Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 9388 ggr
denizecarmen
0

Dentastix till katter?

Finns det?

Tarotstollan
0

Bra fråga, det undrar jag också! Jag har letat men inte hittat några. Undrar om katterna skulle tugga på hund dentastix?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

IceJossan
7

Vad jag vet så finns det inte. Det är dock väldigt många som säger att Dentastix är värdelösa för tandhälsan.

Äter katten rått kycklingkött är råa kycklingvingar utomordentligt bra! Även broskbitar från diverse djurslag. Det är rena rama tandborstningen :) Men ben ska absolut inte vara tillagat eller mikrat eftersom de bli totalt livsfarliga då.

[HundochKatt]
2

Instämmer med #2. Dentastix fyller inte sin funktion tyvärr. De är alldeles för mjuka och håller inte länge. Bättre att ge tex. kycklingvingar.

Em_
2

Dentastix är inte så där fint gumigaktiga som reklamen ger intryck av. Min hund i kattstorlek äter upp en på typ en minut utan att gnaga, han tuggar bara i sig den. Sist jag kollade var det inget i själva innehållet som skulle hjälpa tänderna, utan bara just gnagandet. Som alltså inte sker för att de är så lättuggade. Jag håller med #2 kör på vingar.

Det här är kanske inte det man helst stoppar i katten…
DentaStix® Sammansättning: Spannmål, Vegetabiliska biprodukter, Mineraler (varav 2,5% natriumtrifosfat), Kött & köttbiprodukter, Vegetabiliska proteinextrakt, Oljor & fetter.

IceJossan
4

Uschnej, katten ska inte äta spannmål och sånt skit :( Inte hunden heller egentligen.

VampireGirlElvira
1

Jag ger min katt Plaque Of Dental Bites och Plaque Of pulver i maten. Det hjälper mot tandsten. :)

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Leritza
1

Skulle nog hällre ge riktiga ben ur munhälso synpunkt. Dentastix skulle nog kunna funka som godis. #6 vad jag har hört kan plaque off va skadligt för katter pga hög jodhalt plus än inte göra direkt skillnad på redan befintlig tandsten mer än blir lättare för vetrinär att ta bort. Därimot kan det nog ha förebyggande effekt, men vet i sjutton om jag skulle våga ge det direkt regelbundet.

VampireGirlElvira
0

Njae, jag ger min katt lite då och då nu Plaque Off, men när han hade tandsten, så gav jag honom det ungefär tre till fyra veckor, och sedan for jag till veterinären med honom för att se ifall det hade försvunnit, och det hade den. :)

denizecarmen
0

Plaque off? Är det såna godisar eller? Eller man häller i maten? Min ena katt luktar äckligt i munnen, hade velat köpa något som hjälper mot det. Kan påpeka att mina föräldrars hund äter dentastix och det hjälper bra mot andedräkten..

Em_
0

Polkagrisar hjälper också mot dålig andedräkt ;) Visst kan man ge det till hunden om man vill, men jag tycker inte att det är en så fantastisk produkt som reklamen ger sken av.

VampireGirlElvira
0

#9, det är både i pulverform och som " godis". :)

Tarotstollan
0

Fick chansen i dag att testa om katter ens smakar på hundens Dentastix. Jag köpte en hundtidning och då var det medskickat 2 Dentastix, som jag gav katterna en liten bit av. De nosade och sen gick de iväg, inget för dem alltså!
Min granne under mig som har hund fick dem, deras hund  blev glad i alla fall!😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!