Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1601 ggr
Grönabrödrosten
0

Försöker kissa?

HJÄLP! Börjar bli orolig. Den senaste timmen började min katt att gå på lådan flera gånger. Hon slutade igår med medicin för urinvägsinfektion, medicin i 14 dagar. Jag har lagt en tidning på golvet för då ser jag om hon kissar på den, om det kommer något liksom. Jag vet att hon kissade vid 19 tiden. Vad är det som händer? Är orolig! Hon har rafsat på tidningen flera gånger och satt sig men börjat riva igen som om hon inte får ro, vet hur hon ska sitta. Blir nojig och tänker att det kan vara en sån sten som sitter och hon inte kan kissa. Hon är 5 år, blandning mellan norskskogskatt och vanlig bondkatt. Kastrerad för 4 år sen ungefär. Hon har varit jättepigg och busig hela kvällen, sprungit runt, lekt och sådär. Nu ligger hon raklång på golvet.

OberonsMatte
1

Har hon även tillgång till lådan?

Vad gjorde veterinären för undersökningar och provtagningar när ni var där sist? Konstaterades bakterier i urinen? Var det antibiotika eller inflammationshämmande/smärtstillande medicin ni fick?

Sajtvärd Katter iFokus

Grönabrödrosten
0

Såg lite senare att hon hade kissat fyra gånger på tidningen. Men bara typ en tesked eller så. 

#1 Ja hon har tillgång till lådan också. Vet att hon gärna kissar på tidningar om dom ligger på golvet så tänker jag la den där för att kunna se om de kom något. Hon har sån kristall Kattsand så det blir inga klumpar så svårt att se om hon kissar eller ej. 

Han skulle ta prov på urinet men hon hade precis kissat så han kunde inte klämma ut något. 
Hon har haft problem med urinvägsinfektion många gånger och ungefär samma tid varje år, hösten och våren. Någon gång har hon klarat sig undan och inte fått det så det gått ett år emellan. Han sa att det var årstids urinvägsinfektion eller något. Att vissa katter är känsliga på våren och hösten. Minns inte varför. Och hittar inget när jag googlade på det så jag vet inte riktigt..

Hon fick Baytril vet 15mg, en tablett i 10 dagar.
Metacam 0,5 mg/ml i 14 dagar, något man tar upp i en sprutgrej och tar in i munnen.
vet inte om det är smärtstillande eller vad det är. Det är de hon alltid brukar få. Aldrig tänkt på att de kan vara smärtstillande eller något, bara tänkt att det är som penicillin för oss människor. Alltså antibiotika.

OberonsMatte
4

Eftersom det inte gjordes någon undersökning kan man inte veta vad för slags urinvägsbesvär din katt har. Din katt har behandlats för två olika och möjliga diagnoser,  dels bakteriell urinvägsinfektion (vilket är mycket ovanligt) och dels en inflammation i urinblåsan (betydligt vanligare och kallas Feline Idiopatisk Cystit). Baytril är antibiotika mot UVI och Metacam verkar smärtstillande och inflammationshämmande vid t.ex. FIC.

Det finns naturligtvis andra möjliga bakomliggande orsaker till urinvägsbesvär (som man kan upptäcka genom t.ex. ultraljud eller röntgen), men med tanke på återkommande symtom höst och vår skulle jag gissa på just FIC, i din katts fall. Orsakerna till FIC är lite oklara, men en bidragande faktor är stress.

För att undvika skov med symtom gäller det alltså att minimera stressfaktorer i kattens tillvaro och miljö. Stress kan bero på självklara saker som oro och rädsla, men också såväl överstimulans som understimulans.

När det gäller oro kan en bristfällig eller otillräcklig lådsituation skapa stress hos katter. Det gäller även otillräckliga resurser när det gäller övriga behov som t.ex. att sova ostört, spana ut från en högt belägen plats, doftmarkera genom klovässning på lämpligt utformade och placerade klösmöjligheter, att äta och dricka på ostörda och för katten trivsam platser, att få sitt behov av stimulans och aktivitet tillgodosett. m.m.

Toaletten är en av de allra viktigaste resurserna i en katts revir, så det är väldigt viktigt att hålla den så attraktiv som möjligt utifrån katters naturliga behov.  Kristallsand är tyvärr inte alls utformat efter katters behov, så har man en katt som är det allra minsta känslig bör man omgående byta till lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand  som t.ex. Extreme Classic (jättebra) eller Pussi Kompakt (ok).

Sajtvärd Katter iFokus