Blodpudding till katt?
Är det farligt för katten att äta blodpudding?
Jag gav Bobbie en 3 cm. liten rå bit blodpudding. Han tyckte det var jätte gott. Är det något man kan ge någon gång i bland som godis eller innehåller det för mycket mjöl?
Nog är det mycket mjöl i men på djursjukhuset i Falun gav de en katt som hade mycket låga blodvärden just blodpudding. Om katten blev bra tack vare eller trots allt mjölet vet jag inte men hon hälsar att hon numera mår mycket bra men att hon inte kan förstå varför det ska snålas med matransonerna. (Hon är matglad och väger för mycket)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så då är det ok att ge en liten bit någon gång ibland?
Jag har aldrig sett Bobbie äta upp något så fort. Han tyckte det var kalas!
Ja, klart du kan ge det ibland. Du behöver ju inte skära upp en hel blodpudding och servera som helkost varje dag. Men som godis kan du ju ge. Lördagsgodis ;) Så länge katten inte visar något tecken på att må dåligt av det:)

Jag vet en veterinärer i Örebro också som rekomenderar att ge sjuka katter blodpudding för att det är bra om den har låga blodvärden.
Du kan säkert ge det med gott samvete, men kanske i måttlig mängd :P Mina grabbar älskar blodpudding.
Blodpudding kan du skära i tärningar och torka på svag värme i ugnen i några timmar, så har du ett omtyckt godis till kissen.

Tack för alla svar!
Nu blir Bobbiesen glad
när han kan få lite godis till någon helg.
Josefa, vilket bra tips. Det ska jag prova. Ska ugnen vara på 75-100 grader eller 50-75?

#6 50 grader i några timmar brukar folk köra på för att göra hundgodis.
Oj det här måste testas

Jag ska också testa :P

Tycker att det är lite ironiskt att ge blodpudding för att förbättra blodvärden, när blodpudding innehåller lök som bryter ned de röda blodkropparna hos kkatter och hundar, ger blodbrist och orsakar anemi.
Samma sak gäller leverpastej.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Jag gräver upp den här gamla tråden då jag har en katt med lite (lite över gränsen vad jag förstod det) dåliga lever värden. I och med detta har hon också fått lågt med röda blodkroppar och om det blir värre riskerar hon tydligen att få blodbrist.
Kan man ge blodpudding? Eller är det rent ut sagt farligt? Finns det någon med veterinärsutbildning på forumet som kanske vet?
#11 Personligen skulle jag hellre köpa nötblod eller rå lever i så fall och ge. Brukar vara uppskattat det också. Blod samt lever innehåller mycket järn vilket krävs för att bilda röda blodkroppar. Och det är helt ofarligt och bara nyttigt för katten.
Onödigt att ge något med socker, salt, kryddor och mjöl i när man inte behöver. Speciellt om det är som #10 säger (själv vet jag enbart att lök är olämpligt för katter, visste/vet inte varför).
Vill du ha svar från någon med veterinärutbildning är det nog säkrast att ringa en veterinär (;
//Jessie
Tack för svaret!
Vart får man tag på nötblod? Rå lever antar jag att man kan köpa på vanlig mathandel? Ska man tillaga det på något sätt då, eller är det bara att ge rått?
Jo alltså, vi har ju kontakt med veterinär hela tiden och åker in och tar blodprov typ varannan vecka nu. Var bara att på veterinären lät det inte som att man kan göra något åt det förutom att vänta och se. Sen läste jag runt lite eftersom jag tänkte att med människor så kan man ju göra något åt det, så varför inte med katter. :)
Hon pratade om blodtransfusion om det skulle bli riktigt illa, men det vill man ju helst förhindra om det nu går.
#13 Nötblod brukar finnas på matbutiker också. Finns på mitt lokala ica i alla fall, och då är det en ganska liten butik. Finns det inte kan du säkert be dom ta in. Rå lever finns också i matbutiken och brukar dessutom vara ganska billigt.
Det bästa är att ge rått, det gäller allt kött. Förstör mycket näring om du tillagar det. Men om katten är ovant vid rått så får du börja med små portioner, annars är risken att kissen blir dålig i magen. Sen är det ju inte alla katter som äter rått.
Kom dock att för mycket lever kan leda till A-vitaminförgiftning, tänkte inte på det först. Är osäker på hur mycket man kan ge när katten äter ett fullfoder annars, jag har ju mest läst om lever i BARF-sammanhang (Biologiskt Anpassad Rå Föda, då ger man katten enbart rå föda som kött, ben och organ).
Men det är det säkert någon annan som har koll på, antingen härinne på katter iFokus eller på BARF iFokus.
//Jessie