 10:59
0

Vilken katt?

Hej allihopa! đŸ™‚

För ca 1 Ă„r sedan dog min dĂ„varande katt, och nu kĂ€nner jag att jag Ă€r redo för en ny. Det Ă€r lite ensamt utan en katt hĂ€r i lĂ€genheten, speciellt nĂ€r min sambo Ă€r ute och reser med jobb. đŸ™‚

Min förra katt Oskar var en helt vanlig huskatt som jag hittade i vĂ€ldigt dĂ„ligt skick nĂ€r vi hyrde en stuga under sommaren under tvĂ„ veckor. Nu Ă€r jag mer sugen pĂ„ en raskatt och har letat efter lite olika raser som jag tror skulle passa oss bra. 

NĂ„gra sĂ€rskilda drag som vi letar efter Ă€r: 
- KorthĂ„rig 
- Lekfull men Ă€ndĂ„ lugn 
- Ska vilja söka mycket kontakt med oss, det vill sĂ€ga gĂ€rna en nĂ€rgĂ„ende katt som söker vĂ€rme och mycket kel! 

Jag har framförallt tittat pĂ„ Brittisk KorthĂ„r, Burma och Russian Blue. Jag har dock hört att Britten inte alltid Ă€r sĂ„ kelig? StĂ€mmer detta? BĂ„de jag och min sambo tycker att Russian Blue Ă€r en extremt vacker ras, sĂ„ erfarenheter frĂ„n denna skulle jag gĂ€rna vilja höra om! đŸ™‚

Min frĂ„ga Ă€r dĂ„ om ni har nĂ„gra fler tips pĂ„ raser eller erfarenheter frĂ„n dem raserna jag nĂ€mnt ovan! đŸ™‚

Louise

Ellismakaroner
2015-06-26 11:05
0

Jag tror att Àven Exotic skulle passa bra.

Har ingen erfarenhet av nĂ„n av de raserna, men lycka till!! đŸ˜Š

burmamys
2015-06-26 12:57
1

Hej, va roligt att du letar katt!

SĂ„ vitt jag vet frĂ„n att ha plöjt mĂ„nga sidor om olika kattraser sĂ„ Ă€r britter lugna och mysiga men matglada och hĂ„rar mycket, russian blue Ă€r smarta och lekfulla men tenderar att gömma sig nĂ€r det kommer frĂ€mmande/gĂ€ster och Ă€r allmĂ€nt vĂ€ldigt sjĂ€lvstĂ€ndiga, och burmakatter (hĂ€r har jag egen erfarenhet) Ă€r aktiva, smarta, och extremt sociala, samt hĂ„rar nĂ€stan inte alls eftersom de saknar underull. 

Jag valde att köpa burmakatter för att det viktigaste för mig var att katterna skulle vara sociala och sĂ€llskapliga, och sĂ„ föll jag för den grymma blicken och silkesmjuka pĂ€lsen som nĂ€stan inte hĂ„rar!😉

Mina tvĂ„ burmakatter köpte jag i slutet av oktober förra Ă„ret och jag har inte Ă„ngrat mig en sekund! En ensam burmakatt kan nog lĂ€tt bli understimulerad, dĂ€rför köpte jag tvĂ„, och det Ă€r faktiskt inte svĂ„rare Ă€n att ha en katt. Kan vara bra att köpa tvĂ„ kullsyskon eller i alla fall tvĂ„ ungkatter för att de verkligen ska vĂ€xa ihop och trivas med varandra. Mina tvĂ„ kom till mig nĂ€r de var 10 resp 11 mĂ„nader och det tog en vecka tills de var okej med varandra, och en mĂ„nad tills de blev oskiljaktiga. De tvĂ€ttar varandra, sover ihopslingrade och brottas och leker med varandra varje dag. 

Mycket sociala med stort behov av sĂ€llskap och nĂ€rhet innebĂ€r att du garanterat fĂ„r mycket uppmĂ€rksamhet och kel med en burmakatt, mina katter Simon och Saga Ă€r med i allt jag gör och hjĂ€lper gĂ€rna till efter egen förmĂ„ga! De Ă€r vĂ€ldigt roliga och lekfulla, och om jag förstĂ„tt det rĂ€tt Ă€r det typiskt burmakatter att vara sĂ„, hela livet (inte bara som kattungar/ungkatter). 

Definitivt sĂ„ att jag fĂ„tt mycket mer av sĂ€llskap, mys och kel Ă€n jag vĂ€ntat mig av dessa interaktiva hypersociala smĂ„ mystroll!😍

Har skrivit en hel del inlÀgg pÄ burma iFokus om Simon och Saga, sÄ om du tittar lite dÀr hittar du flera beskrivningar pÄ hur jag har det med mina katter.

Lycka till i ditt val av katt!🙂

burmamys
2015-06-26 13:08
2

Lite fler bilder
.

burmamys
2015-06-27 11:52
0

TS jag hoppas du fĂ„r svar frĂ„n nĂ„gon med erfarenhet av brittiskt korthĂ„r och nĂ„gon med erfarenhet av russian blue ocksĂ„!🙂

HÀr har du iaf respektive rasringar, dÀr du kan hitta uppfödare. Kan vara bra att ringa runt och stÀlla lite frÄgor till olika uppfödare?

Du kan sÄklart gÀrna frÄga mig om det Àr nÄgot du undrar om burmakatter!

Hoppas du hittar din drömkatt đŸ±

http://www.burmaklubben.com/index.php/uppfodare/sverige

http://www.brittsallskapet.se/Uppfodare?ccp=2107

http://www.russianblueklubben.se/uppfodare.htm

let
2015-06-27 22:11
0

#1: Tack för tipset, ska lĂ€sa mer om exotic! đŸ™‚

#2: Tack snĂ€lla du för all information! đŸ˜ƒ Dina burmor Ă€r otroligt vackra, det mĂ„ste jag sĂ€ga! Vad heter deras fĂ€rger? Är speciellt förtjust i Simons fĂ€rg (jag antar att den mörkare Ă€r hanen, han ser lite större ut đŸ˜‰). Kikade lite pĂ„ burma.ifokus, sĂ„ hĂ€rliga bilder du har pĂ„ dina katter! Burma verkar till att vara en underbar ras, verkligen. Har lĂ€st pĂ„ lite mer om britten och kĂ€nner nog att den verkar att vara lite för skygg för att passa oss. Kommer nog att stĂ„ mellan Burman och Russian Blue i slutet. Är dina katter vĂ€ldigt "pratiga"? Eller dem hĂ„ller sig mest nĂ€ra för att bara söka kontakt? đŸ™‚

Bra tips det dĂ€r om att kontakta olika uppfödare. Är det okej att kontakta uppfödare Ă€ven fast man inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ att man ska köpa frĂ„n just dem för eventuella frĂ„gor? đŸ™‚

let
2015-06-27 22:13
0

Burmamys, en sista frĂ„ga ocksĂ„! Hur pass bra fungerar burmor i lĂ€genheter? Vi bor i en trea. đŸ™‚

burmamys
2015-06-28 10:56
0

Tack sÄ mycket! =) Simon Àr chokladfÀrgad, som kattungar Àr alla burmakatter vÀldigt ljusa men de mörknar till sin vuxenfÀrg under första Äret. Jag tycker absolut du kan ringa, du Àr ju eventuellt intresserad av att köpa beroende pÄ vad de berÀttar. MÄnga vÀlkomnar Àven besök inför att man bestÀmmer sig. Jag bor i lÀgenhet med mina tvÄ, sÄ visst fungerar de fint i lÀgenhet! =)

burmamys
2015-06-28 11:05
0

Glömde
 det Ă€r vĂ€ldigt individuellt om de Ă€r pratiga, Simon Ă€r inte alls pratig med rösten men kommer och buffar pĂ„ mig med nosen nĂ€r han vill nĂ„got (oftast Ă€ta eller gosa). Saga Ă€r lite pratig och jamar nĂ€r hon vill nĂ„got, men sĂ„ hĂ€r jag ocksĂ„ uppmuntrat det genom att svara henne =)