Katt-Fodermöss
Skrev precis en fråga( på iller ifokus) om att ge sin iller enbart möss som foder. Detta fick mig att fundera om det skulle fungera på katter? Alltså att ge dem hela fodermöss som måltider? Behöver något tillsättas? Eller fungerar det inte alls?

Nån mus då och då funkar, men jag har svårt att se att det blir en fullvärdig kost. Djurslag bör varieras när man ger rått kött.
Sätter en tass här, är nyfiken också. Honan här hemma äter nästan bara möss och sork på sommarhalvåret (som hon fångar själv), då är det inte mycket burkmat hon äter. Jag kan tänka mig att det kan räcka med möss som serveras…… det är ju ändå deras naturliga föda, dom äter ju inte kycklingar, gris, kalv eller oxe naturligt och framför allt inte med grönsaker och såser…….
Och möss ska väl innehålla allt dom behöver….?
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Skulle inte tro att det räcker helt och hållet. En katt jagar mer än bara möss ute. Råttor, sorkar, ödlor, fåglar, kaninungar, hare, orm osv.
#2 jag tänker som du. Musen har ju alla "delar" i sig som katten behöver,men är det i rätt "proportioner"? För att få variation kan man ju komplettera med olika hjärtan(så taurin behovet säkerhetställs),fast inte så att det påverkar "mängden". Vem/vart kan man fråga om det här?

#3 håller fullständigt med.
#4 visst har en mus alla delar (som i lever, hjärna osv) i sej, men finns alla aminosyror som katten behöver i en mus? som #4 påpekar äter katten mer än bara möss när den är ute/vild.
Inom Barf (råfodring) talas det om variation. Även fast en mus innehåller allt det så blir det i slutändan en ensidig kost. Anledningen till att man talar om variation är just för att allt kött innehåller inte samma sak, utan näringsämnena varierar bla de viktiga aminosyrorna.
Ingen som Barfar sin katt och framförallt har någorlunda kunskap, skulle komma på tanken att mata sin katt med enbart möss. Den är rätt balanserad, men inte fullvärdig kost dag ut och dag in.
Tack för alla svar!