Ranglig Kattens no 1
Jag har precis skaffat ett klösträd, Rundetorn från Kattens no 1. Köpte det bland annat för att det verkade stadigt. Men delarna sitter ju ihop med bultar som bara är ca 10 cm långa och resultatet är att trädet är lite rangligt. Nån som upplevt samma sak? Lösningar?
Har samma träd och inte upplevt det. Har du fäst det ordentligt mot taket? Sitter det ordentligt mot taket här hemma så står trädet stabilt.
Man kan behöva efterdra trädet mot taket emellanåt, jag har ett eiffel och det är mycket stabilt.
Många med takhöga träd brukar placera det så pass nära en vägg så att man kan skruva dit ett vinkeljärn under ena hyllplanet och sen fästa det i väggen så riskerar man inte att det tippar över.
Angående gängorna så är det vanligt att de är så korta dock kan man köpa gängstänger på ex. Biltema och byta ut originalen mot sådana. Däremot behöver man kapa de i lagom långa bitar då längden på stänger ligger runt 1 meter. De jag hade kapade jag till ungefär 20 cm, blev en hel del skruvande när trädet skulle monteras igen men det blev något stabilare i alla fall. Ett tips är i så fall att ta med en av de korta gängorna och be personalen om hjälp så att man får rätt diameter på stången.
Här är sådana jag pratar om:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Gangstang/Gangstang-blankforzinkad/Gangstang-blankforzinkad-19385/
kan de blivit sämre kvalité på no 1 de blev väl uppköpta eller minns jag fel?
Jag fick tips att köpa gängad rundstav och ersätta de korta skruvarna med. De höll hyfsat men mina träd har alltid spruckit i plasten där man sätter i den gängade skruven. Nästa gång gör jag nog ett eget, har ju nästan allt material det är bara tiden och orken som är problemet.
Jag har flera av kattens no1 och jag upplever dem inte rangliga. Men man får spänna åt dem ordentligt mot taket! Vi har ändå 2st tunga maine coon som springer och hoppar mot träden och det har inte varit några problem. Vi hade ett billigare träff från Trixie när katterna var små - där trädet vid två tillfällen GICK AV när katterna hoppade upp. …