Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1298 ggr
gickan87
2015-01-23 08:51
0

Färgfråga

Min granne har fått en kull kattungar. En hittekatt som var dräktighet när hon kom till dem. Honan är jättefin, ljust gul med vita tecken. Hanen är troligen röd. (enda kända okastrerade hanen i området) Till min fundering, 1 av de 4 kattungarna är en kopia av sin mamma men de andra 3 har en udda färg. När dem föddes var dem grå med röda "stänk" nu vid 2 veckors ålder är dem röda i botten och grå på de yttersta hårstråna. Dem ser nästan bruna ut. Nån som vet vad dem Kan få för färg?

MVH Erika :)

IceJossan
2015-01-23 09:20
0

Bild behövs, det är omöjligt att säga från bara en beskrivning :) Be att få bilder eller att få komma och fota :)

MonicaLagerquist
2015-01-23 11:01
2

Det låter som om de har feberpäls.

När de blir vuxna så kommer de att vara röda.

Feberpäls kan kattungar få vars mamma haft en infektion under drältigheten.

Stolt ägare till tre La permer

gickan87
2015-01-23 14:58
0

Återkommer med foton när dem är runt 4 veckor :) #2 Aldrig hört talas om feberpäls? Det är inget som försvagar kattungarnas hälsa/livskvalitet?

IceJossan
2015-01-26 08:22
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nej kattungarna påverkas inte av det.

Här är exempel på feberpäls. Denna kull är svartvit men det syns knappt under feberpälsen. Mamman var mycket sjuk när hon omhändertogs med sin unga kull. De är idag helt vanligt svartvita.

gickan87
2015-02-01 20:24
0

Såhär ser dem ut idag, 3 veckor gamla. Tror ni det är feberpäls? Dem har ljusnat en del.

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/IMG_3263.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/IMG_3265.jpg

IceJossan
2015-02-02 08:47
0

De är ju cremefärgade :)

På bilden där alla är med:

Nr 1 ifrån vänster: rödspotted med vitt
Nr 2: Creme med vitt eller cremetabby med vitt
Nr 3: Creme med vitt eller cremetabby (med eller utan vitt?)
Nr 4: Creme med vitt eller cremetabby med vitt

Jag ser då ingen feberpäls där inte :) I alla fall har de i så fall ingen kvar längre.

Det kan även vara så att de är silver i botten. Prova att göra mittbena och se om de är vita i hårbotten. Gör detsamma på mamman.

gickan87
2015-02-02 09:45
0

Mamma vit i botten, liksom 2 av ungarna :) Ena ungen r lurvig, kan den bli lnghrigk? sorry, a med prick ovanfor och o med prickar fungerar inte for mig :(

IceJossan
2015-02-02 10:41
0

Mamman är då rödsilverspotted med vitt.

De ungar som är vita i botten är alltså färg+silver+mönster med eller utan vitt.
Det är dock osäkert om de är genetiskt mönstrade eller inte, det syns bara genom att man tittar i ansiktet. Om de INTE är det så heter det färg+smoke, med eller utan vitt, t.ex. cremesmoke med vitt. Om den är mönstrad heter det cremesilvertabby med vitt.

Hoppas det inte blev rörigt ^^, Men det är svårt när man inte vet vilka av ungarna som är vita i botten och när man inte ser ansiktet framifrån ordentligt.