Ny katt efter FIP
Hej Jag har haft en tung period de senaste månaderna då min lilla mys kissa först blev hängig och fick feber, sen gick det bara utför. Tillslut konstaterades FIP och tidigare idag fick min älskad kisse somna in… Problemet är nu att jag har en till katt som inte mår bra utan sällskap. Hur kan jag då göra med en ny katt? Hur länge bör man vänta? Nått speciellt att tänka på? Vad kan man göra för att minimera risken för att en ny katt ska drabbas? Har hittat rekommendationer om allt från 6 veckor till 1 år innan ny katt? Problemet är då att ett år ensamt för min nuvarande kisse skulle vara som ett fängelse, hur gör man då?
Alltså det är individuellt om en katt ska utveckla FIP eller inte, orsaken till att många vill avvakta med ny katt till befintlig katt är pga stress, då stress kan vara en utlösande faktor. Men som sagt det är ändå individuella faktorer som avgör om FIP ska utvecklas eller inte, vare sig du skaffar katt direkt efter eller väntar ett år så är det ett stressmoment.
Jag hade väl kunnat avvakta någon månad eller två, men ett år låter onödigt länge.
Jag har sålt kattungar då jag just förlorat en katt till FIP, tidpunkten var illa vald. Men vad gör man, jag informerade köparna om vad som hänt, en drog sig ur de andra pratade med SVA och sina veterinärer och fick bara lugnade svar, så de kände sig trygga med köpet. Katterna lever än idag mig veterligen, detta var 2003.
Ring och prata med de duktiga veterinärerna på SVA, är mitt råd! Men det kommer alltid finnas olika råd då man inte vet vad som exakt utlöser FIP.