Nybörjare!
Hej!
Jag har börjat fundera på att skaffa katt men då jag aldrig har haft katt förut så har jag väldigt mycket funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa med :)
Jag bor i en lägenhet men ska man verkligen ha en katt som är inne hela tiden, det är väl bra för dom att vara ute också? Men hur får man dom att bli utekatter, släpper man bara ut dom en dag och hoppas på att de hittar tillbaka eller ska man typ knalla runt med den ett var runt kvarteret? Bör man vänta några veckor/månader innan man släpper ut dom så att dom inte är för små när de ska ut och ränna?
Jag har även fyra stycken marsvin som står i en öppen bur i vardagsrummet, jag har sett många inlägg där folk säger att deras katter och marsvin kommer bra överens men jag skulle nog stänga en dörr till rummet när man är på jobbet och sover och bara ha katten där inne när man är hemma, tror ni det funkar? Eller bör man bara inte ha katter och marsvin tillsammans?
Jag har alltid klassat mig själv som mer av en hundmänniska, då jag har erfarenhet av hundar så vet jag lite mer om hur hundar fungerar. Hur är det med katter, är de verkligen så lömska som de verkar? Kan katter vara gosiga och lojala eller ser de en mest som ett vandrande objekt som matar en? :P
Om man inte bor så lantligt och säkert att katten kan gå ut utan risk att stöta på bilar och otrevliga människor, så ska man ha en ren innekatt. Det finns kattindivider som klarar att vara innekatt, om ägaren engagerar sig, men långt ifrån alla passar som innekatt. Det är därför viktigt att välja en lämplig individ och vara lyhörd för dess behov. Om man har trädgård kan man bygga en rasthage till dem.
Katter har jaktinstinkt och leker gärna med maten = risk att marsvinen betraktas som middag. Hur det fungerar beror på individerna, men jag skulle inte lämna katten ensam där den kan komma åt marsvin.
Katter är inte lömska och de är vanligen lojala. Hur gosiga de är beror på hur individuell läggning och på hur de uppfostras.
Det går utmärkt att ha innekatt i en lägenhet, men det passar vissa bättre än andra. Nu vet jag inte om du tänker ras eller huskatt men du kanske då ska leta efter en katt som inte behöver väldigt mycket stimulans- vilket utelivet ger. Det går dock att ge mycket stimulans i en lägenhet också, kanske kan du näta ett fönster eller om du har balkong? Vill du att det ska bli en utekatt har jag för mig att man inte ska släppa ut katten den första månaden, och självklart inte förrän den är kastrerad. Sedan har jag förstått att vissa raser brukar fungera bättre med andra djur, det har jag tex hört om maine coons, vilken jag har :) Katter är nog mer "lömska" än hundar på så sätt att de har lite mer egen vilja och ofta är lite ögontjänare, dvs kan vara lydiga så länge du tittar. Men det verkar vara rätt olika med det :)
Min erfarenhet av huskatter sedan mer än 40 år har lärt mig att det går alldeles utmärkt att ha katter som innekatter. Katter är i allmänhet mycket sociala och mår därför bra av att ha en kompis. Speciellt om man arbetar och är borta 10-11 timmar varje dag. En innätad balkong alt. ett fönster (funkar också med att ha barnspärrar så att fönstret i alla fall kan stå på glänt utan att katten kan pressa sig ut) är ett stort plus om man inte bor lantligt. En katt som är innekatt i sta'n brukar oftast kunna fungera som utekatt på landet och förstå skillnaden mellan när man får vara ute på fri tass och när man inte får det.
Bor du lantligt utan trafikerade vägar inom en radie på 500 - 700 m så kan katten få möjlighet att vara ute. Se då till att den har en kattlucka så den själv kan komma in när du är på jobbet. Man ska inte släppa ut en katt vind för våg och hoppas att den hittar hem. Det gör den i allmänhet nämligen inte förrän den är 1) väl inbodd i grannskapet, 2) vuxen. Man släpper inte ut kattungar/ungkatter själva. Börja med att efter ca 6 månader, när katten börjat vänja sig vid dig och bostaden, ta ut den i sele och gå runt med den. När du hållit på så i några månader kan du låta katten gå lös medan du själv är med under ett par månader. Först därefter finns det chans att katten även om den blir skrämd kommer att kunna leta sig tillbaka.
Skulle katten vara borta längre än normalt, upprätta ett matställe och lägg dit någonting som luktar "hemma". Det första dygnet/dygnen är viktiga för att försöka hitta katten. Att det då finns mat och vatten gör att katten inte behöver söka sig bort för att hitta föda. Det finns bra artiklar på olika kattforum här som berättar om alla tips och tricks som finns - som man ska använda - om katten trots allt försvinner.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tack så mycket för all bra information!
Jag har en ganska stor balkong som är inglasad så katten kommer ju kunna vara där ute. Jag bor inte "lantligt" då jag bor i Stockholm. Dock bor jag i en ganska lugn förort utanför stan där det mest är några 30-vägar och många utegårdar, det borde väl funka för en utekatt?
#4: Det är inte en miljö som passar för en katt att vara ute fritt i, inte minst för att den kan störa andra boende, men också för att det är farligt för katten.
Utifrån min erfarenhet skulle jag säga så här, men det är bara vad jag tycker är optimalt: Täck över marsvinsburen eller byt den mot en bra täckt bur där katten inte kan komma åt marsvinen. En lekfull eller jaktsugen katt hoppar på, slår med klorna och sätter tänderna i allt smått som rör sig. Skaffa två unga katter, dvs mellan 12 v och 2 år, eller två äldre katter som redan är kompisar, och ha dem som innekatter. Ge dem ordentligt med möjligheter att klättra och klösa. Förutom riskerna med trafik så kan du inte ha koll på när katten vill in om du bor någon/några våningar upp i ett hyreshus. Den kan hamna i trapphuset när dina grannar går in, kissa i sandlådor etc. Har du två innekatter som har sällskap av varandra så slipper du själv en massa oro för vad katten kan råka ut för ute och att du måste få in den innan du åker iväg etc. Och du slipper oroa dig för att den är ensam och har tråkigt när du är borta. Jag vet inte vad du menar med att katter verkar lömska. Själv ser jag katter som glada, nyfikna, sällskapliga, tillgivna och kärleksfulla varelser. Och till och med tacksamma. De kommer och hälsar när man kommer hem från jobbet och kryper upp i famnen och spinner. Jag har aldrig haft en katt som har varit aggressiv mot människor.
Absolut inte utekatt i en förort. Tycker du ska kika på raskatter.
#4 Om du visste hur många utekatter i stockholmsförorter som skadas av bilar på 30-vägar, blir skrämda och lemlästade varje år skulle du inte ens ställa frågan. Din inglasade balkong är perfekt för katter.
Många raskatter passar i regel bäst som innekatter, men annars finns det vuxna "färdiga" katter på katthem, där det blir lättare att hitta en individ som passar in ang. ditt boende.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Vill bara flika in att en huskatt från ett katthem fungerar precis lika bra som innekatt som vilken raskatt som helst, många verkar tro att raskatter är bättre lämpade som innekatter generellt, men detta är felaktigt då raskattaveln fortfarande är förhållandevis ny vilket gör det högst osannolikt att en sådan egenskap (d. v. s. nöjdare med kontrollerad utevistelse generellt) ligger i deras DNA .
Däremot kan lugnare katter upplevas som enklare att ha som innekatter med kontrollerad utevistelse eftersom de inte kräver lika mycket aktivering som en livlig katt. Tänk dock på att bra aktivering för en katt inte är synonymt med milslånga promenader (som t. ex. många hundar), snarare mental sådan och flera korta intensiva leksessioner med t. ex. "vippa" eller laserpekare; aktiviteter som med andra ord inte kräver särskilt stort revir och lämpar sig bra inomhus.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Det faktum att en katt varit hemlös, som oftast är fallet på katthem, får inte tas som intäkt för att katten behöver vara ute för att vara lycklig. Tvärtom brukar de flesta som haft en tuff start vara superlyckliga över att slippa det tuffa livet i naturen där varje dag är en kamp för att få mat, hålla andra borta från reviret och hitta skydd för väder och vind. Mina egna hittisar är de minst rymningsbenägna katter jag haft under drygt 40 år som kattägare.
Stimulera katten mentalt med lekar som att jaga eller leta godbitar så kommer du få en harmonisk katt. Ett fönster med stabil barnsäkring alt. nät eller innätad/inglasad balkong är extra plus för att katten ska må bra.