torrfodet
Jag ger acana morgon och kväll. Hon vägrar äta blött. Jag har minskat ner på fodret och gett blötast utan resultat. Ikväll svälter jag henne och ända blötmaten står framme. Vad ska jag göra när min kisse är hungrig? Ska jag ha tålamod. Har tagit bort torfoder skålen. Tacksam för råd.
Katter är ganska farliga att svälta, då dom lätt får fettlever. Mer än ett dygn bör du alltså inte låta henne gå helt utan mat.
Har du provat att krossa torrfoder över blötmaten? Blanda i pyttelite blötmat i torrfodret och öka successivt? Mosa blötmaten och ev ha i mer vätska? Har du provat massa olika smaker/märken?
//Jessie
Katter kan vara riktigt kräsna. Min ena äter helst torrfoder, men "fin" blöt mat (sheba och gourmet gold) går också bra. Hon tycker däremot att VoH färksfoder går att äta, vilket den andra katten som är mindre kräsen med blötmaten inte tycker om.
Så mitt tips är väl samma som #1, pröva olika sorter, men du kanske även kan testa att ge färskfoder istället för blötmat (dock är det än så länge ont om fullfoder till katt ute på marknaden)
Din katt äter ett bra torrfoder, varför envisas med blötmat? Dricker den dåligt?
I have no sympathy for people without empathy
Prova att städa undan torrfodret, ställ det i garaget eller nåt, släng tomma förpackningar, diska skålar och svabba golvet där det äts kattmat. Då känner hon inte lukten av torrfodret och tappar kanske hoppet om att få. Skaffa små påsförpackningar med lite olika smaker och sorter våtfoder. Servera det ljummet i små små portioner på en flat tallrik. Jag upplever att en flat tallrik ger katten fullt rörelseutrymme och morrhåren stöter inte i någonstans, den riskerar inte heller bli kladdig av misstag, därför kan det stimulera aptiten. Diska alltid fatet noga innan du lägger på ny mat. Var observant på vilken sort hon gillar bäst eller om hon gillar omväxling bäst. Funkar inte detta, fortsätt ge henne torrfoder!
Det spelar ingen roll hur bra ett foder är om katten inte äter det. Då är det istället sämst möjliga foderval för din katt. Att låta katten svälta sig själv kan leda till livshotande sjukdom!
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för er hjälp. Inget hjälper. Men jag ska inte ge upp helt ännu. Hon har en plockskål där hon fiskar upp sin mat. Jag tog bort den ett dygn men hon vägrar. Tänkte först vara envis med att inte ge henne torfoder men det känns inte bra. Tack för hjälpen!
Jag tycker du ska låta henne äta torrfodret! Mina katter vägrar äta nog med blötmat och därför får de fri tillgång även på torrfoder. Vill ju inte att de ska svälta sig sjuka..
Mina äter enbart Gourmet och Sheba blötmat - allt annat totalratas.. Kanske hon gillar någon av de? Dyrt, men du behöver ju inte ge många burkar om dan. Räcker med att börja med en burk/dag t.ex.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Ja, som #7 skriver finns det många olika sorters blötmat och det är inte ovanligt att katter är väldigt petiga med vilken sorts blötmat de kan tänka sig att äta.
Mina katter har fri tillgång till torrfoder och serveras blötmat 2-3 ggr per dag, men det funkar inte med vilken sort som helst. Endast portionspåsar och portionsburkar, endast med sås eller som mousse (just nu). Vissa smaker och märken är mer populära än andra. Mjau och Bozita (som är både bra och relativt billigt) totalratas även av mina katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Instämmer i att katter kan vara kräsna. Här totalratas i princip alla sorter av Mjau och Bozita (både i sås, gelé eller färs). Carny likaså. Whiskas går ner på nåder, ICA portionspåsar går ner om man har tur. Applaws, NutriOne och Brit Care är hittills det enda som slukas, men har beställt hem provpack av massor med sorter, för i längden är de sorterna de gillar ganska kostsamma… Men funkar det bara med det så får det bli så.
De har ett bra torrfoder på fri tillgång så de får i sig det de behöver så länge de dricker bra också. 🙂
Om man ska byta foder på katter måste man ta det långsamt. Katter är inte alltid lätta att få att äta annat. Det kan ta upp till flera månader. Först måste du vänja kissen vid lukt och konsistensen på blötfoder. Detta kan man göra på olika sätt. Här kan du läsa lite om du är intresserad av att försöka. http://ifokus-assets.se/uploads/5dd/5dd176dd2fa617cb9c774e7bb1eee985/torrfoderberoende.pdf