Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 13277 ggr
Sofia22
2015-02-15 22:07
0

Allergikatter

Hej!

Är så sugen på att skaffa katt. Men är tyvärr allergisk… 

Någon som kan rabbla upp några allergikatter kanske? :) 

tack på förhand.

ChristineL
2015-02-15 22:11
7

Finns ingen ras man kan säga till 100% funkar. Men rexraserna (devon, cornish, selkirk) kan funka. Sibirisk katt och norsk skogkatt kan också funka. Eller en huskatt :) Kolla runt bland olika uppfödare om du har möjlighet att hälsa på för att testa, det borde inte vara något problem. Men, det är individen och inte rasen det hänger på.

MonicaLagerquist
2015-02-15 22:16
13

En porslinskatt som du diskar regelbudet så att den inte är dammig.

Stolt ägare till tre La permer

[Manukahoney]
2015-02-15 22:18
4

Det finns ju en del alternativa behandlingsmetoder mot allergi, om du har råd att prova. Flera jag känner har gjort det och fått bra resultat. Kolla  tex bioresonansterapi och traditionell kinesisk akupunktur. Det du också kan göra på egen han är att sluta med mjölkprodukter, för många hjälper det att göra den koständringen.

Men det finns ju de som står ut med sin kattallergi, av kärlek till sin katt och äter allergitabletter och tar ögondroppar och nässpray. Det finns ju läkemedel mot symtomen. Så fundera lite på det.

Wellcraft
2015-02-15 22:48
2

Allergi varierar från individ till individ och är inte alls ofta rasbundet heller.
Jag är kattallergiker men har funnit något slags mönster.
T.ex så är jag extra känslig mot kastrerade hanar, har hittils inte klarat av en enda katt som gått på foder med mycket spannmål.
Jag tål långhår bättre än korthår.

Hälsa på hos olika kattuppfödare. Birma t.ex brukar funka bra med allergiker, även om det inte finns några garantier.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

IceJossan
2015-02-16 08:06
1

Testa även att helt utesluta citronsyra samt artificiella konserveringsmedel och färgämnen ur kosten, för de flesta av dessa orsakar överkänslighet och allergiska besvär.

kataka
2015-02-16 10:58
1

vi är allergiker i  min familj- jag mot pollen och kvalster och min son mot hund,katt,häst,ko,gräs,björk och vi har haft katt hela tiden det kom fram att han är så allergisk när vi hade kissen i 3 år och frågan var vad ska man göra då? lösningen var mycket enkelt jag har pratat med vår läkare om detta och hon sa dammsug varje dag,byt säng kläder varje vecka tvätta i 60grader bädda sängen med överkast och gosa ej med katten nära ansiktet  det har funkat jättebra han fick använda ögondroppar och tabletter sporadiskt 4-5 gånger om året och katt rasen som vi har är birma,nu flyttade han hemifrån och de skaffade med flickvännen också birma men det funkar ej lika bra som hemma båda två latmaskar slarvar med detta som gör att det funkar med djur när man är allergiker , så vill du skaffa katt det bästa är att du kanske semesterpassar en katt kanske åt dina bekant-familj så du får en uppfattning om det skulle funka annars kan du göra som vi städa hela tiden.

Gosis12
2015-02-16 15:08
0

En utav mina systrar är allergisk mot råttor och katt. 

Råttor tål hon fortfarande inte men hon klarar honkatter som är tidigt kastretade. Röda katter, kattungar och okastrerade hanar är störst problem för henne.

Hon måste också dricka vetegräsjos varje dag som hon själv odlar i fönsterkarmen.

Före vetegräsjosen var hon tvungen att ta allergimedicin men slipper det oftast nu.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

sagan
2015-02-16 17:16
2

Man kan börja som jourhem till någon kattförening då det är helt olika på vilka katter man reagerar. När ni väl får hem en som du inte reagerar på så är det bara att adoptera. 😉 Man kan även be att få med sig lite päls från kissen man är sugen att köpa. Sover med det och ser hur du reagerar. Tror att det kan dröja upp till två veckor innan man reagerar om man nu skulle göra det. 

Jag har hört att våttorkning är bättre än att dammsuga då partiklarna far runt som de inte gör när man våttorkar. En del har blivit bättre genom att utesluta så mycket kohydrater ur sin kost de bara kan.

iiiiissa
2015-02-17 10:13
1

Sphynx är en ras en del (långt ifrån alla) tål :) Min sambo är allergisk mot pälsdjur och har dessutom astma, men vi åkte och provnosade hos en uppfödare. Han reagerade ingenting, inte ens i rummet där de har parningar och kattungar. Uppfödaren och hennes man är allergiska och de kände av allergin när de var i det rummet, men inte min sambo :) Han kände inget när vi träffade kattungarna heller så vi tingade en liten som flyttar hem till oss på lördag :)

Det jag vill säga med det är, testa!  För vissa fungerar det och vissa fungerar det inte för! :)

Katthemsmatten
2015-02-17 16:35
1

Det bästa rådet du fått här kommer från den som föreslog att du skulle bli jourhem. Även om du inte reagerar på en katt i början så kan det med tiden bli en reaktion. Personligen tycker jag inte att man ska experimentera, både för den egna hälsans men också för kattens skull. Jag förstår din längtan efter katt, men ibland får man nog inse att det inte blir mer än en dröm.

Medarbetare Hittekatter iFokus