Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 729 ggr
Bästakompis
2015-02-21 00:25
2

Foder till 7 mån katt

Min katt är snart 7 mån och nykastrerad. Vad jag undrar över är att alla, t ex veterinären som kastrerade, rekommenderar att börja med ett foder för kastrerade katter som är kalorisnålare. För det första är ju min katt fortfarande en unge som växer, eller?? Hon vägde 2,3 kilo hos veterinären och har lite "iller-lik" figur. För det andra är hon väldigt lekfull och aktiv, trots att hon är en innekatt. Hon rusar runt och uppför sin klätterpåle så hon blir andfådd flera gånger om dagen. Dessutom hoppar hon efter mig för det mesta när jag går runt i lägenheten. Så det känns fel att ge henne nåt tråkigt dietfoder fullt av växtprotein bara för att hon är kastrerad. Naturligtvis vill jag att hon håller formen, men nån måtta får det ju vara…

MonicaLagerquist
2015-02-21 07:06
2

Vad äter hon nu?

Dietfoder är ju som sagt ingen höjdare.

Antingen BARF eller blötmat skulle jag rekommendera.

Stolt ägare till tre La permer

thorntagg
2015-02-21 09:01
0

Att rekommendera ett kalorisnålt foder till en kattunge är oförsvarligt enligt mig. Hon växer ju fortfarande, som du mycket riktigt påpekar, och behöver all näring hon kan få! Ge henne någon bra blötmat framförallt, och låt henne äta så mycket hon vill!

[[pimey]]
2015-02-21 09:59
1

Absolut inget diet foder det gör oftast katten fetare och katten växer fortfarande. Spannmålsfritt eller blötmat om man inte ids BARFA sin katt

Bästakompis
2015-02-21 10:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, då är jag inte helt ute och cyklar då…hon får Mjau eller Pussi våtfoder (en Pussisort utan spannmål/växtprotein), Perfect Fit Junior torrfoder när jag är på jobbet, och en äggula typ varannan dag. Jag är försiktig med mängderna eftersom jag har haft för runda katter förut, det blir mus-stora portioner åt gången. Men det kanske jag inte behöver vara då när hon är så aktiv? Hur länge växer katter?

[[pimey]]
2015-02-21 12:58
0

Jag har dei tillgång till mina fertila och kastrater och ingen är fet, skulle jag däremot portionera upp det som jag provat rasade en i vikt och 2 blev feta. Att det alltid finns mat gör att de inte behöver stressa upp sig på när de ska få mat och att de kastar i sig när de väl får mat

[[pimey]]
2015-02-21 12:59
0

Ger man helt enkelt fel mat så blir de feta

[HundochKatt]
2015-02-21 13:38
1

En kastrerad katt behöver inte speciellt foder. Blir den tjock så ger man bara lite mindre mat och blir den för smal så är det bara att ge mer. 

Kastratfoder är ju bara ett försäljningstrick.

[[pimey]]
2015-02-21 16:20
1

Katter blir INTE fet av mängden utan av innehållet. Dåligt innehåll med massa spannmål och sånt gör en katt fet oavsett mängd.

EvaSe
2015-02-21 17:29
1

Väg katten regelbundet typ gång per månad, när du ser att den närmar sig lite rund så kan du dra ner på maten.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[HundochKatt]
2015-02-21 20:14
4

#8 En katt bli fet om den äter alldeles för mycket. Du har väl hört talas om kalorier in och kalorier ut, eller? Att påstå något annat tycker jag är okunnigt! Men visst, de kan bli tjocka av både FEL mat och FÖR MYCKET mat.

sagan
2015-02-21 22:40
3

Man ska dock vara medveten om att när en katt har kastrerats så sjunker ämnesomsättningen med 30 procent oavsett om det är en kattunge eller inte. Så det är alltid bra att hålla koll på vikten. Det går fort om de går upp vill säga. 

En katt kan visst bli fet även av rätt mat om den äter för mycket, allt handlar om katten i sig. Alla katter är inte lika, alla kan inte äta fritt utan man måste hålla koll på intaget. Så jag skulle se vad för typ jag har och utfodra utifrån det. Kan den ha fri tillgång så ger du så, kan den inte får du portionera, Du behöver inte ha torrfoder bara för att du är på jobbet. Du kan frysa in blötmat och ställa fram så tinar det långsamt och kisse kan äta blötmat även om du inte är hemma. Om du vill låta bli att utfodra med torrfoder. De man luras av är att det ser så lite ut när man häller upp torrisar att man många gånger ger mycket mer än vad katten bör äta. Jämför man blötfoder mängd med torrfoder är det stor skillnad. 100 gram av Mjau blötfoder är runt 22 gram torrisar beroende på den omsättbara energin just det torrfodret du ger har. 

För att ta reda på hur mycket din kisse ska äta och bör äta är att väga henne det bästa. Även känna på revbenen är ett bra sätt. Märker du att de börjar kännas mindre under fingrarna får man kanske se upp eller leka mer eller dra ner på maten.