Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1012 ggr
[LoveUnite]1
2015-05-10 22:07
0

Avföring

Kanske inte det trevligaste ämnet men jag måste bara veta.

Min kastrerade hankatt på 2 år är min första katt, brukar katt bajs dofta så starkt?

Det har gjort det mer eller mindre hela hans liv, något foder påverkar doften lite mer än andra (undviker den maten) men generellt sätt stinker det äckligt.

Jag bor i en etta så när han bajsar springer jag direkt efter han är klar och skyfflar bort och springer sedan runt med doft spray.

Nu sedan snart 1 år tillbaka bajsar han ute (tack gode gud) och kissar någon enstaka gång inne i lådan. Ja, han är ute katt (ute och inne) och jag vet ibland att han hittar äckligt, eller fångar byten ute, vilket påverkar doften, vilket jag själv märker av,

men rent generellt doftar katt bajs så starkt eller är min katt… konstig?

ChristineL
2015-05-10 22:24
0

Skrapar han över sanden ordentligt när han har varit på toa? Har en herre här hemma som slarvar med det och det luktar fruktansvärt, men går vi efter och skrapar över så luktar det ingenting sen.

[LoveUnite]1
2015-05-10 22:34
0

Oftast är han väldigt dålig med det, täcker bara precis. Någon enstaka gång har han grävt ner det ordentligt och då luktar det inte lika starkt.

[HundochKatt]
2015-05-10 23:05
4

En katt som äter torrfoder och i synnerhet om det är mycket spannmål/vegetabilier i får en mycket illaluktande  bajs. Det luktar betydligt mindre om den bara får bra blötmat eller Barf, då det knappt luktar något. 

Jag minns alla mina tidigare katters illaluktande avföring, då det fick torrfoder… Rent ut sagt vidrigt. Men nuvarande katt som äter Barf och ibland blötmat (Mjau) luktar det knappt något om. Underbart att kunna tömma kattlådan utan att behöva hålla för näsan. :)

[LoveUnite]1
2015-05-10 23:13
0

Barf är det samma som färskfoder (rått kött) eller är det när man ger dem från sin egna mat?

[HundochKatt]
2015-05-10 23:26
1

Färskfoder är färdigt foder som är tillsatt vitaminer och mineraler. Man kan ge samma foder dag ut och dag in, år ut och år in. Finns inget bra färskfoder för katt ännu på marknaden.  Barf är (i nuläget) sådant som man får komponera själv (biologiskt anpassad RÅ föda), då det inte finns något färdigt sådant ännu. Men i sommar - till hösten kommer Mush ut med 3 olika sorter, kompletta för katt. Det blir kanon för alla kattägare. (y) Mush har två sorter nu, men de är inte kompletta tyvärr.

Bästakompis
2015-05-11 10:16
2

Håller också med om att det luktar mycket mer när de får torrfoder, och har de sen inte grävt över det, då stinker det i hela huset direkt. Så nej, det är nog inget onormalt med din katt, men försök gärna att gå över till våtfoder.

[Annamaja27]
2015-05-11 20:17
2

Håller med om vad som redan skrivits ovan- när jag gick över till färskfoder/BARF luktar avföringen inget alls!! 

Magiskt tyckte jag eftersom det verkligen luktade fruktansvärt illa innan. Jag bodde i studentrum så det var ju inte så mycket luft som vi delade på 🤢