Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 13745 ggr
cosmonita
2

Fisk till katter

Jag har förstått att kattägare, här på forumet i alla fall, är väldigt noga med att inte ge fisk eller mat med den minsta fiskinnehåll till sina katter. Om jag förstått så beror det på att "man" anser att fisk är/kan vara allergiframkallande men jag har ingen koll på detta egentligen.

Kan någon förklara för mig varför man inte ska ge fisk till sin katt?

Förr var det vanligt att katter fick fisk, vad är skillnaden nu? Har fiskallergi hos katt ökat?

Snälla upplys mig eftersom jag känner mig skeptisk och ger fisk till mina katter som jag gjort i alla år. Jag är inte den som inte kan ändra mig om jag övertygas av bra argument och gärna källhänvisningar.

line84
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan väl inte direkt svara på dina frågor.. Men har man en katt som inte reagerar på fisk så är det väl bara att ge! Jag har en katt som kräks en liten stund efter varje gång han har fått fisk. Har tänkt på detta en lång tid och "undersökt" det och kommit fram till att det måste vara fisk som han inte tål.

Neonova
2

Det här vill jag också gärna ha svar på. Är det bara pga allergi eller finns det andra orsaker till varför fisk är dåligt? Och är det likadant med skaldjur?

Silvestris
0

De huvudsakliga skälen att avstå fisk (förutom allergi) är väl : 1. Fisk innehåller mycket fleromättat fett vilket kan orsaka pansteatit om man inte berikar med E-vitamin. 2. En del rå fisk innehåller tiaminas som kan orsaka tiaminbrist vilket kan vara dödligt. Men det krävs rätt mycket fisk för att dessa problem ska uppstå.

noir
0

Jag är noga med att inte ge fisk för de som #3 skrev samt att jag är rädd för fisk allergin. jag kan låta vissa saker gå igenom med fisk, men skulle aldrig ge ett helfoder med fisk som proteinkälla. Min katt får nöt, fågel, fläsk , lamm

pebb
0

Jag kokar fisk till mina någon gång ibland, även om det är sällan, har aldrig haft några problem.

Min ena fick även kokt fisk när hon hade problem med magen.

[sakring]
0

Mina  får kokt alaska pollock 1 gång per vecka det tycker jag de kan få och de tycker om det. Annars får de ingen fisk och framförallt inte tonfisk som innehåller histamin.

[Mariefredskatter]
0

Ger mina katter Royal canin digestive eftersom dom lätt får dåliga magar och där är fisk huvudingrediens. Dom får också Mjau blöt nån gång om dagen. Inga problem med fisk här.

[Mimsynims]
1

En av mina katter har med stor sannolikhet fiskallergi (troligen jag som råkade trigga igång med tonfisk), dessutom som nämnts innan så innehåller mycket fisk skadliga ämnen.

Vitfisk tror jag dock nog att man kan ge då och då.

Rorvers
1

Vi har en brygga vid oss och katterna kommer springande så fort dom ser att i går ner dit, då vet dom att det är fisk på gång. Så vi ger katterna fisk varje gång vi fångar någon. Dom kan få flera var, dom sväljer dom på ett svep. Dom älskar Fisk och vi har inte märkt av något att dom har varit allergisk.

Men som alla andra säger att om man skulle märka något så ska man nog inte ge Katten fisk. Men Det är ju egentligen en av deras naturliga instinkter att fång och äta fisk.

[Emma--]
0

Man bör väl inte ge rå fisk? :/

noir
0

#10 tänker du på något speciellt varför de inte skulle vara bra?

[Emma--]
0

#11 Jag har för mig att jag läst något om det, men kan tyvärr inte minnas vart jag läst det. Men hittade just svaret i #3.

noir
0

#12 aha! Ja jo det är ju sant, jag ger själv inge fisk men nån rå gör nog inte mycket… :)

[Emma--]
0

#13 Det finns fisk i fodret jag använder nu, och när jag åt fisk fick dom smaka någon gång. Men jag föredrar att ge dom annat och ser fisk mer som godis för katterna.

cosmonita
1

Tack för svaren. Då är det inte så utbrett som jag trodde med uppfattningen att man inte ska ge fisk alls. Jag tycker ju att man inte behöver behandla katten som fiskallergiker om den inte är det men man ska naturligtvis undvika allt som katten inte mår bra av. Jag ger ju inte överdrivet mycket fisk heller men det är inte så att jag undviker det heller.

noir
0

#15 man kommer nog inte undan fisken helt om man inte tänker hela tiden på att ta bort fisk. Jag är inte sån som vägrar ge för att det kan vara fisk i. Men finns det ett alternativ med fisk och ett utan så väljer jag till 99% de utan fisk :)

Silvestris
3

#9 Nej, det är inte en naturlig instinkt att fiska och äta fisk. Kattens naturliga bytesdjur är små däggdjur, fåglar och enstaka reptiler/amfibier. Katten jagar naturligt på land, inte i vattnet.

Rorvers
1

#17 Okejokej, Men jag tror ändå inte att man ska vara rädd för att ge sina katter fisk då man har gett katter fisk i alla år nästan, och det finns fisk i kattmat.

MEN om man skulle märka att katten skulle vara allergisk mot fisk ska man ju självklart inte ge dom. Men det är ju gott för katten att få lite fisk då och då. Men eftersom våra katter inte är det och älskar fisk så ger vi dom. Dom fångar dom själv ur vatten burken också.Glad

Jag menar inte att dom simmar i vattnet för att ta fisk.

[Emma--]
0

#18 fast det är ju tyvärr ingen garanti. Allt kattfoder är inte bra för katter, det finns ju massor av sorter som inte är direkt anpassat efter rovdjur som katter är. Och om det t.ex finns för mycket magnesium så kan det ta lång tid innan katten får problem pga det.

Rorvers
1

#19 Okej jag kanske har fel, vem vet. Men ändå om ni säger alla dessa argument så kommer jag inte sluta ge mina katter fisk om jag inte ser att dom lider av det. Men nu handlar det ju inte om mig utan om den som skrev inlägget och jag skriver vad jag tycker är bäst och ni skriver vad ni tycker är bäst.

Jag tycker ändå att man inte bör vara för överbeskydande, men självklart att man vill att sin katt ska må bra, men som sagt det den inte lider av Flört

Eiyra
2

Det enda min katt kan äta är torrfoder som är 100% fiskproteinbaserade då han är allergisk mot någon av de ingredienser i köttproteinbaserat torrfoder. Förmodligen är det kycklingproteinet, eller någon tillsats i fodret, han är allergisk mot. Kokt torsk är det enda han kan äta om han blir dålig i magen.

Man får testa sig fram till vad som fungerar bäst för ens katt. Alla katter fungerar olika. En del katter utvecklar foderallergier och en del inte. En del katter har känsliga magar och andra klarar av att äta i stort sett allt.

Om din katt mår bra av den mat du ger och inte har några vitaminbrister eller några symptom på ohälsa så ser inte jag någon anledning till att inte fortsätta att ge den mat du ger.

[sakring]
1

Du ska inte ge dina katter rå fisk då det  förstör ett b-vitamin.

cosmonita
0

# har du någon källa på det?

[sakring]
0

TinaHillebo
0

Jag ger mina katter spanmåls frit mat å de märket gör mat på enbart då kött eller fisk så de skulle då vara skadligt för mina katter att äta ett foder med fisk i? Sen händer de att dom får vanlig fisk men inte tornfisk.

Zepp
3

Utan att ha läst alla inläggen!

Fisk är inte kattens naturliga mat!

Katter har problem att hanterar fleromättat fett, framförallt förekommer det i feta fiskar!

Katter skall ha mättat fett, dvs sådant som finns främst i landlevande djur!

Problemet uppstår iomed att fleromättat fett kräver mer E-vitamin, för att inte härskna!

Katter har problem med att bilda E-vitamin iomed att de är anpassade för mättat fett som förekommer i deras naturliga bytesdjur!

Såå.. var ligger problemet.. jo de kan få E-vitaminbrist.. om man ger dem för mycket fet fisk!

Det i sin tur kan ge upphov till sjukdom eller besvär!

Så ge hellre möss än fisk till din katt!

Du kan oxå testa att ge råa kycklingvingar när du ändå lagar till kyckling!

Eller mus-stora bitar av rått kött, så de får tugga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bizi
1

Fisk, så som tonfisk, som man gärna ger till katter är ett rovdjur som innehåller mycket tungmetaller, något jag inte vill stoppa i mina katter (eller mej själv).

Sedan är det som sagt vanligt allergent, jag hade en katt som fick fisk-allergi, och jag kan meddela att det var en dyr historia hos veterinär innan vi fick veta vad det var och såren var inte vackra, så nej mina får ingen fisk alls!

[trh]
1

Jag ger fiskfritt torrfoder, men våtfoder varierar jag i smakerna då mina lätt tröttnar. De tröttnade på Mjaus, ICAs och nu har jag kört gourmet ett tag vilket fungerar bra även om det inte är den blötmat jag helst ger. För mig är det bättre att de äter blötmat än inte alls.

[cicoccabim]
2

Jag önskar att jag hade vetat att det är ganska vanligt med allergi mot just fisk  hos katter- för nu har jag en katt som inte tål varken fisk eller fiskolja (det kan finnas spår av fiskproteinet i oljan som då framkallar reaktionen). Det kom över en natt, och orsakade mycket kliande hos henne, och oro hos mig. Det är hopplöst att hitta kattmat utan detta i- så det blev den största orsaken till att börja BARFa, dvs ge rå mat. Hon verkar må fantastiskt bra på detta! Jag kommer aldrig att ge fisk till någon katt igen- hennes mat idag är mycket mer varierad än den var innan allergin, och billigare…… ;)