Måste banta!
Min fina röda katt med alla sina tår väger på tok för mycket! Han är visserligen en storvuxen katt men 7 kg är för mycket även för honom. Kastrerad är han med. Jag undrar om någon har ett bra tips på hur man ska få ner honom i vikt? Jag har provat special torrfoder för viktminskning av olika slag. Resultatet är bara en otroligt olycklig katt som ser till att hålla mig vaken och göra mitt liv så plågsamt som möjligt. Jag har provat bara blötfoder, men då längtar han efter torrfoder och ger mig samma behandling som ovan. Jag har lite halvhjärtat provat BARF, men det blev så komplicerat när jag skulle göra själv att jag gav upp. Katten däremot tycktes uppskatta det. Nägra idéer, någon?
Har inte katt, men: Öka aktiviteten och motionen?
Minska mängden och ge isf mer blöt än torr.
Jag fick lära mig i dagarna här att torrisar inte är bra för kisarna så jag ska testa barf själv.
Har en liten Hopkins där hemma som är lite tjock om magen och bantar honom just nu med blötmat, han får nån kula då och då för han skriker så illa och river ner saker i köket när han blir besviken på mig. (Kryddburkar är tåliga har jag med fått lära mig efter bantningens start…)
Jag utfodrar mina vid fasta tider alltid så det är lätt att hålla koll på hur mycket de får och han har redan gått ner lite, märks tydligt då han är naken.
Så - barf till ena katten blir det sen, blötmat till tjockisarna och tills barfen är beprövad så får det bli torrisar och tjockisarna får lite torrisar då och då så köket håller sig städat. 😃
Är han tjock? hur känns revbenen.. känns de inte alls måste han nog banta. Många tror att när katten är stor och tung är den per automatiskt tjock.. Min hane väger 6,8 kg och är bara muskler.
Sätt torrmat i mataktiveringssaker. de finns mängder av olika typer i affärerna. aktivera mer med leksaker, laserpekare mm
Om katten gillade den råa maten, varför inte utnyttja det? Du kan ju ge 10% rå mat om du ger blötmat och/eller torrfoder.
Eftersom du verkar ha en katt som är lite torris-junkie, så kan du lägga små råa köttbitar på blötmat av t ex mjau eller bozita för att locka honom att äta dessa, och bara ge liiite torrfoder i en aktiveringsleksak, hopvikt toarulle, eller såhär utspritt i lägenheten:
http://burma.ifokus.se/discussions/54f48858ce12c467ee005a40-vaaar-e-maten?discussions-2
Viktigt att banta långsamt, så levern inte tar skada. Minska matransonen max 10% och aktivera honom mera, lek med bollar, fjädrar, allt han går igång på! Da bird sägs vara bra, själv använder jag vanlig fjädervippa 😃

Vi portionerar ut maten i små portioner under dagen,ca 3-4 gånger om dagen. Vi skaffade vår tredje katt för drygt 1,5 år sen och hon var tjock som ett bowlingklot när hon kom och blötmat har gjort susen. Man får introducera lite i taget bara eftersom vattnet i blötmaten kan göra att katten får diarré om den är van vid torrfoder.
Våra katter tycker också bäst om torrfoder och brukade protestera i höga rop om man gav dem något annat, men vi körde konsekvent med blötmat och då åt de när de blev tillräckligt hungriga. Katter är ju vanedjur så de vänjer sig vid rutiner relativt snabbt, gäller bara att vara envisare än katten vilket ju är lättare sagt än gjort.
Det är inte enkelt, och jag menar inte att "one-size fits all" men det funkade för oss iaf. Lycka till
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Skaffa en kompis så att han leker av sig😉
/Maria
Problemet är att en del katter blir riktiga torrfodernarkomaner, men de kan avvänjas också. Det bästa är att slänga ut allt torrfoder man har, så de inte känner av doften och sedan servera blötmat (om du inte vill barfa) några gånger om dagen. En katt behöver inte alls äta ofta, utan gott och väl kan klara sig på 3 mål om dagen. Vissa menar att 2 mål räcker, men jag tycker personligen att 3 mål är lite snällare mot katten och i synnerhet om den haft torrfoder framme hela tiden. (En kattunge ska givetvis få fler gånger).
Det allra bästa är ju att barfa, men blötmat är, inte så illa det heller. Huvudsaken är att den får i sig vätska (vilket den inte får med torrfoder) och så portionsutfodrar du. Tänk på att en katt får inte gå ner för fort, så skynda långsamt med viktnedgången.
Till sommaren kommer MUSH ut med helfoder, tre olika sorter. För den som vill Barfa men har inte kunskap nog (men det är inte så svårt som man tror).
Utöver det här med maten så kan lite mer lek, att jaga och springa göra susen.

Vad sägs om att servera blötmat som huvudföda och torrfoder enbart i aktiveringsgrejer (typ PET-flaska med hål i)?
Så får han bra huvudföda men får sedan pilla bäst han vill med torrfodret efteråt. Gör bara ett hål i flaskan så tar det lång tid för honom och han är sysselsatt en bra stund :)
Vilka bra idéer! Framförallt pepp ! Jag är väldigt intresserad av barf eftersom det verkar mest naturligt för katten och han gillar att äta hårda kycklinghjärta! Jag har läst på och gjorde en sats med barf mat och då blev allt mycket lugnare. Men jag upplevde det osäkert att blanda själv samt svårt att finna råvaror. Stoppa torrfoder I aktivitetsbollar är mycket uppskattat och jag tände verkligen på petflaskan! Gärna mer tips på Barf och lek! (han är lite tröglekt) När ni säger blötfoder, vilka blötfoder är bra? Tack alla!

Blötfoder utan spannmål och socker är lämpligt. Mjau och Bozita är lättillgängliga och bra märken.
Är du intresserad av Barf så rekommenderar jag Barf och Färskfoder för katt på Facebook. Där finns en hel del att läsa samt att du kan få hjälp av kunnigt folk.
Kanske skaffa en FroliCat BOLT laserpekare….mina går igång på denna:)

Jag utfodrar 3-4 ggr om dagen bara, har en katt som kräks om det går för länge mellan måltiderna (genomskinligt med lite skum på bara, som en liten pöl magsaft eller vatten)
Laserpekare älskar mina katter med, räcker att de hör att jag tar den så kommer dem springande.
Leksaker med kattmynta i får igång även den allra tjockaste, annars leker hon bara när leksakerna är stilla - hon hade inte klarat sig en sekund i vilt tillstånd för hon tar bara det som är stilla. Komiskt!