Kattungehage - hur länge?
Halloj!
Nu har kattungarna hunnit bli 4 veckor och huserar i en gammal barnhage där vi täckt sidorna. De tar dock varje chans att rymma ;-)
Funderar bara på hur länge de "behöver" ha hagen? Har ingen möjlighet att ge dem ett rum utan då blir det hela nedervåningen som de har att springa runt på.
Jag skulle ha det tills kattungarna rymmer. Sedan är det ingen idé tycker jag.
Jag hade endas min första kull i en hage men insåg att de var omöjligt att hålla dem på rätt sida. Då mina kattungar var 4v hade de redan lärt sig hur man tog sig ut. Så övriga kullar har haft en bolåda och sprungit fritt i huset/lägenheten, tja iaf så fritt som mamman tillät dem. Mina honor har varit bra på att hålla dem nära boet, gick och hämtade dem om de smet för långt.
Tror min hona är lite bortskämd nu eftersom hon vet vart hon har dem ;-)
Får kattungesäkra nedervåningen så det är klart och sen ta bort hagen helt, får se om det blir till helgen då (kom på att de blir 5v på måndag, dagarna bara flyger)
Eller det kanske är bättre att ta bort de temporära väggarna i hagen så har de ff en frizon från minstingen här hemma så sovkorgen, mat och potta får vara ifred ;-)
#3 ungefär så höga är våra väggar också men de klättrar upp på allt (även varandra) för att komma över :-o Hade aldrig kunnat ha klätterpinnen så nära kanten eller en låda så ;-) fast det såg onekligen mysigt ut för dina kissar <3
Jag kör på ungefär såhär när jag har kattungar
Nyfödda - ca 3-3½ vecka : Endast bolådan
ca 3-3½ vecka gamla : Bolådan plus någon dryg kvadratmeter till. Hägnar av med ett par gamla hyllplan som är 30cm höga; brukar hålla dem i en vecka ungefär. Toa introduceras, men den används i huvudsak till brottningsarena 😃
ca 4-4½ vecka gamla : De får tillgång till ca 7-8 kvadratmeter; hägnar av vår hall med plastat kompostgaller. Det är nu de lär sig vad toan är till för vid 5-6 veckors ålder.
ca 7 veckor gamla (när jag upplever dem som helt toa-säkra) : Då får de tillgång till hela undervåningen (hall, sovrum, kök, vardagsrum) samt första halvan av trappan; spärrar av den på trappavsatsen. Kan ta ett litet mellansteg där de inte har tillgång till vardagsrummet ännu.
ca 9 veckor gamla : Tillgång till hela huset, kattungesäkrat in absurdum.
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
#6 med kattungesäkra menade jag mest att kolla så det inte finns onödiga kryphål som kan vara olämpliga ;-)
#5 På bilden är de bara 2,5 veckor, men sedan får pinnen flyttas bort från glaset. Det är från den de brukar ta sig ut :)
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se