Illaluktande avföring mm
Min honkatt som är 7 år, har under ca 2 månader haft riktigt illaluktande avföring. Jag har avmaskat henne ordentligt, men det hjälpte inte. Hon har även börjat kissa i köket och på golvet i badrummet. Lite tilltufsad i pälsen, men annars pigg i kroppen och i ögonen. Ska ringa veterinären om det, men tror nog att hon kommer att få somna in.
Finns det nån som har några idéer om vad det här kan vara?
Varför ska hon få somna in?
Sajtvärd Katter iFokus
Angående felkissandet, hur ser den erbjudna lådsituationen ut? (antal lådor, placering av lådor, typ av lådor, sandsort och antal rensningar per dag?)
Sajtvärd Katter iFokus
Hon verkar inte må så bra faktiskt, och om det skulle visa sig att hon är sjuk, så får hon nog helt enkelt göra det. Lådsituationen är bra och hon gillar sanden. Men går på toa nåt extremt mycket.
På vilket sätt är lådsituationen bra och på vilket sätt går hon på toa "extremt mycket"? Betyder det att hon bajsar ofta och att det är mycket bajs i lådan? Eller kiss?
Sajtvärd Katter iFokus
Då ska du ta henne till veterinären och kolla vad som är fel inte börja fundera på avlivning :o låter som urinvägsinfektion kanske, är hon kastrerad? Avmaskning ska du INTE göra om katten inte har mask! Det är bara onödigt! Köp hellre "kolla masken" om du vill veta om katten är drabbad av mask
Lådan är ren och sanden byts ofta. Jag köpte en sand som passade damen alldeles ypperligt :) Men hon bajsar mycket och det är mycket kiss i den också. Mer än vanligt när jag kommer hem från jobbet. Så brukar det inte vara.
Istället gör att då bara sitta och fundera ta henne till veterinären, en kunnig sådan!
Jo, men när jag avmaskade henne så var hon verkligen i stort behov av avmaskning, eftersom hon hade mask :)
#6 Eftersom hon även kissar i köket och på golvet i badrummet tycker inte jag att den erbjudna lådsituationen verkar passa din katt ypperligt. Anledningen till att jag ställde några specifika frågor angående lådsituationen var för att hjälpa dig med det problemet.
Om katten har magproblem som visar sig genom illaluktande avföring kan en veterinär hjälpa dig med det problemet. Likaså om hon kissar (och dricker) mer än vanligt.
Sajtvärd Katter iFokus
När det gäller lådan så har hon varit fullt nöjd framtill det här började. Det har aldrig varit några problem under de åren som jag har haft henne. Däremot siktar jag på prata med veterinär om hennes problem.
Katter är renliga djur som försöker gå på lådan så länge som möjligt. En katt kan alltså gå på lådan i flera år, men egentligen hata lådans storlek/placering/innehåll. Sen en dag blir det helt enkelt för mycket och katten bajsar eller kissa utanför. En frisk katt som gillar lådsituationen bajsar/kissar inte utanför. Så du får gärna svara på frågorna som #2 ställde.
Om katten är sjuk, exempelvis har uvi eller är dålig i magen, så kan den förknippa lådan med smärta eller obehag, och då väljer katten att sätta sig någon annanstans. Vid uvi blir det ofta små fläckar, ibland med blod i, och katterna kissar ofta på mjuka ställen (kläder, filtar, säng, soffa). Uvi är vanligare på katter som äter mycket/enbart torrfoder, och hos kastrerade katter (speciellt hankatter). Uvi kan göra väldigt ont på katten (och på människor, av egen erfarenhet) och man bör alltså kolla upp det hos veterinär så snart som möjligt.
Om katten kissar och dricker väldigt mycket är det ett tecken på diabetes.
Om kattens bajs luktar och katten bajsar mycket, kan det bero på dåligt foder (högst spannmåls och/eller kolhydratsinnehåll). Kolhydraterna irriterar tarmen och orsakar då dålig lukt, och eftersom katten är ett rovdjur som inte kan ta upp vegetabilier så följer det med ut igen också. Såklart kan det även bero på sjukdom.
Ett veterinärbesök bör alltså göras så fort som möjligt. Men att redan nu fundera på avlivning känns väldigt drastiskt.
//Jessie
Tro mig, avlivning är verkligen inget jag vill, men jag är ju den som känner min katt bäst, och har pratat med erfarna kattmänniskor om hur jag ska göra. Hon mår verkligen inte bra, och igår upptäckte jag knölar, och en stor bula på hennes mage. Vi får se vad som händer. När det gäller lådan så står den i badrummet och är fylld av den sand som hon gillar mest. Har testat olika, men det är den här som hon verkligen gillar. Lådan rengörs hela tiden, men på senaste tiden har hon både kissat och bajsat mycket.
Hon får torrfoder och blötmat, men också mycket fisk.
Ja fast varför bokar du inte in en veterinärtid istället för att spekulera med andra människor som inte ens är utbildade? frågq erfarna kan man men det är klart och tydligt att hon måste åka till veterinär så varför gör du inte det???
Fisk ska du INTE ge mycket av!! Det mår inte katter bra av och är dessutom allergent! Och är det rå fisk du ger så är det livsfarligt
De enda som kan avgöra om hon ska somna in är du och veterinären. Att vara erfaren kattmänniska är inte detsamma som att vara kunnig vad gäller deras hälsa. Boka tid hos en bra veterinär och se vad denna säger rfter att ha undersökt henne. Är hon kastrerad? Tänkte i och med att du skriver att hon har knölar under magen. Har hon gått på p-piller så kan det tyvärr vara juvertumörer. Vilket är vanligt förekommande hos katter som knaprar p-piller.
7 år är ingen ålder på en katt. Vad ger du för märke på fodret och hur är konsistensen på avföringen?
Är hon dålig i magen kan de vara foderrelaterat. Har du ändrat något i hennes matvanor för drygt 2 månader sedan, innan hon blev dålig i magen. Har du testat enbart skonkost tex överkokt kyckling?
Har pratat med veterinären och fått en tid. Han misstänkte att njurarna hade lagt av. Min katt får foder för steriliserade katter. Han sa att det kan bli en antibiotikakur i bästa fall, men att vi troligtvis får ta bort henne. Hoppas innerligt att vi slipper, men risken är stor då det bara blir värre och värre. Han sa att det här är ganska vanligt på lite äldre katter och hon är ju 7 år.
#17 Konstig gissning av veterinären tycker jag.
Sajtvärd Katter iFokus
Han har ju 40 års erfarenhet och är erkänt skicklig. Det är väl vad jag misstänker också tyvärr. Hon lider ju och det känns inget vidare det här precis. Vi får se vad han kommer fram till sen när han har tagit lite prover.
#19 Vilka symtom var det veterinären ansåg tydde på njursvikt?
Sajtvärd Katter iFokus
att veterinären har 40 års erfarenhet säger inte mig mycket, det gör en automatiskt inte till en bra veterinär och han verkar inte vara det. Hur kan man ställa en diagnos över telefon? Och att hon är gammal? Hon är 7 år! Det är inte gammalt! Du verkar väldigt inställd på att ta bort henne TS än att försöka hjälpa henne..
Tänk att veterinären hade öppet på Påskafton också…!
Sajtvärd Katter iFokus
#17 Om det nu skulle vara att njurarna lagt av (vilket jag inte tror) så hjälper ju inte en antibiotikakur. När har ni fått tid? för om nu veterinären tror att njurarna har lagt av är det mer av akut karaktär och du borde fått en akuttid?
Kan vara tarmarna. Min katt hade illaluktande avföring, ja det stank i hela lägenheten när han hade bajsat. Gick till vetrinären och det visade att det var tarmarna. Han fick medicin och det blev bättre, diaren gick bort och så slutade det att lukta. Min fråga, är katten försäkrad? med tanke på att du pratar om att låta henne somna in?