Foder kastrerade honor
På torsdag ska mina honor kastreras. Jag funderar därför lite över fodret. Just nu käkar den ena torrfoder från taste of the wild och mjau blötfoder. De andra två får torrfoder från friskies. Det sistnämnda är jag absolut inte nöjd med men de totalvägrar all annan mat! Jag är därför lite orolig att de ska gå upp en massor i vikt nu efter kastreringen. Jag bet att det finns en massor olika specialfoder, är dessa något att hänga i julgranen? Eller tror ni att deras aptit kommer öka så mycket att de kan lära sig äta samma mat som den förstnämnda katten?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Specialfoder typ dietfoder, kastratfoder o.s.v. är för en frisk katt sämre än samma märkes vanliga foder, så att säga.
Friskies är inte mitt favoritfoder, men om de totalvägrar all annan mat är det inte mycket mer du kan göra än att försöka blanda i lite annan mat och se om de ändå äter och på så sätt få de att äta något bättre..
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Har du testar Orijen på de som matvägrar? Många katter föredrar det fodret har jag märkt. Applaws är kanske också något att prova? Båda sorterna finns i små påsar, många zooaffärer har även smakgaranti där du får pengarna tillbaka om du inte har tagit mer än 20% av påsens innehåll, kan vara bra om man vill testa sig fram!
Jag har provat flera sorter, royal canin, eukanuba, arion, Hills, purizon och alla de där sorterna som finns på coop. Har även provat flera olika blötfoder men det är bara friskies som går hem!
#1 Jag försöker lura i dem totw i deras mat, det fungerar ibland men oftast lämnar de kvar maten i skålen. :/
#2 Orijen har jag inte provat pga priset, men kanske värt ett försök, i alla fall prova att blanda ut det med det de får nu. Annars får jag väl hoppas på att deras aptit ökar så mycket att de kan slänga i sig vad som helst ;P
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Det kan ju vara värt att testa ge Orijen, du har ju även Acana som ligger något lägre i pris. Men somsagt, kolla upp om någon zooaffär i närheten erbjuder smakgaranti så att du slipper att lägga ut en massa pengar i onödan, dom flesta har detta eller kan ordna det. :)
Har du provat långsam överfasning från friskies till annat torrfoder? Det är oftast att man går för fort fram som katterna inte hänger med och vägrar. Ibland kan en långsam överfasning röra sig om att byta ut några få korn per vecka. Du får prova dig fram men att inte ge upp direkt är bra. Dock får det inte gå allt för lång tid utan att katterna äter något. Katter är ibland väldigt svåra att få över på det som vi vet är bättre för dem. De går efter smak och inget annat. 🙂 Men med tålamod och envishet går det, även om det tar lång tid.