smuts el skabb?
Fick hem en katt från katthem för ca 1 v sedan. När jag hämta henne sa dom att hon är jättesmutsig i öronen och att jag kunde göra rent dom. Självklart tänkte jag men har väntat lite just för att jag känner inte henne än och vill inte hålla fast henne de första jag gör.. men imorse så klia hon något fruktansvärt och jag stog inte ut, så försökte rengöra men va inte så populärt ;) Det är mörkt och som små svarta flagor eller hur man ska förklara.. de har trillat ur lite med. Detta ska självklart kollas upp!! Men jag fick lite panik när jag börja tänka på skabb, hon är ju besiktigad men när vet jag ej. Kliar dom non stop vid skabb? Kan smuts se ut som skabb? Borde katthemmet märkt om det var skabb? Behöver lugnande ord från er. Ska ringa katthemmet när dom öppnar. Har enorm insektsfobi så bara ordet skabb gör mig galen :/ Tack på förhand :)
||My Love For Animals Is Immortal||
Låter som öronskabb tycker jag. ring en veterinär och be om recept mot det. Medlet ska droppas i nacken och INTE i öronen (ifall att du inte vet, många droppar det i öronen och det gör fruktansvärt ont på katten)! Det kan vara så att veterinären vill undersöka först innan den skriver ut medlet så då får ni göra så. Man brukar få 3 pipetter i en förpackningen och det brukar räcka med en pipett/katt. Alla katter i hemmet ska behandlas.
Mvh Linn
Kolla med katthemmet först vad som har gjorts. Mycket möjligt att katten HAFT skabb och fått skabbmedel, och sen så har man inte kunnat rengöra kattens öron av någon anledning (omedgörlig etc). Och då ligger ju skabbresterna kvar fast det är "dött" och bara behöver rengöras, om du förstår hur jag menar. Kan ju klia av att det ligger kvar rester. Om det är en adopterad katt så tycker jag att katthemmet bör ha behandlat katten för ev. öronproblem. Även om det är en jourkatt (?) du precis fått in från hemlöshet så borde den ju fått något vid besiktningen för detta?
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
#2 Ja så kan det ju faktiskt också vara, tänkte jag inte på! :) Skabbresterna försvinner faktiskt inte av sig självt utan man måste tvätta bort dom. Det kliade mycket på min katt när hon hade resterna kvar.
Mvh Linn
Ringde till katthemmet och enligt deras journal är hon inte beh mot skabb så har inte haft det vid besiktning, men är tydligen inte omöjligt för dom att få det på katthemmet så ska dit med henne så skulle dom kolla i mikroskåp. Men vid skabb kliar dom inte sönder sig då? För det har hon inte gjort.
#4 Får det gå för långt kan de absolut klia sönder sig. Det beror dock också lite på hur vassa katten klor på baktassarna är. Ju vassare klor ju smabbare går huden sönder när de kliar.
Mvh Linn
#5 Jo de är ju klart. Men om det nu skulle vara skabb så tycker jag det är konstigt att dom missat det i så fall. Men hon på katthemmet var väldigt noga med att vi skulle kolla det så det känns bra. Tänker ju på min andra misse med att han inte ska få de. Tack för era svar! :)
#6 Om katterna har umgåtts har den andra säkerligen redan blivit smittad av det då det smittar väldigt lätt. Det kanske inte märks än men det lär göra det så småningom.
Mvh Linn
#7 vet du vad beh kostar?
38 Nej det minns jag inte men det var inte så extermt mycket. Det brukar vara 3 pipetter i ett paket och en pipett räcker till en katt. En behandling räcker.
Mvh Linn
Är det Stronghold så kostar det ca 240 kr för ett paket.
#9 #10 Ok tack
Liten uppdatering! Efter många om och men så har jag nu varit hos vet och visade sig att hon har svamp. Så fått behandling. men smart som jag är så tänkte jag inte på att fråga om de smittar? Har ju en till misse.. Hon hade svampen när jag köpte henne så katthemmet måste ha de där då.

#12 Jag behandlar en katt med svamp i öronen. Ingen av de 4 andra katterna har symptom trots att de bor och myser ihop. Så jag tror inte att det smittar, veterinären ska heller ingenting om det när jag sa att inga andra har symptom.
Öronskabb smittar men det finns något som heter symtomfria bärare. Det smittar också till hund, men inte till människa.
#13 hur håller du fast katten? Eller har du hjälp. Hon är helt omöjlig här! Jag gör detta på egen hand och hon vill inte vara still.
Försök vira in henne i en stor handduk så att bara huvudet sticker ut. Och/eller sätt på tratt medan du behandlar henne. Katter kan verkligen konsten att försöka ta sig ur ett grepp, men det är viktigt att hon verkligen blir behandlad. Kan någon granne eller kompis komma hem och hjälpa dig att hålla medan du behandlar om inte handdukstricket fungerar?
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ska testa med handduk. Tack :) Blir så nojig, hon springer ifrån nu när jag går mot henne, förstörs relationen pga detta nu? Önska jag kunde tala om för henne att detta är för hon ska bli bra!

När hon ligger på ett bra ställe så att jag står i vägen om hon backar, viker ut-och-in helt och hållet på örat, håller med vänsterhanden runt hela huvudet så att hon inte kan skaka på huvudet och hålla på örat med tummen, droppar snabbt med högerhanden och håller samtidigt emot huvudet även med lite av den handen.
Svårt att förklara så att man förstår sådär kanske :P
Hon hatar det iaf också och man måste vara riktigt bestämd och fast i greppet.
#18 Jag måste innan varje behandling göra rent grundligt också. Hon är verkligen inte medgörlig alls! Tar ut alla klor och sliter sig loss även när jag har ett grepp i nackskinnet för att kunna vira handduk runt. Dom fick ju ge henne lugnande hos veterinären för att kunna göra rent och då var vi ändå 2st.
#19 Det är dessvärre inte ovanligt att de inte begriper sitt eget bästa. När de börjar bli friskare/renare i örat brukar det gå bättre. Kanske för att det då gör mindre ont eller om de faktiskt fattar att man vill dem väl. Jag vet inte vilket, men det brukar lösa sig. Hoppas du kan få någon som kommer och hjälper dig.
Medarbetare Hittekatter iFokus
min katt hade skabb när jag tog hem honom, då trodde jag det först var smuts tills en kvinna som haft katt hela sitt liv sa att det nog var skabb. Visade sig att det var det, en gång såg jag ett litet skabb krypa ut på hans päls, vit var den, det var under behandling, den försökte väl fly, men pytte pytte liten, bara för katten är svart jag kunde se.
Efter va han fortf mutsig i öronen, han har blivit kollad 2 ggr efter behandling, båda gångerna ingen skabb lr svamp, bara en katt med skitiga öron. Tack för den.
Så nu får han bara acceptera läget att jag måste rengöra hans öron minst 1 gång varannan v.

#21 Skabbkvalster är så minimala att det behövs mikroskop för att se dem. Det var nog nån annan större kvalster, loppa eller lus du såg.
nr #22
bläääää, aja, de e nog väck nu :/ va 1,5 år sedan hehe.
Det har gått en aning bättre att ge henne medicinen nu. Förmodligen för att de inte är så irriterat längre. Ska man gå till veterinären igen för att kolla att det är borta? Jag skulle ju vilja kolla min andra katt också för att vara på säkra sidan. Skulle han ha fått svamp också så blir jag galen! Nemen då får katthemmet ställa upp med plats åt katten under beh tiden. Det kan ju inte hålla på att gå emellan dom. Det tycker man dom borde ställa upp med eftersom jag köpte henne med svamp i öronen utan vetskap om det.

#24 Jag var på återbesök med min jourkatt igår. Hon som behandlats mot svamp. Det är INTE smittsamt, men däremot väldigt vanligt. Det beror ofta på att katten har överaktiva körtlar inne i öronen som alltså producerar för mycket sekret och att det fastnar där inne till klumpar istället för att komma ut som det ska. Det bildas då större och större klumpar och det blir en härligt trevlig miljö för svamp att frodas i. Svamp kan även uppkomma om en tumör/polyp börjat växa där inne i örat så att joxet samlas bakom. Så var fallet hos min jourkatt.
Det som krävs är en öronlysning så att man kan gå in och kolla så att man ser att hörselgången ser okej ut, om den inflammerats, om det finns nån utväxt eller annat onormalt, samt att man tar ett prov på sekretet där inne för att se om det finns svamp och i så fall vilken typ och hur mycket.
Det som krävs för att få bort sånt är receptbelagd medicin (min fick ett kortisonpreparat - Locoid) samt ett oljebaserat öronrengöringsmedel (Canaural eller Oto-Clean). Man fyller hela hörselgången så att det typ rinner över, masserar typ 15 sekunder ända ner vid öronbasen, låter sen katten skaka ur gegget, sen upprepar man det en gång till och torkar ur med bomullstuss eller liknande, men INTE tops.
Sen får man göra på detta vis så ofta det behövs, om det är överaktiva körtlar som ställer till problemet. 1-2 gånger i veckan till 1-2 gånger i månaden, beroende på vad som funkar för just den katten. Det kan behövas livet ut.