Djurvänlig kattmat?
Jag älskar inte bara min fina katt utan även de flesta andra djur. Därför letar jag efter ett kattfoder som är lika bra för min katt (en tvåårig kastrerad innekatt, hona) som det jag har idag, men som även tar hänsyn till hur djuren som blir kattmat har det. Obs jag vill inte diskutera djuretik, och dömer absolut ingen för deras val av kattmat (ger ju själv min katt det den mår bäst av det är prio 1). Utan jag vill bara ha tips på märken :).
Jag har koll på eko-foder och foder där kycklingarna inte har ätit hormoner. Men jag vill även att djuren varit frigående före slakt. Kanske är vilt-kött bäst?
Fiskbaserat foder vore ju enklast såklart (finns flera märken som lovar att de använder delfinsäkra metoder osv). Men jag är lite tveksam till att ge katten fisk. Har jag anledning till det eller är fisk ok för katter utan konstaterad allergi?
Lägger in en tass här, då jag också undrar över detta :)
Du kan ju börja BARFA, då köper du ju det kött som du själv anser att du vill ge katten 🙂
Ang fisk: Nej inte lämpligt att ge som helfoder, foder med mycket fisk i, kan framkalla allergi nämligen, då och då, är OK.
Ja vilt är ju ett alternativ
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Tack för svar om fisk. Det var så jag trodde. Skulle så gärna BARFA och funderar på att göra det i framtiden (om jag inte hittar färdig mat som är typ kravmärkt :). Men som vegetarian har jag svårt att stå och mala ner kött och ben i en kvarn, så det är ren bekvämlighet egentligen från min sida. Men som sagt, kanske blir det så. :)
Mig veterligen finns det inget svenskt ekologiskt foder där animaliedelen har haft det bra. Det finns utländska ekologiska märken, men då ska man även tänka på att deras krav på att kalla det för ekologiskt kan vara lägre.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Man behöver inte mala ner köttet, räcker att göra det i bitar.
Men förstår att det kan vara svårt för en vegetarian att göra det.
Hoppas du hittar vettigt foder 🙂
#ahaa, jag trodde man behövde typ stå som en slaktare varje dag. Så jag har varit lite skraj för det. Men jag ska ta och läsa på mer om BARF. Tack för tips!
#6 Gå in på BARF i fokus, där kan du lära dig allt du behöver veta.
Det finns inte så många ekologiska kattfoder och de få som är det är nästan alltid spannmålsbaserade och det är spannmålen, inte köttet, som är ekologiskt.
Det finns importfoder där tillverkarna hävdar att köttet kommer från tex. frigående kycklingar som bara äter ekologiskt foder osv. men det är ju väldigt svårt att följa upp sådan information. Säkrast är tyvärr att göra egen kattmat och det behöver inte vara så svårt men lite koll behöver man ha.
#8 tack för ditt svar. Vi kör inget spannmål i kattmaten-regeln här så det är ju som du skriver inte lätt att hitta eko.
Enligt min erfarenhet finns det tyvärr inget spannmålsfritt ekologiskt kattfoder.
Därför är BARF så bra p.ga en av dom anledningarna - du kan välja ekologiskt och kan veta exakt varifrån alla köttingredienserna kommer ifrån och vad för sorts kött det är. Jag tycker att du borde läsa lite mer på barfifokus, och det finns även hemsidor som t.ex BARFmycat.
Jag ger mina Orijen och Canagan torrfoder. De tillverkas av frigående kycklingar.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Om man nu värnar om sin omvärld o inte bara de djuren som blir till mat så kanske man bör fundera på det där med att ge djuren foder som tillverkats på andra sidan jordklotet o sen fraktats hit.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack alla för tips! :) #12 självklart! Men ekologiska varor är ju mer miljövänliga än icke-ekologiska oavsett var de tillverkas (dvs frakta eko är bättre än att köpa icke-eko från närmare håll). Bäst vore det om det fanns svenskt ekologiskt spsnnmålsfritt foder, naturligtvis. Sen är det ju hushållets totala avtryck som räknas och få jag varken kör bil, flyger ofta eller äter kött själv så är mitt avtryck ganska litet jämfört med de flesta. Men självklart tänker jag på den grejen också. :)
#13 Det finns svenskt, spannmålsfritt, ekologiskt foder. Det gäller bara att hitta rätt "lantgård" och/eller jägare att köpa kött ifrån. 🙂
#14 ja, mitt svar om miljön handlade ju om just färdigt köpefoder. Som vegetarian har jag svårt att hantera rått kött, men jag ska läsa på om BARF. :)
#13 Knappast om du räknar med energiåtgången för transporten.
#16, energiåtgången för transporten är ju hela problemet med att köpa ekomat från andra länder. Annars vore det ju bara toppen att importera sån ;) Jag tror alla är medvetna om energin är problemet vid import, och jag väljer själv närproducerat och kravmärkt av alla varor jag kan hitta. Däremot så är rekommendationen från Naturskyddsföreningen att hellre köpa eko från utlandet än att köpa icke-eko svenskt. Och det var det jag menade. :) Köper jag nån enstaka gång utländskt till mig själv är jag noga med fairtrade och eko. Men eko eller ej är för många en ekonomisk fråga och därför vill jag inte skriva vad man ska eller inte ska göra. Och jag vill gärna att den här tråden ska handla om tips på kattmat som det var tänkt. :)
När man resonerar eko eller inte måste man ju även lägga in att det inte bara handlar om CO2-utsläpp vilket är vad man tenderar att fokusera på när man diskuterar transporter. Ekologiskt innebär ju flera olika saker. Det handlar ju tex. om att begränsa besprutning och läkemedelsbehandling vilka också påverkar djur och natur negativt.
#11 Står det enbart frigående? I så fall vet man inte om det är inne eller ute. Inomhus är inget att satsa på i så fall.
#19 Jag som ställde frågan skrev frigående lite slarvigt, bra att du förtydligar. Menar att djuren ska ha haft det ok överlag (då räcker inte frigående, vilket ofta bara innebär att de trängs tillsammans i tiotusental).
#20 Så som jag tänkte 🙂
#19 och #20
På Orijen och Canagan står det bara frigående, men det är det närmaste jag har hittat. Jag vill gärna ha tips om det finns fler och mer ekologiska foder.
Mina katter vill inte ha färsk mat, jag har slängt mängder av kycklinghjärtan, lever, lammfärs mm som jag har serverat och de bara struntar i att äta.
/EvaS
Energiåtgången för transporten är försumbar (oavsett om transporten sker via långtradare, tåg, båt eller flyg) när man jämför med den energi som går åt för att framställa det konstgödsel och de bekämpningsmedel som används vid konventionell odling och då indirekt vid konventionell animalieproduktion eftersom djur som inte föds upp ekologiskt får kraftfoder med importerad soja.
/EvaS
#23 Tack, vad bra förklarat!
Jag hade kontakt med skaparen av Power of Nature. De har ett foder som de påstår är eko. Då jag mailade med henne skrev hon att de kan garantera att inga djur har kommit till skada under tillverkningen av något av deras foder.
Jag har dock ej sett några dokument eller dylikt som stödjer detta, utan det är endast hennes ord.
http://kolsyra.devote.se/
#25 "kommit till skada" innehåller det inte kött alls då, eller. 😃
#25 Ett kattfoder utan animalier?
#26 De skadas ju inte när de dödas.
Och kattmat ska innehålla helst minst 80 % kött, så lite svårt utan 😉
(vet inte om du var ironisk eller ej).
#28 Självklart var jag ironisk, o andra sidan så finns det vegetarisk o vegansk kattmat, likaså hundmat.
#29 Läser du mitt svar, ser du att jag inte sa det till dig 😉
Ja det finns det, men anser inte att man ska ge det till varken hund eller katt, inte lämpligt för dem anser jag.Nej de ska ha kött, som de är gjorda för att äta.
#25 tack det låter intressant… Ska kolla det märket.
#28 Ja, jag var ironisk. Det klart ett djur kommer till skada när det dödas. Jag satte en 😃 för att man skulle förstå att jag skämtade.
Jag kollade för övrigt upp innehållsförteckningen på deras blötmat och torrfoder och det verkar vara bra med mycket kött och ingen säd eller potatis.
Haha, åh, vad klantigt jag formulerade mig. 🤐
Jag menade förstås att de har ett drägligt liv så länge de lever. Sen vet jag inte hur hennes definition av ett bra liv ser ut. Hon säger iallafall att kycklingarna inte sitter i burar och att det inte bedrivits några som helst djurförsök. Jag tror förvisso inte riktigt på att några djur som föds upp för slakt i större skala har det särskilt bra, de kanske har det bra jämfört med burhöns?
Bra foder iallafall. Relativt billigt också.
Jag tycker det är lite jobbigt det här med köttet och köttindustrin, självklart ska min katt ha kött - det är det inte tu tal om. Det skulle aldrig falla mig in att mata honom med någonting annat. Däremot är jag själv vegetarian sedan många år och kanske skulle haft mig en kanin att dinera med istället. 😂
http://kolsyra.devote.se/
#32 Svårt att veta via nätet ibland hur folk menar, även med smileys ibland 😛😉
☺️
#33 Jag förstår din känsla precis. Men jag ska hitta nåt sätt att kunna stå för det jag ger min katt…. Om jag så ska behöva skapa ett eget fodermärke.
Det här låter ju så bra i texten rent snällhetsmässigt (utöver lång frakt, men det har vi rett ut redan)… tror ni det stämmer?
http://www.acana.com/vara-produkter/acana-regionals/grasslands-cat-kitten/?lang=sv
Finns det nåt sånt här med högre kötthalt? Vad tycker ni om Acana som foder?
#37 Om man bortser från att fodret transporterats runt halva jordklotet, så är free.range är inte synonymt med frigående utomhus, äggen står det inget alls om förutom att de är klass 1, dvs en viss livsmedelskvalitet samt inget om huruvida djuren pumpats fulla av mediciner eller om de är snabbväxande (inte god djurhållning)
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#37 Nä, du har så rätt. :( Jag kommer att bli tvungen att starta ett eget kattmatsmärke om jag inte ska köra BARF. Fy vad tråkigt att det ska vara så. Jag menar, den som älskar katter har ju även empati med andra djur? Jag rekommendera alla att läsa Jonathan Saffran Foers bok "Äta djur", där man får veta jättefina saker om fåglar, grisar, kalkoner.. deras känsloliv och hur förjävligt de har det i djurindustrin. Tack alla som engarerar sig i tråden, jag brinner verkligen för det här med djurens rättigheter och det är mitt dilemma som kattägare, att kunna visa hänsyn även till födan. Är säker på att det finns en marknad för närproducerat kravmärkt ekokött i kattmatsform, i alla fall här i Stockholm där folk gärna skryter om sin ekomat ;).
#39 Kruxet ligger i att folk inte vill betala det som det kostar. Mina höns är 6 månader när de når slaktvikt, dvs 5 månader äldre än de Svensson köper i affären. Under dessa fem månader ska de ha skötsel, bostad och mat. Gissa vad en av mina kycklingar skulle kosta.
Jag hoppas på att det en dag finns.
Det finns ju vissa märken som verkar ganska bra, förutom det att maten måste fraktas långa vägar för att ta sig till våra små katters munnar.
Det här tycker jag verkar bra:
http://www.pet-food.se/media/11316/ziwipeak-vet.rapport-a4.pdf
hm erkänner att jag inte ens har kollat upp hur det är med mjau och bozita blötmat som mina får.
Inget nytt på gång som någon snappat upp? Skulle verkligen önska att det fanns åtminstone ett endaste djurvänligt färdigfoder för katt, helst blötmat.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Vom o hundemat har tagit fram ett färskfoder för katt, huruvida det är ett helfoder tvistar de lärde om.
# 8 - Precis.. och som redan nämnts i tråden : "frigående kycklingar" betyder i de flesta fall att tiotusentals kycklingar stängs in i gigantiska hangarer, så det är en sanning med modifikation vad gäller möjligheten som kyckling att vara "äkta frigående". Samma "frigående" koncept gäller även i Sverige skulle jag tro. I en del fall, iaf i utlandet, är det enligt uppgift omöjligt för personalen att gå in i dessa hangarer utan att bära ansisktsmask då ammoniak mm från kycklingarnas kiss osv snabbt orsakar problem i andningsvägarna. Så jag litar definitivt inte på producenternas bedyranden om "free range", "we care about animal welfare" o dylikt.
Vad gäller TS fråga, så tror jag ändå att svenska köttdjur generellt har haft det mindre plågsamt än sina artfränder runtom i Europa eller värre, USA, Asien mm.
Vi kör nästan helt uteslutande med Bozita + Mjau torr och våtfoder.
Nelsons fotodagbok ^^
Vill man inte barfa så är de helt klar Acana eller orijen som är bäst. De har frigående djur som de inte använder antibiotika och annat skit på. Tar man tex bisonoxarna som de använder i fodret får gå fritt i flocken och skulle de springa iväg så gör de. De vara va med en bison i 2 veckor inne ni en stad.. Men de vill inte hålla så stora djur i en inhängas. De använder viltfångad fisk i deras foder.
HAr inte läst in mig helt, men stött på dem på mässor. Kan det vara något?

Tack för ny info :) Lily´s Kitchen hittade jag häromdagen när jag googlade, verkade lite intressant. Det med VoH har jag också hört att det debatteras om näringsinnehållet för katt, hmm… Acana och Orijen - de använder samma term "Biologiskt Korrekt" på sina hemsidor och förpackningarna ser typ likadana ut nu. Så det kan nog röra sig om samma företag/koncern? Alltid bra att ha torrisar "ifall att".
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter