Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7407 ggr
Idalk
2015-04-12 17:06
1

Dyrt blodprov?

Hej allihop!

Jag var till Nacka Djurklinik med ena missen i veckan då han blivit lite väl smal, men annars mår bra och inte visar några tecken på sjukdom. Jag vill såklart undersöka om det kan vara något fel på honom som behöver åtgärdas. Hos veterinären känner man på katten, lyssnar på hjärtat och tar ett blodprov. Allt är klart relativt fort. När jag sen får räkningen blir jag rätt förvånad. Det hela landade på sammanlagt 3060 kr (innan justering från försäkringsbolaget):

200 kr för behandling (vet ej vad denna behandling är)

2110 kr för laboratorieundersökning

750 kr i poliklinikavgift

Är detta verkligen rimligt? Vad betalar ni för ett veterinärbesök inkl blodprov?

micki78
2015-04-12 17:19
0

Det kostar ungefär så mycket. Jag var hos vet förra veckan för min katt som också blivit smal och åt mindre mat. Dom tog blodprov som dom skickade till tyskland, och lyssnade på hjärtat. Min räkning blev ungefär samma som din.

Idalk
2015-04-12 19:09
0

Tack för ditt svar!

Fick du någon klarhet i vad som är fel på din katt? Jag ska få resultatet av min katts blodprov på tisdag nästa vecka  och hoppas verkligen att det inte är något farligt, alternativt att det är något som kan behandlas. Veterinären upptäckte dock ett blåsljud på hjärtat som jag oroar mig för. Jag miste nämligen min förra katt (på bilden) i HCM för ganska exakt två år sedan.

OberonsMatte
2015-04-12 19:20
0

Eftersom du måste vänta på provresultatet innebär det att provet skickades på extern analys, dvs att man även undersöker saker som inte finns med i de vanliga (billigare) blodproven som kliniken själv kan analysera.

Jag har varit med om att blodprov har skickats till Tyskland (vid misstänkt bukspottskörtelinflammation) och till Glasgow (vid misstänkt Fip). Jag kommer inte ihåg vad det kostade, men det var betydligt dyrare än att vanligt blodprov där man kollar t.ex.  socker, infektion och lever- och njurfunktion.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2015-04-12 21:32
0

Det låter som normal kostnad på en klinik.

micki78
2015-04-13 10:22
1

Jo provsvaren har kommit och hon har bukspottsinflammation. ( Nu ändrad till akut bukspottsinflammation) Det gör att hon äter dåligt och får gå på smärtstillande medel då det gör ont. Hon småäter bara varje gång så det gäller att ge mat ofta, och god mat. Hon verkar nästan bara slicka i sig såsen i maten. Men Nu har hon även börjat äta torrfoder, några bitar men det är på väg, hoppas jag! Jag är väldigt orolig eftersom för 1år sedan miste jag min hankatt  i akut bukspottsinflammation, det är också katten på bilden.

Idalk
2015-04-14 22:00
0

#3/#4: Tack för era svar! Det känns betryggande att veta att andra också betalar mycket för komplexa blodprov. Jag kan nu lita på vald veterinärklinik. #5: Vad tråkigt att höra om dina katter. Jag hoppas att du får behålla nuvarande i många år till. Måste vara bättre att inflammationen är akut än kronisk. Vet du vilka värden som visade det? Jag har nu bett veterinären ta extra prover på bukspottkörtelinflammation då det tidigare provet inte gav nåt svar på avmagringen. Jag har märkt att min katt också bara slickar i sig såsen från blötmaten och äter små portioner åt gången. Lycka till med återhämtningen!

micki78
2015-04-15 11:06
0

Tack! det hoppas jag också. Hon verkar äta bättre nu, trots att jag provat sluta med smärtstillande, hon äter större portioner och har gått  upp lite i vikt, så ja är jätte glad och hoppas det håller i sig.:=) Nej jag vet tyvärr inte vilka värden som visade det. Jag hoppas din katt också blir friskt och äter bättre, skriv gärna och berätta hur det gått när du fått svaren. Med vänlig hälsning

kattslottet
2015-04-15 17:29
1

Oj. Ändå tycker jag att det låter lite konstigt. Jag har haft 5 katter och 1 hund på Nacka djurklinik de senaste fem åren, med besök för kastration/astma/kattungekoll/vaccin/ögontitt och så vidare… och har för mig att "bara" koll brukade landa på cirka 500? Även jag tänkte åka dit för blodprov på smal katt, lite med tanken att "hellre betala 500 för att veta att han är frisk än oroa sig", men nu undrar jag över kostnaden. De verkar nyligen ha bytt ägarform , kan det spela in?

Wony
2015-04-15 20:22
0

Jag har det inte i huvudet nu men när Chili matvägrade tror jag att det kostade ca 800kr plus moms för ett lokalt analyserat blodprov för lever- och njurfunktion, ämnesomsättning osv. Så om man skickar iväg det blir det ju dyrare.