Kattvakt, behöver tips
Min syster är bortrest en vecka och jag har sagt ja till att passa hennes katt. Jag frågade henne först om inte katten kan vara här hos oss så blir det lättare att passa han samt att han får umgås med oss. Men hon sa att det inte går.. Men nu är jag lite orolig när det gäller katten. Jag ska åka dit varannan dag och ge den mat och vatten samt göra rent kattlådan. Jag har ingen möjlighet att stanna där några timmar för att umgås med katten utan det blir bara in och sen ut när allt är klart. Är det verkligen bra för en katt? Jag har aldrig haft katt och kan inte så mycket om dom. Vet att dom är relativt självständiga men kan väl inte vara ensamma hur länge som helst? Denna katt vet jag också att han älskar att gosa och myser gärna i soffan med en hur länge som helst när man är på besök. Är det dumt om jag tar hit katten iaf? Kan den må dåligt av det? Jag får bara dåligt samvete av att veta att han är där hemma helt själv dag ut och dag in. Tacksam för tips och råd.
Enligt lag ska en katt ha tillsyn minst en gång - eller är det två gånger? - per dygn, så mat, vatten och lådstädning varannan dag räcker inte. Det borde vara bättre för katten att vara hos er, speciellt om den får med sig sin egen låda och mat.

Tillsyn minst 2 gånger om dagen- gäller även utekatt! Påpeka detta för din syster att det hon gör är olagligt.

Känner katten dig sen innan är du en trygghet, bättre att katten bor hos dig kan jag tycka.
Nej ensam i två dagar i rad får katten inte va! Som #1 och#2 säger så är det lag på att katten måste ha tillsyn minst två gånger om dan.
Om du inte kan vara där mer, så skulle jag ta med katten hem och filtar/kuddar, sandlåda, fraktbur, leksaker och annat som luktar "hemma" (kläder från din syster t ex). Och sen låta katten få vara i ett rum endast till att börja med om den är skygg och inte van att vara hemma hos er. Är den orädd så kan den gott få vara i hela bostaden eller åtminstone där ni brukar vara. Se till bara att den har nånstans dit den kan dra sig tillbaka när den vill vara ifred.
Ni har ingen i er familj eller din systers vänner som kan hjälpa till att se till katten annars? Är det en utekatt så kan det vara bättre att låta katten vara hemma men få tillsyn två gånger om dan.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ta med dig katten hem till dig!
Som de andra skriver ska katter enligt lag ha tillsyn två gånger per dygn och inte varannan dag.
Även för kattens skull måste det ju vara bättre att den får vara hos er eftersom det du beskriver låter som en social katt!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Kisse har det säkert bättre hemma hos dig än att få besök varannan dag! Du och katten känner ju redan varandra och den älskar att gosa, så det skulle säkert gå bra….
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack för alla svar. Ska definitivt prata med min syster om detta när hon kommer hem ang hur mycket tillsyn en katt behöver. Jag kommer nog ta och hämta katten idag redan och göra som #4 skrev här. Tack ännu en gång.
#7 Lycka till! Det brukar oftast gå bättre än man tror och du gör det bästa för katten, hoppas din syster kommer att förstå det.
Det är ju bra också, kan du ju säga till henne, att om det blir fler gånger så har kisse ett extrahem den känner igen sig i…
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Här hittar du reglerna från jordbruksverket.
Glad Skåning
Kanske höra med henne exakt varför hon inte ville detta?
Kolla även upp så att ditt hem eller rummet som katten ska vara i är kattsäkert! 🙂
Ja anledningen hon sa var att hon ansåg att han skulle bli för uppstressad av att flytta till ett tillfälligt hem 1 vecka. Kan det bli så tro? Kattsäkra 😁 Vad behöver jag tänka på då? Är ju som sagt inte alls vann vid katter. Tacksam för svar.
Det beror nog på den individuella katten, det vet nog din syster bäst själv… Du borde kanske prata med henne snarast?
Hm jag vet inte riktigt. Vissa växter tex är giftiga. Lösa snören är farliga för att katter har sväljreflex och inte kan sluta försöka svälja ner ngt så de kan kvävas på sådant. Beror väl på hur gammal katten är, kattungar är ju lite annorlunda. Bara att googla "kattsäkra hemmet", "farligt för katt" osv! 🙂 tex
http://www.nerk.se/att-ha-katt/katthallning/kattsaekra-hemmet
Ok tack!
Ja tyvärr har jag inte möjlighet att prata med henne då hon är i London nu. Men jag har hämtat honom och hans saker också. Han vart super lycklig när jag kom in i lägenheten där han bor och ville bara gosa och följa efter mig vart jag än gick, Dock vart han inte så glad över att jag tog in han i transportburen. Trodde han skulle avsky mig efteråt. Men nu när vi är hemma hos mig är han faktiskt väldigt trygg verkar det som. Otroligt nyfiken, luktar och stryker på allt. Vill gärna gosas här i min säng osv. Så det verkar gå jätte bra än så länge :)
Toppen! Vad glad jag blir! att du tog hem honom till dig! Underbart! Och han har redan visat dig att det var det bästa du kunde ha gjort! Stor eloge till dig! 👍🌺🤗
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
En stor eloge till dig!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Tack så mycket och tack för alla råd :)
Jättebra gjort! Stackar'n så övergiven han måste känt sig ensam hemma hela dygnet. Blir din syster sur, så hänvisa till alla svar du fick här. Och påtala att det är olagligt att göra som hon ville.
Medarbetare Hittekatter iFokus