Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 781 ggr
Bästakompis
2015-04-06 13:38
0

Ny katt

Att föra ihop en 8 månaders kastrerad hona och en ny, 8 månaders kastrerad hane, vad tror ni om det? Chanser för att de ska leka tillsammans och inte bara acceptera den andre? Båda är sociala och lekfulla gentemot sina ägare, har det någon betydelse?

VildaVittra
2015-04-06 13:40
3

Det borde gå bra, honor brukar inte bli surkärringar förrän de är runt två år gamla. Men det kan bli en del fräs och bråk de första dagarna, men det brukar i regel gå över.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bästakompis
2015-04-06 13:45
0

Mmm, men brukar de kunna leka ihop och kanska sova tillsammans och inte bara stå ut med varann? När de inte har vuxit upp med varann?

VildaVittra
2015-04-06 13:48
2

#2 Du har en god chans att de blir lekkamrater vid den åldern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bästakompis
2015-04-06 13:58
0

Låter ju bra…jag har bara dåliga erfarenheter av att föra samman katter sedan tidigare, och jag vill ju inte att min lilla tös ska börja vara på helspänn och vakta på sina sovplatser osv. Samtidigt är det så många som säger att katter mår bra av att ha en kompis. Jag tvekar mycket! Vill ha lyckliga djur.

VildaVittra
2015-04-06 14:01
0

#4 Kan du inte ta den andra katten på prov i en månad?

Bästakompis
2015-04-07 16:01
0

#5 det kan nog bli svårt eftersom det är en omplacering och tidigare ägaren inte kan ha kvar honom. Men jag ska nog hålla kontakten med förra ägaren ifall det skulle bli problem. Jag vill nog försöka ändå, för det skulle vara skönt att veta att de har sällskap av varandra om jag är borta länge på dagen.

burmamys
2015-04-07 16:51
0

När jag skaffade mina 2 var de 10 respektive 11 månader gamla, båda var då nykastrerade. Hanen Simon kom en dag innan honan, Saga. Första dagen när Saga kom låg hon 2-3 timmar under soffan och fräste innan hon vågade sig fram. Simon gick runt, pep och visade snällt att han var nyfiken. Efter tre dagar lekte de tillsammans och sov bredvid varandra. Efter två veckor tvättade de varandra och sov ihopslingrade… Nu är de oskiljaktiga, tvättar varandra, skojbrottas och leker tillsammans flera gånger om dagen och sover alltid ihopslingrade så det ser ut som att de kramas =) Men det är olika hur lång tid det tar för två katter att acceptera varandra, och hur tighta vänner de faktiskt blir. Viktigt att ha tålamod och om du är orolig, låt dem inte träffa varandra direkt utan håll dem i olika rum och låt dem känna varandras lukt genom att flytta gosefilt och annat som tydligt har doft från den andra. Du kan också använda Feliway för att lugna dem. Lycka till! =)

Bästakompis
2015-04-08 16:48
0

Åh, vad roligt det hade varit om de kunde bli så goda vänner. Önskar verkligen det. Min senaste erfarenhet av att ha två katter var två honor som gick och blängde på varandra i flera år, vet inte ens om det var rätt att tvinga dem bo ihop. Nästa söndag hämtar jag hem den nya killen. Ska bli så spännande!