När kastrera?
Min honkatt blir 6 månader nästa vecka. När är bästa tiden att låta henne bli kastrerad? Svårt att få tid nu i semestertider.. :( Förändrar hon beteende efter kastrering?
MVH Erika :)
Försök boka redan nu, är hon inne eller utekisse?
Man kan kastrera från 12 veckors ålder och man bör kastrera så tidigt som möjligt, helst innan katten blir könsmogen. Så det hade varit bra om du hade kastrerat innan semestertiderna, men det är väl bara att kolla upp veterinärer i närheten nu och kolla vilka som har tid (:
Min hona blev lugnare och mer pratig. Hon är ganska osäker på människor, och blev mycket mindre "hoppig" efter kastration. Hanen märktes ingen skillnad på alls, förutom att han var inne mer.
Ofta blir dom också mer sällskapliga och gosiga, eftersom dom har tid att umgås med dig (och eventuella andra familjemedlemmar) istället för att vara hormonfyllda och leta efter en partner. Men det går inte riktigt att säga. Vissa förändrar inte beteende alls.
//Jessie
Om du skulle vilja ha kastrering med flanksnitt vill de att katten ska vara så ung som möjligt. I vilket fall är det kanske skönt att slippa att katten hinner bli könsmogen? Vad jag har läst brukar kastrering göra att katten blir lite mer harmonisk och social. Skulle nog säga att det gäller min katt också, men svårt att säga, jag tycker hon förändras och utvecklas hela tiden :)
Försök få henne kastrerad så snart som möjligt så slipper hon börja löpa med allt det innebär av problem för såväl katt som ägare. Det finns alltid en risk att katten är könsmogen innan ägaren inser det, smiter ut och kommer hem dräktig.
Medarbetare Hittekatter iFokus