Är hon dräktig tro?
Hejsan Fick hem en liten tös 1 februari från ett katterhem, beräknad att vara född sep/oktober 2014. Hon har varit risig i magen de senaste veckorna. Var på väg att boka tid för kastrering nu i veckan så hon kan få börja gå ut vilket hon gärna vill. Igår när hon hoppade upp jämte mig småpratade jag med henne om magen, att det var väldigt vad hon hade ätit som var så rund och det är inte konstigt att hon då blir risig också. Men när jag smeten henne över magen så reflekterade jag över att tutar kändes så väl och som en blixt från klar himmel slog det mig att hon kanske är dräktig!! Kastar mig genast ut på nätet efter information såklart och tar tacksamt emot alla råd och tips från er. Veterinären trodde det kunde vara dags kanske redan nästa vecka så en abort skulle medföra problem. Men vi bor stort delvis på landet så eventuella kattungar får självklart stanna (och bli kastrerade). Men gärna tips och råd inför trolig stundande förlossning Tack ♡
Kontakta katthemmet ofta har dom kontakt med veterinär tycker att hon bör undersökas för att se om hon är havande eller inte. Jag håller tummarna att allt går bra
Har lämnat meddelande till katterhemmet men de är svåra att få tag i. Veterinären tyckte inte en undersökning var nödvändig, är den det? Vad kan jag förbereda hemma för katten förutom en bolåda? !
På katter.nu under uppfödning finns mång bra sidor bla en lista på saker som är bra att ha vid förlossningen. http://www.katter.nu/forlossningen/ Lycka till!
#2 om veterinären ansåg att en undersökning inte var nödvändig så byt veterinär. Är det dags enligt veterinären kanske redan nästa vecka borde du redan nu känna och se tydliga sparkar..
Nu hänger jag inte med, du har alltså pratat med en veterinär som över telefon säger att det kan vara dags nästa vecka?? Utan att ha sett katten?
Jisses vilken inkompitent veterinär :o byt genast och kräv att få komma in med henne

Ta kontakt med katthemmet och se till att de ger dig stöd och råd. Bedrövligt att katthemmet säljer fertila dräktiga katter.
Stolt ägare till tre La permer

#7 Fast katten var bara 4-5 månader gammal när TS fick hem henne och det är högst ovanligt att katter blir dräktiga så tidigt och det är ganska få som kastrerar katter innan 5-6 månaders ålder. Jag skulle inte kalla det bedrövligt att katthemmet har sålt en eventuellt dräktig katt när det handlar om en så ung katt. Snarare otur. Men katthemmet borde så klart finnas tillhands nu när det ändå verkar ha hänt.
8 dom brukar vilja kastrera dom innan dom säljs men vissa veterinärer vill inte göra det innan katthonan är 6 månader, det är svårt för katthemmen är gissa ålder kanske var det så att katten var lite äldre bara liten o nätt.
Hur det än slutar så får jag hoppas på det bästa katthemmen brukar vara bra på detta med stötta och har oftast en massa goda råd o tips att ge OM nu hon skulle vara med bäbbar eller inte :) Jag hoppas inte hon är det och att hon kan kastreras för sen kunna vara ute om det passar lilla fröken.
#8 jodå katter kan bli dräktiga långt tidigare än 6 månader, 6 månaders regeln är för att katten ska ha hunnit växa till sig och klara sövningen och uppvaket bättre. Därför ska man hålla katten inne tills den är 6 månader gammal.
Dwt är numera ingen fara att kastrera tidigare och många veterinärer idag för det redan vid 12 v! 6 månaders rekommendationen är borttagen så nu är det upp till varje veterinär själv att avgöra. Själv kommer jag kastrera mina små när de är 12 v
#11 det GÅR att kastrera tidigare, men mer risk för kattungen, jobbigare för kattungen och man vet inte hur det påverkar kattens utveckling…
Jag skulle då inte kastrera så tidigt som 12 v. De är så lite utvecklade då. Bättre att låta dem växa till sig lite till innan. Jag skulle heller inte köpa en katt som var kastrerad redan då.
#13 lite nyfiken på varför du inte vill köpa en kastrerad kattunge? yngre katter återhämtar sig bla fortare än äldre + att kastrerar man innan könsmognad minskar en hel del sjukdomar
#14 att äldre djur återhämtar sig sämre än yngre så snackar man om katter på över 10 år kan ha svårare att återhämta sig. Och yngre snackar man inte om 12 veckor…
Tycker ni ska läsa på mer om riskerna då de inte är större än att kastrera som vid 6 månader. Nästan alla uppfldare jag känner har gjort detta i några år nu helt problemfritt och ungarna har utvecklats bra. Veterinärförbundet har även sett det därför har de tagit bort rekommendationen. Finns många sidor att läsa om tidig kastrering så det tycker jag ni ska göra för som sagt riskerna är inte större och hämmar inte utvecklingen :) sedan så minskar man riskerna för BYB avel och ägarna får en "färdig" katt
Vadå läsa på? Jag bryr mig inte om det, utan tänker logiskt och så har jag en svärdotter som är veterinärutbildad i Kina som läser in svenska legget nu. Så det räcker att diskutera med henne! Och nej, jag anser inte att en kattunge på 12 v. är tillräckligt utvecklad för att man ska göra en sådan operation. Vare sig det är en hona eller hane! Och jag bryr mig inte ett dugg om "hur andra uppfödare gör". Jag tänker helt och hållet själv och väger för och nackdelar mot varandra. Och det borde fler så kallade uppfödare göra!
Beträffande BYB avel, så drar du som vanligt alla köpare över en kam pimey! ALLA köpare avlar hejvilt eller? Näää, tur att inte alla tänker som du utan att det finns valfrihet och jag väljer att köpa mina katter okastrerade och kastrerar dem när jag anser att de är mogna för det!
Jag är en "så kallad uppfödare" som kastrerar tidigt. Jag har vägt för- och nackdelar precis som du #17 och i mina ögon så är tidig kastrering toppen ;)
Jag har valt att främst gå efter forskning och studier, samt diskuterat saken med min veterinär när jag tog mitt beslut, och inte mina egna känslor.
Jag har absolut inga problem att sälja en okastrerad katt, då är det bara att berätta att det är så man önskar det. Hittills har dock alla tyckt att det är väldigt smidigt att "allt är klart".

#10 Ja de kan bli dräktiga innan 6 månaders ålder, men det är mycket ovanligt i det stora hela. Och det är ännu ovanligare att en 4-5 månader gammal kattunge blir dräktig. Om katten dessutom skulle vara högdräktig vid 5 månaders ålder betyder det att hon skulle ha blivit dräktig när hon var 3 månader gammal, vilket är högst osannorlikt (men inte omöjligt).
Så jag ser det inte som konstigt att katthemmet adopterat ut henne okastrerad. Däremot får man ju titta på omständigheterna - VET man ålder på henne, eller har man uppskattat den och katten i själva verket kan vara äldre? Har hon bott med okastrerade hanar? Togs hon inte direkt ifrån "gatan"? Har hon träffat någon fertil hane inne eller ute under tiden hon bott i sitt nya hem?
kanske dags att ta en tråd om kastrering så slipper man kapa tråden om detta? 😉
Hur har det går det ts?
Boka tid till kastrering! De går att kastrera en dräktig katt. Vi fick in en hittekatt som skulle kastreras och när vi öppnar henne så var hon dräktig, men de händer ofta sa dem. Inga problem att ta bort dem.. Låter kanske hemskt..
Kan börja med att berätta att tösen var dräktig och det var inte katthemmets "fel" egentligen. De behövde "bli av" med henne men eftersom jag hade en okastrerad hane tvekade jag, men de sa hon var för ung för att bli dräktig under de 14 dagarna tills han hade tid för snöpning. Uppenbarligen är hon äldre än de trott eller så blev hon en väldigt ung mamma, för inatt så födde hon 5 friska och starka bebbar :-D Är rätt säker på att min hane är pappan eftersom 4 av 5 är kopior av honom ;-)
Så nu ändras väl min fråga till när jag kan kastrera mamman efter att hon fått ungarna?
#22 om du fick honan först den 1 feb så är det din hane pappa. Men konstigt av katthemmet att de inte informerade att en hane kan även producera avkommor flera veckor efter kastreringen. Men iaf håll mamman inomhus till kattungarna är 12v och kastrera henne innan hon får gå ut.
#23 Tänkte i de banorna.
Ang. katthemmet är de inte de lättaste att få tag på i efterhand när det kommer till att man behöver hjälp/råd tyvärr har jag och min mor märkt. Hur som helst är katterna älskade och finner jag inget bra hem får de stanna hos sina föräldrar <3
22, Skönt att allt gick bra, skulle ni inte vilja behålla så många katter så hoppas jag ni hittar nya bra hem till kattungarna. Jag har med svårt att tro eran hane är pappa till ungarna eftersom en katt är dräktigt ca 60 dagar 🤔
#25 från 1 feb är det ca72 dagar och då en katt går 65 (+/-4) så är TS hankatt pappan.
26 du räkna bättre än vad jag gjorde 👍