Orijen foder
Fick för ett tag sedan en prov påse av Orijen Cat & Kitten, denna har jag låtit katterna smaka av på lunchen och har alltså inte gett regelbundet till frukost/middag. Jag har noterat att deras pälsar inte är lika längre, de fäller inte lika mycket och har lenare päls.
Ena katten har alltid haft mycket lös päls på kroppen och har sett otrevlig ut, han är korthårig och har alltid haft en väldigt tjock päls och man ser ingen direkt glans i den och har aldrig gjort. Den är verkligen jätte tjock, ingen vanlig korthårig päls som den andra har.
Min fråga är nu, detta löshår har försvunnit sedan jag gav Orijen varje lunch, kan det vara en idé att prova att ge detta foder istället för det andra jag har idag?
Hur fort märker man skillnad? Jag noterade detta med pälsen inom en vecka?
Orijen är ett bra foder med mycket kött och fritt från spannmål. Som katter bör äta. Vad för foder ger du idag? Att din katt har fått finare päls kan absolut bero på att den får bättre foder som är mer artanpassat. Dock skulle jag råda dig att ge blötmat vid sidan om också, om du inte redan gör det. De flesta katter dricker dåligt och får de bara torrfoder får de inte i sig tillräckligt med vatten vilket de bör ha för att må bra.
#1 De får Eukanuba och Four Friends, detta då dessa foder varit de enda som fungerat mot magarna och diarré. När jag väl hitta ett som fungera så tänkte jag inte byta igen i första taget då det varit mycket byten, men nu känner jag att det är dags.
Det med blötmaten är jag medveten om, mina katter är dock väldigt bra på att dricka ändå.
#2 Många säger att deras katter är bra på att dricka. Men en katt som äter enbart torrfoder ska dricka 0,5-0,6 deciliter per kilo kroppsvikt per dag. Om dina gör det har du inget att oroa dig för, får de inte i sig den mängden kan det vara bra att fundera på blötmatsalternativet.
En långsam överfasning brukar kunna fungera även om katterna har känsliga magar. Är det riktigt känsliga kan du byta ut några korn åt gången 10-20 stycken istället för en tesked varannan dag. Du kommer märka vad som fungerar för er. Om de reagerar så är det bara att backa tillbaka och köra på den blandningen som fungerade innan och ge den längre tid.
Jag o sambon ger orijen cat & kitten till våra två också och deras päls ser vi båda mycket skillnad på sedan den kom hit. Mycket mer glansig och fin än tidigare:)