Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 5271 ggr
Amplexus
1

Katt i villa

Har en liten fråga till re som bor med innekatt i hus. Jag har alltid bott i lägenhet men till hösten kommer vi flytta till hus och jag funderar då lite över hur man gör det tryggast för katten. Det är helt uteslutet att ha honom som utekatt så jag vill att huset ska vara kattsäkert. Hur gör ni andra för att minimera risken att katten råkar slinka ut genom dörren? Dubbla dörrar? Huset ligger vid både en mindre väg och tågräls så skulle vår kisse råka komma ut så vore det hemskt. :(

Maria
1

Finns där någon altan som ni kan inhägna? Då kanske man bara behöver tänka sig för med ytterdörren men ändå ha öppet ut så att säga.

/Maria

MonicaLagerquist
1

Vi har inhägnad altan på baksidan och går normalt sett in via tvättstugan så det blir en automatisk sluss där.

Sen vi fock inhägnad altan så är katterna inte alls lika intresserade av att smita ut när vi går in och ut eftersom att de vet att de regelbundet får vara ute på baksidan åter runt.

Stolt ägare till tre La permer

Amplexus
1

#1 Det finns ett trädäck på baksidan som man birde kunna bygga altan med tak på. Och nät runt. Skulle kunna få det att kännas något tryggare. Men ytterdörren oroar mig. Vi har barn och även om jag litar på att dom kommer vara noga med dörren så har dom ju kompisar som kommer över och leker. Funderar på om det går att bygga någon extra innerdörr eller rent av en vägg så det blir som en avdelning av hallen…. Ska bli kul att flytta men känns jobbigt med oron över vår kära lilla katt. Familjens bebis så vill verkligen att han ska ha det bra :)

kattöga
1

En kattgård utomhus, som fler skrivit, är toppen för katter som inte får gå ut lösa. Vi gjorde en tillfällig sån till vår omplaceringskatt. Vi gjorde en kattlucka i ett fönster som han kunde gå ut i rastgården ifrån (har man altandörr så är det ju enklare). 

Har ni nån dörr från hallen och in i resten av bostaden, så kan den ju hållas stängd (så att hallen blir som en slags "sluss" ut). Om det är öppet så kan man kanske bygga in  en nätdörr/vikdörr eller nåt (som man gör själv eller köper färdig). Då kan man komma in i huset och ställa ifrån sig kassar o ta av ytterkläderna utan att katten slinker ut. Använder man nån slags nät eller glas till "inner-/vikdörren" så kan katten ändå komma och möta upp och se er när ni kommer hem.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

catcult
1

Jag rekommenderar verkligen en sluss, det underlättar enormt mycket, särskilt om man har en eller flera kissar av det aktiva slaget.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

kattöga
1

Nån "spaljédörr" eller gammal "antik" stor/hög grind skulle kanske vara snyggt och praktiskt som en avskiljare  mellan hall och ytterdörr. 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Amplexus
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för många bra tips! :) En sluss genom ex tvättstuga hade varit perfekt. Tyvärr finns bara nr ingång till huset och det är ytterdörren. Ska försöka få till en bra innerdörr i nät och ska även se om det kanske går att dela av hallen på något vis. På övervåningen finns en jättestor balkong jag tänkte näta in så det kommer finnas bra med plats för honom att komma ut och lufta sig. :) Ska nog hänga upp lite tydliga skyltar på dörrarna också som påminner om att absolut inte släppa ut katten. Så ev stora och små besökare inte råkar slarva med dörren eller tror att han får gå ut. Han är så klantig och oerfaren, skulle inte klara sig länge ute i den stora världen.

burmamys
0

Tror det kommer fungera fint! Du kan också lära honom "stanna" och "kom" eller liknande kommandon. Träna med något han gillar, och beröm massor! Låt barnen också träna, det är kanske den bästa försäkringen (tillsammans med skyltar och nätad balkong)? =)

Maria
2

Vi bor i radhus och har en inhägnad trädgård för katterna men ytterdörren våran går rätt in i en öppen planlösning med både kök och vardagsrum.

Jag har vant våra katter vid att de alltid får godis när vi kommer hem oavsett om jag bara slängt soppåsen😉

Båda två hoppar därför alltid upp på köksön när vi öppnar dörren och det är ganska praktiskt.

/Maria

Sealle
0

Vår katt började som innekatt i cirka två år, men det var uppenbart att han ville ut så efter flertalet rymningar genom fönster och dörrar så fick han helt enkelt bli utekatt. När han däremot fortfarande var innekatt så gällde det mest att hålla koll på dörrar och fönster.

Om du t.ex. vädrar i ett rum och har ett fönster öppet så se alltid till att stänga dörren in till det rummet. Alternativt på sommaren om det är varmt att ni öppnar fönstret på glänt men haspar så att katten inte kan ta sig ut. I vårt fall innebar det en fem centimeters springa eftersom han lyckades klämma sig ut genom allt annat. Även om jag inte trodde att han skulle hoppa ner på marken från andra våningen så fick jag en hjärtattack av att se honom ute på fönsterblecket så där fick han inte vara ;)

För oss gick det väldigt bra med dörrarna överlag, man får bara hålla ett öga på var katten befinner sig och inte lämna dörren på vid gavel när man t.ex. bär in matkassar. Några gånger hände det att han smet ut när man gick ut genom dörren och han kom farandes i 180 från ingenstans och sköt iväg innan man ens hann fatta vad som hände, men oftast om han kom gåendes normalt så räckte det att man satte foten framför honom för att han skulle hejda sig och stanna inomhus. 

Sen tillverkade min mamma en nätdörr (såg ungefär ut såhär: http://akutgruppen.com/images/artikel/Balkong06.jpg) som vi satte i dörröppningen till altanen på sommaren så att dörren kunde vara öppen på vid gavel de varmaste dagarna utan att katten smet ut. Lite meckigt när den skulle lyftas på och tas bort och katten låg och lurpassade men det går om man vill, haha.

Allt beror såklart på hur angelägen din katt är att gå ut, om den trivs bra som innekatt kommer det vara lätt att hålla den inomhus, men är den som vår katt så får man se till att vara steget före. T.ex. så har vår katt aldrig gått upp på matbordet eller köksbänken, men när vi öppnade fönstret ovanför diskbänken för att vädra ut matos så tog det fem minuter och sen var han ute genom fönstret.

Men jag tvivlar inte på att så fort ni lär er hur er katt tänker (om hen nu ens är intresserad att gå ut över huvud taget) så kommer det vara lätt att agera i förebyggande syfte :)

kattöga
0

#10 Såna dörrar gjorde vi också, som vi fäste med gångjärn och dörrhaspar. 

Till fönstrena gjorde vi också nätramar. På fönsterkarmarna "klossar" som man bara vred på för att "låsa fast" eller öppna för att ta bort ramarna.  Skissade till en annan tråd så lägger in skissen här också.

Nu till sommaren planerar jag att ta något gardintyg (spets, genomskinligt, tunnt) som jag byter ut mot nätet. Så kan jag använda dom till "myggnätsfönster och -dörrar". 

(Katten som vi byggde dörrarna och fönsterramarna för är frigående nu så vi behöver inte dom för honom längre. Men det kan va skönt att ha dörrar och fönster öppna och samtidigt slippa mygg och insekter.)

Meeow! 

annakarin_li
0

Jag har enkelt byggt en nätdörr för att hindra katterna att komma in till lilla guldhamstern ( har även stängd dörr när jag inte är hemma). Det är en enkel och billig lösning för att er katt inte ska smita ut.

Amplexus
0

Han har aldrig smitit ut i trappen och är inte jättesugen på att vara på balkongen annat än vid strålande sol. Har varit ute med honom i koppel ett par gånger men han är ganska rädd av sig och kommer folk eller bilar så vill han in i buren igen. :p Jag hoppas det ska funka bra men skulle han utveckla nån slangs enorm längtan för att ta sig ut och börja smita och vara olycklig så skulle jag leta efter ett nytt hem i lägenhet åt honom. Där vi kommer bo är det farligt för katt att gå lös, förutom tågräls och bilväg så ligger det 5 minuter från ett stort centrum med buss-station och massa folk. Håller tummarna för att det går att göra huset säkert för vårt lilla hjärta. :)

VildaVittra
0

Varför inte bygga en glasveranda/väggväxthus framför ytterdörren? Det är även ett suveränt ställe för att övervintra ömtåliga uteväxter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus