Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2077 ggr
LinaLj
6

Era katter och gäster

Hur ser ni på relationen katter och gäster i ert hem?

Här hemma så är det gästerna som får acceptera att det är katternas hem och därför får finna sig i deras vanor och ovanor. Naturligtvis så finns det gränser, till exempel jag säger alltid till gäster att det är helt okej att be katten hoppa ner från knät om de tröttnat. 

Jag har ju en skyggis och ett klistermärke som älskar allt och alla. Sultan, som är klistermärket, antar att alla älskar honom och hoppar därför helt sonika upp i alla knän, gör kullerbyttor framför fötterna på folk och lägger sig och visar magen. Jag skulle aldrig tvinga någon att klappa honom eller sitta med honom i knät. Men jag skulle heller aldrig få för mig att skälla på honom för att han är som han är. 

Jag har turen som umgås med nästan uteslutande kattmänniskor som glatt sitter ch kliar honom under hakan i ett par timmar. Men här om dagen så kom en av mina grannar över på en kopp kaffe och när jag körde mitt vanliga lilla tal om att det är okej att sätta ner katten på golvet osv så sa hon "Varför stänger du inte in honom på toa? Det gör jag alltid med våra katter när vi får främmat så slipper gästerna ha katten runt benen". Blev lite förvånad för tanken har aldrig slagit mig in. Har haft katt i hela livet och vi har aldrig stängt in katten på toa när det kommer folk.

Undantaget var nog min förra katt som fick bo i vardagsrummet under dagarna när det var stambyte i lägenheten. Men det berodde på att han var extremt nyfiken och alltid skulle kolla vad som hände så jag var rädd att någon skulle snubbla på honom och hantverkarna lämnade ytterdörren öppen lite då och då.

AnneN
17

Här får gäster acceptera att våra djur bor här, passar det inte behöver de inte komma hit.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

kattöga
6

Nu har jag inte så sällskapssjuka katter att dom tyr sig till främmande människor särskilt snabbt (hittekatter allihop från början). Men jag säger som #1 , människor som kommer hit får "anpassa" sig efter djuren här hemma, snarare än att djuren ska anpassa sig efter människor som tillfälligt kommer hit. Så har mina "regler" alltid varit när det gäller mina djur som jag har och har haft. Förutom att dom (besökarna) måste anpassa sig efter en knäppkärring också……. (=jag)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Leritza
6

Nu har jag visserligen en liten skyggis när det kommer till gäster. Så skulle hon vilja va i närheten av en gäst och vilja gosa skulle jag bli överlycklig. Dock med andra djur så har hittills inte gästerna bryt sig särkillt mycket. Har de velat fram och hälsa har de alltid fått det. Aldrig att jag skulle stänga in ett djur i ett rum. Såvida int det finns specifika skäll. Dvs typ att gästen är rädd för nått av mina djur el liknande.

Tarotstollan
7

Det är så sällan jag har besök men de som kommer vet ju att jag har katter. Vill katterna komma fram så gör de det och vill de inte så slipper de! De är lite olika i sättet, en är mycket mera försiktig och den andre lite mera snabb i att våga sig fram.
Tänkte på din granne som stänger in katterna på toa när det kommer folk, är inte katterna familjemedlemmar? Det är ju en sak om man stänger in dem när det kommer hantverkare eller de riskerar att springa ut av rädsla om det är något annat ovanligt som händer i deras hem men annars inte, tycker jag.
Det är ju ungefär som att jag skulle be folk att stänga in sina barn på toan medan jag är där då jag tycker de är i vägen och störande!😉😃 Det är ju inget man gör!

Det har varit gånger när jag varit hembjuden till folk som har djur och när jag sen kommer dit så är djuret instängt eller borta hos någon annan under tiden vi är där, jag blir ledsen och det har hänt att jag gått hem tidigare bara för att djuret inte får vara med eller också beroende på vem man är hos så har jag sagt " tror du att jag kom hit för att träffa dig? Nej. det är xxx som jag vill träffa!"😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LinaLj
5

#4 Ja jag blir också besviken om jag inte får träffa familjens djur. När min kusin kommer hit så tror jag hon gör det till 80% för att gosa med Sultan 😃. Hennes katt gick bort för ett tag sedan och hon vill inte skaffa en ny så hon får komma hit och gosa. Då slipper jag dessutom att ha honom i knät ett par timmar så alla tjänar på det.

Lol V Stein
4

Min katt gömde sig för alla gäster när hon först flyttade hit, men nu för tiden gömmer hon sig bara för barn då de är lite läskiga. Om hon inte känner gästerna sedan innan vill hon börja med att lukta på deras skor innan hon går fram till dom.

Hon har dock börjat med att "uppfostra" våra gäster i hur hon vill  bli klappad, vilket jag inte är jättenöjd med. Det går till så att hon går fram till gästerna och låter de klappa henne.  Jag ser att hon blir sur då dom klappar henne på "fel sätt" (enligt hennes kriterier) men innan jag hinner ingripa så tar hon tag i gästens hand med tänderna och flyttar handen till enligt henne "rätt" position. Hon bits alltså inte men då tänder är inblandade så uppfattar många att hon försökt bita dom. Min strategi är att förvarna gäster, sedan är det upp till dom om dom vill klappa henne när hon kommer fram eller inte. Skulle jag försöka stänga in henne skulle hon jama tills vi och gästerna blir galna, man besöker oss på egen risk 🙂.

burmamys
4

Jag tycker som flera (alla?) som svarat att det är självklart att mina katter ska få vara framme när jag har gäster, och att katterna får välja själva om de vill gå fram eller inte. Men det är klart att om mina katter inte varit så gosiga och trygga som de är, alltså om de varit skygga/rädda och kanske därför lite oberäkneliga, då måste jag ju informera de som kommer om detta, och eventuellt stänga in dem en stund om gästen känner obehag. Finns ju de som är rädda för katter och då är det onödigt att riskera att det händer något som förstärker den rädslan. Nu är det inga problem, jag kan t ex be mina katter vara extra lugna eller komma till mig istället om det skulle behövas. Hade faktiskt en bekant hos mig som är lite rädd. Simon gick aldrig fram till hen, och Saga gick nästan ända fram och så lade hon sig och började spinna. Efter tio minuter böjde sig min gästbok ner och klappade lite. Saga låg bara där och fortsatte spinna.

Sehvrin
1

Mina katter får vara var de vill när jag har gäster. Vanligtvis är de under sängen då de är fegisar (fd skyggisar). Enda gången jag begränsat deras rörelsefrihet är när jag har haft kattallergisk gäst som ska sova över och då har jag stängt till rummet där hon ska sova. Det kan jag tyvärr inte göra i min nuvarande lägenhet på grund av dess planlösning, så i nuläget har de inga begränsningar när jag har gäster.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Scorpio97
3

Vi har två som gärna nyfikar sig på gästerna och en som helst stannar på avstånd (vilket jag även påpekar om vi har nytt folk hemma). Gästerna får anpassa sig efter katterna. 

Men självklart är det okej för gästen att hindra katten från att hoppa upp, eller lyfta ner katten från knäet när man tycker det är tillräckligt. Men jag skulle aldrig stänga in katterna bara för att vi har besök. Folk vet att vi har katter, och är det ett problem så behöver dom inte komma hit.

//Jessie

Allumania
2

Har ett sk. Klistermärke och en "typisk katt". Klistermärket älskar allt och alla. Men jag har tydliga regler. Vill katten ner så går han. Ni e i hans hem o h han bestämmer. "Typisk" bestämmer själv när han vill vara social och vill inte bli buren av någon. Alla vet det och tar detta i beaktande. Ibland hoppar "Typisk" upp i famnen. Jag har aldrig låst in dem bara för att jag har besök. Inte låser någon heller in sina barn?

Em_
5

Men tänk om gästerna vill gå på toa 😮 Sista stället jag vill träffa en kelsjuk katt på 😛

Viccan92
0

Beror på vilka gäster som kommer. Vi har släkt som är allergiska och då får katterna helt enkelt vara ute. Annars så är det helt okej att katterna är inne samtidigt som gästerna. Sist vi hade gäster så låg Luke och sträckte ut sig på soffan under nästan hela kalaset. Folk bara skrattade åt honom.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

ElisabethB
3

#11 Då bör du undvika att hälsa på mig iaf.. 😉

TS Här fungerar det som så att passar det inte att katterna bor här så får folk helt enkelt avstå från att komma hit. Vilket även innebär att om katterna vill ha/göra något/vara någonstans så kommer det före gästens intressen.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[Emma--]
0

Det jag brukar göra skillnad är väl att jag lyfter ner katterna från bordet när vissa gäster är på plats. När jag är själv så bryr jag mig inte, men eftersom en viss liten katt gärna försöker stjäla mat så blir det helt enkelt enklast för alla att hon inte får vara på bordet just då. 😛

I övrigt så vet ju alla att vi har katt, dom vet att dom inte behöver pyssla med katterna om dom inte vill. Mamma är allergisk så henne brukar jag fråga lite extra om jag ska lyfta bort nån katt t.ex. Av nån anledning så vill alla katterna till henne förstås. 😛

Och sen när sambons morföräldrar kommer hit brukar katterna få vara i sovrummet. Dom är nämligen allergiska så då är det bäst att katterna inte kan vara och klättra på dom. Men dom är ofta bara här en kort stund. 

Jag gillar inte att stänga in katterna ens i sovrummet. Och skulle inte göra det bara för att ingen ska behöva ha en katt runt fötterna. Så mycket kan gästerna faktiskt få anpassa sig 😛

Bästakompis
2

Jag har bara haft gäster som blir besvikna om de inte får träffa katterna. Nu när jag har flyttat och skaffat egen katt försöker jag alltid locka henne ända fram, för att det är artigt att hälsa. Alla älskar väl en mjuk, spinnande katt??! Skulle aldrig få för mig att stänga in Lillan. Mina gäster skulle undra vad f-n jag höll på med. Hon skulle jama och krafsa och det skulle göra ont i hjärtat på de stackars gästerna.

Zamioculcas
3

Stänga in dem? Det var det dummaste. Katterna bor här. Gästerna får finna sig i det, och att de får katthår på kläderna. Är de allergiska kan vi sitta ute, eller så får de ett allergipiller av mig. Självklart får de sätta ner en katt på golvet etc - men mina katter är restriktiva med vilka de gillar och de enda de är knäkatter på, är folk som gärna har dem i knät, ändå.

Sen får de inte vara på bänkar och bord etc, men det får de aldrig. Det får å andra sidan inte gästerna heller… 😉

"Om du ser någon utan ett leende - ge dem ett av dina!"

Jassan
3

Katterna är mitt liv! 

Och mitt liv stänger jag inte in på toan!😉

181735r3hqkbj7gs.gif

https://jazzans.wordpress.com/

Lilla Stjärna
2

Här är våra djur självklara familjemedlemmar och de skulle aldrig bli instängda på t ex toan pga gäster😕.  Man får ta seden dit man kommer!

burmamys
3

Att ensidigt säga "aldrig" till att stänga in katten en liten stund betyder för mig att man antingen har en begränsad umgängeskrets och helt enkelt bara släpper in de som tål och tycker om katter, eller att man har en lite idealistisk eller naiv hållning och inte tänkt på att det finns de som är allergiska eller rädda för katter.

Niiinah92
2

mina katter får göra som de vill och mina gäster är medvetna om  det men jag respekterar oxå gästerna och skulle de vara rädda eller obekväma med katter skulle jag fixa så de inte behöver korsa varandras väg.

Zamioculcas
1

#19 Fast om en person som är allergisk hälsar på här, så hjälper det ju inte så mycket om katterna inte är i rummet. De har så att säga impregnerat lägenheten ändå, hur mycket jag än städar. 😉
Självklart skulle jag göra ett undantag för människor som var rädda. Goes without saying, liksom.
Mina allergiska vänner träffar jag i ärlighetens namn oftast någon annanstans än i vårt lilla hem. Det är enklare och bättre för deras luftvägar. 🙂

Madelone
2

När min katt var liten hade jag vänder som inte kunde låta han va när dom var hemma hos mej. Och hans vilja att komma ifrån dom var svårt för dom att acceptera. Så nu när det ringer på dörren springer han in i sovrummet och gömmer sej under sängen. Men börjar komma fram fortare och fortar efter att gästerna har komet in. Han låter sej bli klappad och upplyft en lite stund. Ligger han i soffan vill han inte ha någon okänd intill säg. Då går han å lägger sej i klösträdet eller inne i sovrummet. Brukar alltid ha den dörren på glänt när vi får besök som han frizon. Ingen får hämta han om han är där inne. Vill att han ska känna att han har ett ställe att vara i fred på då. Men när mina föräldrar kommer kommer han som skjuten ur en kanon till dörren och ska hälsa. Sen pratar han massor och springer framför fötterna på dom. Och visar magen för dom.

[Torpedtass]
0

Vår katt ligger oftast och sover när någon kommer men när han hajar till att någon är på besök kommer han gärna och hälsar samt gosar med gästen.

Är gästen allergisk nöjer han sig dock med att sitta bredvid och titta på tex min svärfar som inte tål katter men tål honom hyfsat bra och här om dagen hade jag en bekant här som var allergisk, han satt då bredvid henne och titta på vilket gick bra.

Jag frågar givetvis alltid om han kan sitta där eller om jag ska lyfta ner han men alla verkar gilla hans sällskap, allergiker eller inte.

Han är som tur är ingen ihärdig benkelare mot gäster, bara mot oss, utan är väldigt lugn och accepterande. Inväntar oftast gästen om han får eller inte.

[Emma--]
0

#21 Dom allergiker jag känner så underlättar det att inte ha katten precis under näsan i alla fall 😃

Sealle
0

Min katt är ganska reserverad av sig, så det händer ibland att vi stänger in honom i "korridoren" när vi får gäster, mest för hans skull än någon annans. "Problemet" med honom är att när det kommer nya människor så vill han alltid springa fram och inspektera och nosa (främst på fötter och fingrar, ibland kör han ner huvudet i folks skor) men han vill inte bli klappad. Gäster som inte är kattvana (eller mest umgås med dösnälla huskatter) blir därför ibland förvirrade när katten kommer fram och nosar på tår och fingrar, men när de sträcker fram handen för att klappa så skjuter katten tillbaka huvudet. Det är rätt vanligt att folk missar den signalen (speciellt om de pratar med någon samtidigt) och fortsätter försöka klappa missen på huvudet, vilket resulterar i att han oftast går undan, men det händer att han kan bita till.

Oftast så säger vi åt gästerna att ignorera honom och inte klappa (om han inte hoppar upp i knät på dem när de sitter i soffan och tydligt visar), men då och då kommer folk över som inte respekterar detta (ibland för att de glömmer bort, ibland för att det är mindre barn) och då brukar vi stänga in honom i "korridoren", dels så att folk inte ska tvinga sig på honom men också så att han inte ska bita någon. Speciellt om det är mycket folk som kommer över, för då kan han bli lite hyper. Är det mycket människor så är det också svårare att hålla ett öga på honom/gästerna och se till att inget händer.

Jag skulle dock aldrig stänga in honom i badrummet/liknande litet utrymme, vi bor i en stor enplansvilla så när vi stänger in honom i "korridoren" med mat, vatten och kattlådan så har han ändå 30% av huset att röra sig på. 🙂 Och om det är varmare väder/inte snö så släpper vi ibland ut honom istället!

viktoria91
2

Mina djur, 3 katter och 1 hund som bor i lägenheten får folk acceptera! Det är mer deras hem än vårt då vi tvåbeningar kan gå och komma hur vi vill-det kan inte djuren. Kan man inte acceptera det får man gärna strunta i att hälsa på oss! Att stänga in mina familjemedlemmar pga att någon inte gillar katter skulle jag aldrig göra! Lika lite som att någon skulle stänga in sina barn för att dem skulle besvära mig.

Zamioculcas
0

#24 Jo, om katten nu är i ansiktet på dem, men jag skrev ju också att jag inte har problem med att folk lyfter ner dem och att de INTE är i knät på folk normalt. De enda de är i knät på är människor som inte är allergiska eller ogillar det. I ansiktet på folk är hel helt enkelt inte, om människorna ifråga inte är jag eller min man för då tigger fröken gärna pussar.
Så skillnaden är alltså att sitta i ett katthårsimpregnerat hem med eller utan kattsällskap som sitter på en stol/soffa en bit bort. 🙂

khaleesi
1

Våra gäster får acceptera att våra katter bor här, det gör inte dom! Våra katter är inte så glada i främmande människor och kan tycka det är lite jobbigt när det kommer hit folk och väsnas så dom går undan och kommer fram när dom känner för det men dom är aldrig på folk eller vill sitta i deras knä eller liknande så vi har aldrig haft nån här hemma som har tyckt eller upplevt att katterna är jobbiga!

Vi har mer problem med att folk som kommer hit inte kan låta katterna vara ifred utan ska hålla på att lyfta katterna och gå runt och bära på dom eller håller fast katterna för att dom vill att katterna ska sitta i deras knä. Vi får ofta säga till folk att låta katterna vara ifred eftersom dom inte uppskattar det alls.