Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1282 ggr
Yolo91
0

bra foder för steriliserade katter?

Hej! Innan jag skaffa katt läste jag runt mycket på forumet om kattmat. De flesta förespråka spannmålfritt. Förra året kastrerade jag min hankatt ( brittisk korthår). En djurskötare talade då om för mig att jag borde ge han foder för steriliserade katter främst för att han inte skulle få urinvägsproblem. Jag gick på egen känsla och körde ändå på med Acana som vanligt. Nu har han åkt på en rejäl urinvägsinfektion och det får mig att undra borde han byta foder och isåfall kan ni rekommendera ett bra märke? :)

Karmatarerskanise
0

Skippa torrfoder och ge tex mjau blött istället.

Scorpio97
1

UVI samt urinstenar bildas när urinen blir stående för länge. Katter är ökendjur som är anpassade för att få den mesta vätskan ur födan = dom är dåliga på att dricka rent vatten. Därför bör man ge ett foder som innehåller mycket vatten, som BARF eller blötmat (Mjau eller Bozita är bäst). Då får katten i sig mer vätska, och urinblåsan sköljs igenom regelbundet. Ett spannmålsfritt torrfoder är bättre än ett med massa spannmål, men det är fortfarande ett torrfoder.

I blötmat/barf kan man även blanda i mer vatten, för att vara helt säker på att katten får i sig vätskan den behöver. För att uppmuntra katten att dricka vatten, bör man ha flera skålar runt om i hemmet. Dricksfontäner är också bra. 

Så jag rekommenderar att du långsamt fasar över katten på blötmat, gärna med lite extra vatten i. Om du inte vill läsa på om BARF då (om du vill det är barf.ifokus.se ett bra ställe att börja).

//Jessie

Yolo91
1

Tack för tipsen. Dock var blötmat det vi försökte med från början och det gick aldrig hem. Han struntade hellre i att äta. Vatten är hans favorit aktivitet och man hittar honom oftast lekande i vattenskålen. För ett par månader sen sluta han dricka normalt och nu mer doppar han tassarna som han sen slickar av. Så vatten dricker han och han kissar som normalt. Anledningen till att jag upptäckte att han hade uvi var för att urinen började lukta väldigt starkt. :/

Scorpio97
1

#3 Hur gjorde ni när ni introducerade blötmat? Torrfoder innehåller ofta buljong och andra väldoftande saker, så katter kan bli så kallade "torrfoderjunkies". Då kan det krävas lite mer övertalning för att få dom att äta det.

Man kan exempelvis:
Krossa torrfoder över blötmaten, eller blanda i något annat katten gillar (rått kött, äggula eller liknande)
Ta typ en tesked blötmat i torrfodret några dagar, sedan sakta öka. 
Mosa blötmaten med en sked, vissa katter gillar inte bitarna (finns även pate att köpa).
Prova massa olika sorter.
Vissa katter gillar inte kylskåpskall mat. Micra maten några sekunder, då luktar det dessutom mer.

En katt behöver få i sig ungefär 0.5-1 dl vätska per kilo kroppsvikt. Din katt har fått UVI, och det är ett tecken på att han får i sig för lite vätska. Att urinen luktar starkt är också ett tecken, urinen är mer koncentrerad och luktar därför mer. Det vore alltså väldigt bra om du kunde få honom att åtminstone äta lite blötmat, men det bästa är att bara äta blötmat med extra vätska i. 

Däremot är det viktigt att inte svälta en katt. Om katten är utan foder mer än ett dygn kan den utveckla fettlever. Men man kan minska torrfodret till typ 50-75% av den normala dagsdosen medan man inför blötmat (om inte katten redan är underviktig eller liknande då).

//Jessie

[HundochKatt]
2

Man behöver inte ge en kastrerad katt specialfoder. Däremot bör man undvika torrfoder som redan nämnts i tråden och ge bara blötmat och/eller Barf, för att katten ska få i sig vätska som är enormt viktigt för ALLA katter, inte bara för de kastrerade. Sedan räcker det med att anpassa mängden till katten man har.  

Tyvärr är det så att de flesta verkar tro att katten dricker tillräckligt med vatten för att motverka bristen av vätska i torrfoder. Men det är sällsynt att en katt dricker tillräckligt och de är gjorda för att få den mesta vätskan genom maten de äter. 

Att katter många gånger föredrar torrfoder beror bla på alla tillsatta smakämnen. Det doftar och smakar mer. Dessutom finns det också socker i många torrfoder (och de flesta blötmaten) och trots att katter inte har reseptorer för att känna smaken av sötma så blir ju deras kroppar beroende av det.

Belimas
0

Hur många olika smaker testade du när du testade blötmat ? testade du både med sås och med gelé ? Om inte så rekommenderar jag att du testar olika smaker med då vissa katter helt enkelt föredrar en viss smak. Åtminstone Bozita finns med antingen sås eller gelé, vet inte hur det är med Mjau blötmat om den också finns i sås eller om det bara är gelé men båda märkena finns i alla fall i en uppsjö av olika smaker.

Min honkatt äter bara Bozita Kanin i sås, blötmat i gelé ratar hon totalt och andra smaker kan hon slicka lite på för att sedan totalvägra att äta mer av det.

Yolo91
0

Han åt både torrisar och blötmat hos uppfödaren och vi fortsatte så här hemma. Men han äter inge av de bra blötmatssorterna utan äter endast gorme burkar. De andra kan han inte bry sig mindre om. Och jag vet innehåller gorme även socker och annat som inte hör hemma i kattmat. Så det känns ju sådär.. om jag bara skulle ge det. Jag får nog fundera vidare. För stark urin lukt etc är inget han normalt har och han bor som sagt mer eller mindre i sin

[HundochKatt]
1

Mjau finns i både sås och gele #6.

Om han äter gourmet burkarna så är det ju i alla fall bättre än torrfoder. ALL blötmat är faktiskt bättre än torrfoder, även fast det finns vissa sorter som har både spannmål och socker.  Och om du skippar torrfoder helt och hållet och bjuder bara på gourmet och sedan kan du försöka fasa över till tex. Mjau eller Bozita, långsamt. Kanske i början en liten, liten klick mosat i gourmet och öka på successivt med en bättre (och billigare) blötmat.

Scorpio97
1

Gillar han gourmet, så går det att "utnyttja". Ge honom Gourmet, och så blandar du i lite Mjau/Bozitas blötmat i. Sen ökar du sakta mängden Mjau/Bozita. 
Är det patén/mousse han gillar, så kan det hjälpa att mosa blötmaten så den blir mer liknande paté i konsistensen. 

Sen skulle jag nog säga att Gourmet blötmat är bättre trots socker och lite vegetabiliska ingredienser, än vad torrfoder är. Dock är det ju ganska dyrt, så det kanske inte är något som går att ge i längden pga det.

//Jessie

Yolo91
0

Jag har testat all botzia och mjau han gillar det verkligen inte. Ett tag gick Pussi och annat på portionspåse bra. När det gäller att testa och blanda och så är det redan gjort sen tidigare och beslutet blev jag tänker inte svälta katten. Tack för alla tips men det är välbeprövat. Jag får fortsätta med gourmet och spannmålfria torrisar helt enkelt. Han är en mycket kräsen herre, fick massa prova på torrisar när han var liten , inget gick hem, bara RC. Tillslut lyckades jag hitta Acana som han sen acceptera efter mycket infasning med blandande av RC.

Karmatarerskanise
1

Varför inte barfa? 

Allt är bättre än torrfoder.